Frisörbesök

Jag kom precis hem från frisören. Jag gick dit efter jobbet idag för att tona håret och klippa topparna. Nu ser det så himla fräscht ut! Mitt hår var ganska slitet och solblekt efter sommaren så den inbokade frisörtiden var uppskattad! :o)

Jag är som ni märker hemma igen efter en underbart härlig semestervecka på Korfu med familjen och mina kusiners familj. Vi landade på Arlanda igår vid midnatt och jag sov någon timme på Rest&Fly innan det var dags för mig att ta det grytidiga morgonflyget till Oslo. Jag var in och lämnade resväskan hemma och drog sedan direkt på jobbet.

Idag var det med andra ord en trött tjej på jobbet, men lite nytta fick jag gjort och så fick jag gått igenom mailen. Bara det tar ju ett tag.

Nu längtar jag efter att få sova i min egen säng och jag kan väl lova att det blir en tidig kväll för mig, men först ska jag njuta av mina importerade Svenska LantChips och surfa lite på internet. Jag har ju inte suttit framför datorn på en vecka nu, ett välbehövligt avbrott!

Mer om resan kommer framöver! Jag känner att jag måste landa lite först. :o) Jag har som vanligt fullspäckat schema framöver också. Hehe...

Packa smart

Jag måste bara tipsa om de smarta packfodralen jag har köpt från Bergans. De finns i två storlekar så jag köpte en av varje. Den stora är ungefär 25x15 cm och den lilla 20x13 cm.

De har dragkedja längs kanten och nät på framsidan så att det är lätt att ha översikt över vad som finns där inne. Dessutom är det bra med ett nät ifall man reser i varma länder för då blir allt så fuktigt och exempelvis kläder blir ofräscha om man stänger in dem i andra typer av packpåsar som inte luftas.

Björn Borg SPA

De här söta flaskorna med schampo, body lotion och shower gel fick vi på hotell Barken Viking i Göteborg. Jag råkades ta med alla hem. :o) Det är ju inte alla hotell som bjuder på Björn Borg SPA produkter!

Dessa miniflaskor är perfekta att ha med på resan så jag packade ner några nu. När de tar slut är det bara att fylla på dem igen med det man har hemma. Under förutsättning att de inte läker!

Pearls for Girls

När jag mellanlandade på Arlanda tidigare i somras köpte jag ett gulligt rosa pärlhalsband från Snö of Sweden. När jag sedan träffade brorsan i Luleå köpte han ett matchande armband till mig. Han är så snäll favorit brorsan min! :o)

Statusen annars är att jag håller på att packa inför resan till Korfu i morgon. Jag flyger först till Arlanda och där möter jag upp familjen och mina kusiners familj. Vi hinner väl äta lunch någonstans på SkyCity också innan vi sätter oss på flyget till Korfu på eftermiddagen. Så härligt med semester!

Göteborg

Här kommer några bilder från när jag och brorsan var i Göteborg tidigare i sommar. Vi sov över en natt på hotell Barken Viking som är en charmig gammal segelbåt. Vi åt middag uppe på däck. En supergod rostbiffssallad och så tog jag ett glas rosévin till det. Det var ett mysigt hotell med en riktigt bra frukostbuffé!

Nästa dag inledde vi med att besöka Götheborgs Utkiken som är en kontorsbyggnad med ukiksdäck högst upp. Den kallas även för läppstiftet. Vi njöt av utsikten över Göteborg från ovan. Sedan blev det en sväng på stan och inköp av Peak Performance kläder på rea! Kvällen avslutades med höjdpunkten, Iron Maiden konsert på Ullevi, anledningen till att vi var i Göteborg!

Götheborgs Utkiken och Barken Viking fotade från Göta Älvs bron.

Det gamla segelfartyget Barken Viking, numer hotell.

Götheborgs Utkiken eller läppstiftet som den kallas.

Lilla Bommens gästhamn, Göteborgshjulet och Göteborgs operan.

Lazy Sunday

Så skönt med söndag och jag har inte några större planer alls för dagen! Har läst en National Geographic tidning och sett en film, men nu ska jag ta tag i lite saker här i lägenheten. Den har en tendens att förfalla.

Vi hade trevligt ute igår, men jag var inte helt oväntat sjukt trött så jag gick hem lite tidigare än vanligt. För en gångs skull! :o)

Superwoman

Jag kom precis ut ur duschen... Ska slappa i soffan en liten stund innan jag ska göra mig i ordning inför kvällens bravader. :o)

Vi hade löningsfest på jobbet igår och det var sista gången som jag jobbade i baren. Nu har jag varit med i festkommitéen i nästan 3 år så det får räcka! Efter ett tag tog vi tåget in till Oslo och gick ut tillsammans på Dr Jekyll´s Pub. Vi hade jättekul där och dansade massor. Vi var ett stort gäng som ägde dansgolvet, hehe...

En tjej som jobbade hos oss förut sov över hos mig eftersom hon bor en bit utanför stan. Vi gick och lade oss kring 03:30. Jag hade bestämt att jag skulle jobba idag så jag steg upp kl 07:30. Jag och min gäst tog tåget västerut och jag var på jobbet före kl 09!

Jag har jobbat 8 timmar idag och gjort färdigt en presentation som jag ska hålla på en konferens i Ålesund i september. Så nöjd med min prestation efter endast 4 timmars sömn!

Ikväll borde jag ta det lugnt men en väninna frågade om jag ville följa med ut på Champagneria som är ett uteställe som ligger typ 5 minuters promenad från min lägenhet, så jag sa ja. :o) Trött är jag men jag får sova nästa vecka för på tisdag drar jag till Korfu på semester!!!

Hukodden

I torsdags träffade jag en tidigare kollega som tyvärr har slutat hos oss. Vi var tre tjejer på min avdelning tidigare, men nu är vi bara två. Totalt är vi ca 35 stycken så det är minst sagt en mansdominerad arbetsplats jag jobbar på, men jag trivs väldigt bra med det. :o)

I allafall så hade hon precis kommit hem från sin cykelsemester i Europa och vi bestämde oss för att gå ut och äta tillsammans och sitta ner och snacka lite. Eftersom det var så fint väder drog vi ut på Bygdøy till Hukodden Strandrestaurant.

Vi fick ett bord vid glasväggen mot stranden och havet, så fint. Vi uppdaterade varandra med allt som hänt sedan sist vi sågs och åt god mat; blåmusslor kokta i en krämig sås till förrätt och grillad hummer till huvudrätt. Mmm, jag gillar verkligen att äta skaldjur på sommaren!

Det var trevligt att träffas och höra henne berätta om sin nya affärsidé. Hon har spännande planer på gång. Jag blir lite inspirerad själv!

Rivierhavnen Kro

Igår hade maskinavdelningen avdelningsfest. Vi var ute och seglade som jag berättat om tidigare och avslutade med skaldjursbufféRivierhavnen KroHovedøya.

Eftersom vi var tre segelbåtar med tävlingsinriktade kaptener och mannskap hade jag beslutat att vi skulle ha regatta. Startlinjen var utanför Sandvika och målgång vid Heggholmen Fyr. Båten som jag var med och seglade vann! :o) Så kaptenen fick ta emot en pokal och mannskapet fick medaljer. Hehe, jag hade förberett allting dagen innan. Vilken tur att jag gjorde fina medaljer nu när jag själv fick en! ;o)

Vi hade tur med vädret och klarade oss undan regn, trots några mörka moln en bit bort. När vi närmade oss målet kom solen fram och resten av kvällen var riktigt fin.

Skaldjursbuffén var fantastisk och bestod av räkor, hummer, havskräftor, blåmusslor, vanlig krabba och kungskrabba som serverades tillsammans med grekisk sallad och bröd. Så gott! Det bästa var blåmusslorna och kungskrabban. Till dessert serverades daimkaka.

Detta blev en riktigt lyckad avdelningsfest! :o)

Bridesmaids

Ikväll ska jag och Marte gå på bio och se filmen Bridesmaids. Det verkar ut som att det är en riktig tjejfilm så jag är faktiskt lite spektisk till om jag kommer att gilla den, men det är en komedi så jag tror att det ändå kan vara en lättsam söndagsfilm. Vi får se!

Filmen handlar om Annie som får veta att hennes bästa väninna Lillian ska gifta sig och Annie tackar då ja till att vara brudtärna. Annie lever ett rörigt liv men hon visar sig vara beredd att gå långt för att ställa upp för sin bästa vän.

Update:
Filmen var faktiskt bättre än jag trodde! Den var smårolig och rätt underhållande.

Tärningskast: 4

Holocaust

Ute på Bygdøy ligger Holocaust Senteret som är ett museum om förintelsen. Muséet ligger i den praktfulla Villa Grande som ironiskt nog varit bostad till Vidkun Quisling som stödde Hitler.

Jag passade på att besöka muséet igår när jag ändå var i krokarna. Byggnaden är verkligen praktfull och muséet består av filmklipp och massa texter på väggarna. Det blir lite för mycket att läsa allt och historierna är väldigt grymma. Ändå är det lärorikt på ett vis.

Dekorativa fönster.

I trädgården finns ett mysigt kafé, som tyvärr var stängt igår.

Huk

Längst ute på Bygdøy ligger Huk. Igår när det var så fint väder passade jag på att åka dit eftersom jag ändå skulle möta Marte på Bygdøy för att äta middag.

På Huk finns det några ganska fina, men små, sandstränder som är väldigt populära under sommaren. Jag har bara varit där och badat en gång eftersom jag tycker det blir lite väl mycket folk där under soliga sommardagar.

Det vita huset huserar Hukodden Strandrestaurant med ett fantastiskt läge.

Jag hoppas på att hinna med ett besök där innan sommaren är över.

Lanternen

Jag och Marte var ute på Bygdøy och åt middag idag. Den restaurang som vi egetligen hade tänkt äta på var stängd så istället gick vi till Lanternen Restaurant. Den har ett väldigt fint läge vid vattnet bredvid Dronningen; Kongelig Norsk Seilforenings lokaler.

Där satt vi alldeles vid vattnet och njöt av en tre rätters middag i solen. :o) Det blev vitvinsångkokta blåmusslor till förrätt, krämig fisksoppa till huvudrätt och brownie med hallon till dessert. Det var så gott!

Utsikten från vårt bord mot Dronningen.

Moods of Norway båten kom förbi och i bakgrunden skymtar självaste Kongeskipet!

Efter middagen fick jag en liten rundtur i roklubbens lokaler som ligger vägg i vägg med restaurangen. Marte är ju väldigt aktiv inom rosport och medlem i roklubben ute på Bygdøy. När jag såg hur smala de där robåtarna egentligen är så insåg jag att det är bäst jag håller mig långt undan dem!

Lindøya

Lindøya är den tredje ön i inre Oslofjorden jag har besökt. På denna ö finns det väldigt många stugor men också tillrättalagda gångvägar runt bland dem. Ändå tycker inte jag att det är lika mysigt att gå runt på en ö som är full av stugor. Det känns lite som att man går i folks bakgård.

Jag startade min tur med att ta färjan till det östra färjeläget och gick ett varv runt hela ön. Sedan gick jag tvärs över ön till det västra färjeläget och tog båten hem därifrån. Turen tog lite över en timma så det blev en bra morgonpromenad!

Den här lilla stugan skulle jag vilja ha.

Ankdamm

Lördag

Jag njuter av en ledig dag efter veckans intensiva övertidsjobbande... För att få en bra start på dagen hade jag bestämt mig för att jag skulle ta en morgonpromenad. Jag steg upp relativt tidigt eftersom jag kände mig utvilad och tog båten över till Lindøya.

Planen var alltså att jag skulle ta min morgonpromenad på Lindøya och på samma gång gå en liten sightseeingrunda på ön.

Jag tog en dusch när jag kom hem och sitter fortfarande i badrock, hehe... Det får man göra på helgerna!

I eftermiddag ska jag ta bussen ut till Bygdøy där jag ska möta Marte. Vi tänkte gå ut och äta middag på restaurang idag. :o) Det blir mysigt!

Lille Herbern

I sommar har jag och en kompis testat en mysig restaurang som jag velat prova länge. Den heter Lille Herbern och ligger på en liten ö utanför Bygdøy.

För att komma dit så tar man antingen båten eller bussen till Bygdøy och därifrån har restaurangen en egen båttransfer som tar dig med den korta biten över till Lille Herbern.

Vi började med att gå en liten tur runt den lilla ön innan vi satte oss till bords. Vi hade väldigt tur med vädret och kunde njuta av en fantastisk middag på restaurangens uteservering, samtidigt som vi kunde se på alla båtar som gled förbi på fjorden. Det var supermysigt!

Lille Herbern kommer jag helt klart att besöka fler gånger!

Restaurang Lille Herbern ligger alldeles vid vattnet.

Jag älskar desserter!

Utsikt mot Dyna Fyr som också huserar en restaurang.

Oscarsborg

I år har jag haft en av de bästa midsomrarna på länge! Jag hade besök av en kompis från Sverige och vi åkte till Oscarsborg fästning, som ligger på en ö i Oslofjorden utanför Drøbak. På ön ligger också ett SPA-hotell som vi övernattade på.

Vi klättrade på kanoner, åt god mat, drack vin och champagne, fick massage, badade i utomhus bubbelpoolen, gick på örundtur och besökte fästningsmuséet. Det var så trevligt!

Oscarsborg är definitivt ett resmål som jag varmt kan rekommendera. Speciellt en fin sommardag! Det är också relativt lätt att ta sig till Oscarsborg, under sommaren går det snabbåtar från Aker Brygge.

Denna gång valde vi dock att åka buss till Drøbak på vägen dit och ta båten över därifrån, men på hemresan tog vi snabbåten till Aker Brygge och fick på samma gång en Oslofjordsightseeing.

Flygfoto över Oscarsborg som jag tog från planet på väg hem från Albanien.

Den lilla hamnen.

Ingång till huvudfortet.

Kanon i huvudbatteriet.

Utsikt mot Drøbak uppifrån en kanon.

Kommandantbostaden

Kommandantens badhus.

Skolkasernen

En del av hotellet.

Bubbelbad med fin fjordutsikt!

Långa arbetsdagar...

Nu sitter jag hemma i soffan med en kopp varm choklad efter ännu en lång arbetsdag. Jag har som mål att jag ska arbeta in alla timmar jag låg minus den här veckan och nu behöver jag bara jobba 4 övertidstimmar till så har jag nått mitt mål!

Planen för nästa vecka är att fortsätta jobba långa dagar för att spara ihop timmar så att jag inte behöver ta så mycket semester när vi ska resa till Korfu i slutet av månaden. Jag borde i allafall kunna klara av att jobba in två arbetsdagar.

Semesterdagarna vill jag helst spara till hösten för då väntar nya äventyr! :o)

Helgen spenderade jag och Marte i Finse. Vi hade det väldigt bra där. Höjdpunkten var en glaciärvandring som vi gjorde under lördagen i strålande sol.

Borås Djurpark

Senast när jag besökte brorsan så var vi till Borås Djurpark. Det är en rätt bra djurpark, men jag kan ändå inte låta bli att tycka lite synd om djuren, även om de flesta helt säkert är födda i fångenskap och inte har sett något annat hör de ju egentligen hemma i det vilda... Samtidigt förstår jag konceptet med djurparker och att alla inte har möjlighet att resa runt hela världen för att se alla dessa fantastiska djur.

Mina favoriter var orangutangerna och björnarna. Kanske dags för en resa till Borneo snart för att hälsa på hemma hos orangutangerna! ;o) Djuren på savannen var också fina, men alla dem (förutom noshörningar) har jag sett i det vilda när jag har varit i Afrika och det är tusen gånger häftigare!

Gräset är grönare på andra sidan!

Jaså, det är här de håller hus, inte konstigt att ja inte såg de i Afrika!

Björnar har så söta öron! :o)

Kanske jag träffar dina släktingar snart lille vän. ;o)

Frivillig djurparksbesökare.

Borås - Textilmuséet

Här är några bilder från när jag var i Borås tidigare i år och besökte Textilmuséet. Jag har ju bestämt att jag ska vara lite turist i Borås och besöka de olika sevärdheterna som finns där. De sevärdheter som jag har hittat har jag listat upp HÄR.

Jag ser att jag redan har bockat av tre stycken från listan och för att vara ärlig så känns inte de andra så himla viktiga att få med sig. :-P

Betyget på Textilmuséet då? Tja, jag kan nog erkänna att det (som väntat) inte var särskilt spännande... Hehe, det är nog för dem som är särskilt intresserade. :o) Borås är ju känt som textilstaden så det känns i allafall bra att ha varit på muséet!

Det kongelige slott

Igår gjorde jag en storstilad insats som turist i Oslo och besökte slottet. Jag hade nämligen bokat in mig på en guidad rundtur.

Det var verkligen fint där inne, tyvärr fick man inte ta bilder, så det enda jag kan bjuda på är några bilder från utsidan. Ännu en av Oslos många sevärdheter är avverkad! :o)