SNÖ of Sweden

För en del av pengarna jag fick i julklapp av mamma och pappa köpte jag detta supersnygga SNÖ armband. Jag älskar verkligen armband i svart skinn med nitar på och detta är lite mer exklusivt, jämfört med de jag har sedan tidigare.

SNÖ of Sweden är ett av mina favoritmärken på smycken. De har väldigt fina och ganska prisvärda smycken tycker jag.

Jag har ett SNÖ armband sedan tidigare som jag fick i examenspresent av mina kusiner. Det är jättefint och påminner om en kedja. Väldigt praktiskt också att det har en svart sten, för då passar det till allt!

Månskenstur

I torsdags var vi ca 60 stycken hurtiga folk från jobbet som var med på den årliga Måneskinnsturen på längdskidor.

Turen startar på en parkeringsplats i Lommedalen och går till en stuga som heter Løvlia och sedan tillbaka en annan väg. Det är en ganska lång skidtur, totalt 4 mil. De första 2 milen fram till stugan är ganska mycket uppför, vilket kändes i både armar och ben.

Väl framme vid Løvlia, efter 2,5 timmes skidåkning, blev det dusch, bastubad, mys framför öppna spisen och två rätters middag med öl, vin och annat gott till. Allt sponsrat av firman eftersom vi hade lyckats få med oss högsta chefen på turen.

När middagen var avslutad var det dags att ta på sig skidorna igen och starta hemfärden. Nu var det mer nedförsbackar, så turen tillbaka tog "bara" 2 timmar.

Jag har inte åkt längdskidor på flera år och det kanske var lite våldsamt att starta med en 4 mils tur, men det gick väldigt bra. Jag var såklart helt slut i kroppen efteråt och jag känner av lite träningsvärk i benen, men det var så härligt.

Det var tyvärr inte helt klart väder så vi fick inte se månen hela tiden, men i allafall en liten stund. Jag hade lånat en pannlampa av en kollega och den behövdes verkligen på vägen ner eftersom det inte är elljusspår.

Detta var en jättefin skidtur och jag har verkligen lust att vara med nästa år också!

Jag stannade och tog en bild av solnedgången på vägen upp till Løvlia.

Sverige

Just nu befinner jag mig i mitt fina hemland Sverige! Fast jag är i fel del av landet... :o) Jag är och hälsar på hos min bror i Borås.

Idag har vi varit på stan och shoppat lite, samt ätit lunch på café Orion som är mitt favoritcafé här i Borås.

Det blev inte någon storskalig shopping för mig idag, men jag hittade en ny träningströja från Nike, en ansiktscreme från Lóreal och en födelsedagspresent till brorsan som fyller år på måndag.

Ikväll ska vi äta hemmalagad pizza till middag. Brorsans kompis Freddan (som var med oss till Israel) kommer över och äter med oss. Sen blir det förmodligen en lugn hemmakväll med fredagsmys.

Tjejmiddag

Om ett tag ska jag och två väninnor ha tjejmiddag hemma hos mig. Jag håller på att förbereda maten. Det blir fläskfilé med champinjoner, hasselbackspotatis, rödvinssås och sallad med ruccola, tomater, mozzarella, pinjekärnor och balsamvinäger.

Efter middagen ska vi gå på bio och se filmen New York, I Love You. Jag har ingen aning om den är bra eller dålig, men vi hade lust att se en tjejfilm denna gång. Vi ska i allafall äta massor av popcorn, det är viktigt!

Det blir bra inspiration för mig att se en film som utspelar sig i New York. Jag har nämligen börjat fundera så smått på en resa till USA inom överskådlig framtid. Samtidigt finns det så många ställen jag vill resa till, så jag har svårt att välja.

Jag och två vänner hade förresten rusbrustest igår. Vi testade 13 olika sorters alkoläsk och skulle utse en vinnare. Den som vann heter VK Mojito och den vann trots att den inte smakade mojito. Så jag vet inte hur pålitligt vårt testresultat är. :-) Efter det blev det en sväng ut på stan, så det blev en del vin och öl också och en väldigt sen kväll eller tidig morgon passar väl bättre att säga...

Reiseliv 2010

Nu är jag precis hemkommen från Reiseliv 2010 som är Norges största resemässa. Mässan håller till i Lillestrøm som ligger en bit utanför Oslo. Det tar ca 20 minuter med tåg att åka dit.

Detta år var jag även med och lyssnade på ett föredrag som handlade om Uganda och bergsgorillasafari. Föredragshållaren visade massor av inspirerande bilder.

Jag försökte verkligen att bara ta emot information om resmål som det är sannolikt att jag kommer att resa till det närmsta åren. Trots det så slutar det alltid med att man kommer hem med en hel hög broschyrer, kartor och reklamprodukter.

Flygbolaget Thai delade ut fina orkidéer.

En nyhet för i år var att Fotomessen arrangerades samtidigt med Reiseliv. Efter att ha gått på resemässan började jag bli ganska trött, men jag gick i allafall in en liten tur.

Jag köpte en naturfototidning till mässpris för att få lite tips och fotoinspiration. Sen tittade jag lite på några av alla bilder som var utställda.

Ringnes Bryggeri

Igår hade maskinavdelningen som jag jobbar på avdelningsfest. Vi samlades i Ringnes Bryggeris festsal för att äta fyra rätters middag och prova olika ölsorter.

Arrangemanget blev jättelyckat. Jag hade en väldigt trevlig kväll! När vi kom dit fick vi mingla lite med en välkomstöl i handen.

Till middagen blev vi serverade två sorters öl till varje rätt, så vi fick smaka en hel del olika ölsorter. Menyn bestod av:

Förrätt

* Hälleflundra med kungskrabba och blomkålskräm

Huvudrätt

* Ankbröst med svamp, aprikospuré och potatiskaka

Mellanrätt

* Tre olika sorters ostar, fikonkompott och rostade nötter

Dessert

* Chokladkaka, vaniljpannacotta och passionsfruktsorbet

Maten var supergod! Jag hade aldrig smakat anka förr och var lite skeptisk till en början, men jag tyckte om det. De andra sa också att den verkligen var tillagad på rätt sätt.

Jag gjorde i allafall ett viktigt konstaterande under kvällen. Jag är verkligen ingen stor öldrickare! Av alla ölsorterna vi fick så tyckte jag endast om välkomstölet och en annan sort klarade jag av att dricka. De andra sorterna kunde jag inte få ner. Detta var dock bara till glädje för mina bordsgrannar som glatt bytte sitt mineralvatten mot mina öl. :-)

ESPRIT

Jag var på ESPRIT Store häromdagen för att titta om det fanns några fynd på januarirean. Jag är ett stort fan av det norska januarsalget, det går att hitta väldigt bra saker på rea och det är oftast 50 % rabatt eller mer!

Denna gång hittade jag ovanligt bra saker. Besöket resulterade i en svart figursydd kavaj och ett stålgrått satinlinne med jättefin urringning, som båda var på halva priset. :-)

Jag är medlem i ESPRIT club och jag hade med mig en rabattcheck som jag fått. Denna check gav mig 10 % rabatt på allt jag handlade och jag fick även lov att utnyttja den på reavaror!

Passade därför på att köpa ett svart nitbälte med blommigt mönster. Fina bälten hittar man sällan på rea och storlekarna som brukar finnas kvar är oftast fel.

Döda Havet

Detta var andra gången jag badade i Döda Havet under samma år! Okej, nu lär det nog dröja innan det sker igen, om det någonsin gör det.

Nu var jag på den israeliska sidan. Här var det helt annorlunda än på den jordanska. Det var ingen mjuk "saltstrand" här utan en stenhård saltbotten. Jag hade inte med badskor. :-( Det var en miss! Plågade mig i allafall ned i vattnet till trots för att det vassa saltformationerna gjorde riktigt ont under fötterna. Det var såklart ganska långgrunt, så jag fick snällt vada en bit. Aj, aj...

Jag kan meddela att jag flöt som en kork även denna gång! Vattnet smakade också sjukt salt som sig bör. Det som var skrämmande var att se hur fort havet sjunker undan. De hade satt upp skyltar längs vägen ner som visade havsnivån under olika år.

En bit från "badstranden" låg ett spa som jag också besökte. Det var härligt att sitta i varma mineralpooler. Huden blir alldeles len efteråt. Jag köpte med mig en handcreme med mineraler från Döda Havet innan jag var dags för busstur tillbaka till grabbarna i Eilat.

Masada

En dag medan grabbarna låg på stranden och stekte sig åkte jag på en utflykt till Masada och Döda Havet. Jag hade sån lust att bada i Döda Havet igen och så ville jag gärna besöka Masada, efter att en annan turist jag träffade rekommenderat turen.

Masada är ruinerna av ett fort som ligger på en klippa med fantastisk utsikt över Döda Havet. Det sägs att det var kung Herodes som lät bygga fortet och att han bodde där uppe om vintrarna.

Upp till klippan tog vi oss med linbana, men det finns också en brant stig som sligrar sig upp, om man känner för att gå.

Jerusalem

Under vår Israelresa åkte vi på en dagstur till huvudstaden Jerusalem. Vi hade en bra guide så turen var väldigt lyckad. Vi fick se massor av kända och mindre kända landmärken. Jag kommer så klart inte ihåg vad alla ställen vi besökte heter, men här kommer några bilder.

Utsikt över Jerusalem från Olivberget. Den världskända Klippmoskén med sin guldkupol lyser upp staden.

Detta är ett av mina finaste foton! Fotat inne i en kyrka, ut genom fönstret bakom altaret. Jag är så nöjd med denna bild och det är sällan jag blir helt nöjd. :-)

Klagomuren

Eilat

Efter att ha besökt den lilla kuststaden Aqaba i Jordanien, tillsammans med familjen i våras, fick jag lust att resa till Jordaniens grannland Israel.

Det har ofta varit ganska oroligt i landet och det är inte alltid som charterbolagen har med Israel i sitt program. Det har även hänt att resor ställts in med anledningen att det var för farligt att åka dit.

Jag snackade med brorsan och han var i allafall på, sen fick vi med oss en kompis till brorsan också! Första veckan i december reste vi till Eilat i södra Israel. Flyget landade i Jordanien och en stenhård gränskontroll väntade oss innan vi kom in i Israel. I den israeliska tullen skulle allas väskor kontrolleras och vi fick en massa frågor om det vi hade med oss. Detta resulterade i att det tog väldigt lång tid att passera gränsen.

Eilat ligger i de södra delarna av Israel, längs kusten mot Aqabaviken i Röda Havet. Det ligger så nära Jordanien att man kan se över till Aqaba utan problem.

Kvällssol över Aqaba i Jordanien.

Vi bodde på ett medelklasshotell som låg ca 5 minuters gångväg från stranden. Stranden i Eilat var enligt min mening sådär, ganska grovkornig sand. Ett plus dock för den fina strandpromenad som går längs hela stranden.

Eilat är mer turistanpassat än Aqaba och det finns mycket mer aktiviteter att roa sig med. Vi hittade också en fin grusväg i utkanten av staden som gick förbi palmodlingar och bassänger där de utvinner salt ur havsvatten. Längs den vägen blev det två joggingturer.

Ett minus för Israel är att det är ett dyrt land. Prisnivåerna är de samma som i Sverige och i vissa fall som i Norge.

Shoppingen i Eilat var bra, det fanns några köpcentra med bra utbud. Det blev dock inte så värst mycket shopping för vår del på grund av de höga priserna. Det enda jag köpte var en handcreme med mineraler från Döda Havet, ett halssmycke med en odlad pärla och ett par tofflor.

Dagarna i Eilat tillbringades nere vid stranden eller vid hotellets pool. Vi solade, badade, kastade frisbee och slappade.

En bit utanför Eilat ligger Dolphin Reef, som är en inhängnad havsvik där det finns massor av delfiner. Vi bestämde oss för att göra en utflykt dit en dag. Vi tittade på kartan och blev överens om att vi skulle gå dit eftersom det inte verkade ligga allt för långt bort.

Det visade sig att det låg lite längre bort än vi trodde, men efter en dryg timmes promenad, mestadels längs vägkanten, var vi framme.

Dolphin Reef var ett bra ställe. Det fanns flytbryggor ute i vattnet så man kom väldigt nära delfinerna. Åh, jag älskar delfiner, de är såna fina och kloka djur.

Årskrönika

Jag tänkte att jag skulle göra precis som jag gjorde förra året och summera året som gått. Här kommer min årskrönika för år 2009, där jag kortfattat summerar vad som hänt under året.

◊ Året inleddes med att jag började åka slalom. Vi var på skidresa till Hemsedal med jobbet och efter det var jag fast. Jag köpte egen slalomutrustning veckan efter. Sedan följde fler skidresor under året. Först en andra tur till Hemsedal sedan till Haukelifjell, Norefjell, Beitostølen och avslutades med nyårsfirande i Røldal.

◊ I mars åkte vi på familjetur till Jordanien för att fira mammas födelsedag. Vi bodde i badorten Aqaba och därifrån gjorde vi utflykter. Vi besökte den fantastiska klippstaden Petra och provade också på att bada i Döda Havet.

◊ I slutet av mars åkte jag till Umeå eftersom jag var bjuden på bröllop. En klasskompis från universitetstiden i Umeå gifte sig i Robertsfors kyrka. Det var jättetrevligt! Innan bröllopet var jag på Make Up Store och blev sminkad.

◊ I april flyttade jag in i en liten 2 rums lägenhet i centrala Oslo. Lägenheten har verkligen perfekt läge, jag har nära till det mesta och bostadsområdet är betydligt trevligare än det jag bodde i förut.

◊ En helg i april firade civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet 10 års jubileum. Av den anledningen var även vi som gått ut inbjudna till jubileumsfest. Det blev ett trevligt återseende med gamla klasskamrater.

◊ Mamma var på besök hos mig första helgen i maj och vi var och såg operan Carmen i Oslos nya fina operahus. Operabiljetten var mammas födelsedagspresent.

◊ Jag åkte till Trondheim för att fira 17 maj tillsammans med min underbara vän Sofi. Vi hade en underbar helg!

◊ Den 6 juni ordnade jag en svensk nationaldagsfest i kombination med inflyttningsfest. Jag bjöd in ett gäng vänner och det blev en väldigt lyckad fest.

◊ Jag gjorde en resa med Hurtigruten från Bergen till Harstad. Tog en liten omväg när jag skulle besöka familjen i Norrbotten.

◊ Under året blev det tre utlandsresor med jobbet. Två resor till Albanien där vi jobbar med ett vattenkraftsprojekt och en nöjesweekend till München.

◊ Under sommaren gjorde jag en fantastisk resa till Afrika. Jag åkte med Rosa Bussarna genom Kenya och Tanzania. Resan avslutades med sol och bad på Zanzibar.

◊ I början av december reste jag, brorsan och vår kompis Freddan till Israel på semester. Vi bodde i charterorten Eilat i södra Israel. Vi gjorde också en tur till Jerusalem och jag besökte även det gamla fortet Masada och badade i Döda Havet för andra gången på ett år!

Røldal

Nyårsfirandet i Røldal blev lyckat. Åkte upp dagen innan och på nyårsaftonen steg vi upp ganska tidigt för att sedan tillbringa hela dagen i slalombacken.

Vädret var helt underbart! Strålande sol och klarblå himmel! Det är inte något som jag är van vid, eftersom solen knappt går upp så här års i mörkaste Norrbotten.

På nyårsdagen blev det först en promenad genom det lilla samhället och sedan en liten tur på längdskidor. Även denna dag var vädret fint, lite kallare bara.

Att fira nyår på en skidort var en succé och något som jag definitivt vill göra om! Jag bjuder på några skidbilder! :o)

Stavkyrkan i Røldal.

Tisdagstema - Trötthet

I somras var jag på en efterlängtad drömresa till Kenya och Tanzania. Jag såg verkligen fram emot att få åka på safari. Det var precis lika fantastiskt som jag trodde! Jag vill definitivt göra om det.

I Masai Mara hittade vi den här lejonhannen. Till en början var jag lite orolig över att han var död, men om man tittade noga kunde man se att han andades. Lite längre bort fann vi också ett kadaver av en gnu och har man ätit en hel gnu är det inte konstigt att man däckat.

Han verkade i allafall sova skönt, så denna bild får representera veckans tisdagstema i fotoutmaningen som är trötthet.

Nötskål

Den här fina nötskålen med jordekorren Piff i fick jag i julklapp av mamma och pappa. Den var såklart den finaste julklappen för den är ju underbart söt!

Jag hade önskat mig en nötknäckare och jag fick den här fina skålen i tillägg till det, så jag blev såklart väldigt glad!

Escada

Mitt favoritmärke på parfymer är helt klart Escada. Jag har haft deras parfymer i flera år nu och den jag tycker allra mest om är Escada Magnetism.

I julklapp fick jag Escada Ocean Lounge som både parfym och body lotion. Det var en väldigt uppskattad present och blir bra att ha som omväxling.

Förra julen fick jag ett presentkit med miniflaskor som är perfekta att ha med sig när man är ute och reser, något som jag ofta är.

Handgjord choklad

Jag tycker verkligen om fina chokladpraliner, de är ju både fina att titta på och goda att äta. Dessutom känns det lite lyxigt!

I julklapp fick jag tre chokladaskar och två av dem innehöll handgjorda chokladpraliner.

Jag har sparat de finaste till det nya året och ska njuta av dem någon dag framöver. Tack Veronica för den fina chokladen!

Julklappar

Julafton år 2009 spenderades hemma hos mina föräldrar och jag fick så fina julklappar. Redan innan julafton fick jag ett par nya lovikkavantar, vilket var bra eftersom mina är alldeles trasiga.

Av mamma och pappa fick jag också parfym, body lotion och en tomtefamilj. Jag hade önskat mig en nötknäckare i julklapp och det fick jag. Inte nog med det, jag fick också världens finaste nötskål. :o) Tack så jättemycket!

Jag fick också handgjord choklad, ansiktsmask från Body Shop och pengar så att jag kan köpa lite saker jag behöver.