Vågåmo

Jag befinner mig just nu i det lilla samhället Vågåmo i mellersta Norge på jobbresa. Är här tillsammans med en kollega och gör inspektioner på två vattenkraftverk som ligger här i närheten.

Vi ska se på både turbiner och stålrör. Hittills har vi hunnit med att gå och krypa genom några hundra meter rør. Det gäller att inte ha cellskräck när man ska ner i de minsta rörena. Manlocket som man ska in genom är oftast inte större än att man lyckas pressa sig in genom det. Det minsta röret jag har krypit i idag har en diameter på 85 cm och i det brantaste partiena lutar det 25 grader uppåt, men det gick fint.

Vågåmo är ett litet ställe och det finns inte så mycket att göra efter jobbet här. Jag har varit ute och sprungit en kväll och så har jag simmat i hotellets simbassäng. Det är inte alla simbassänger som bjuder på utsikt över snötäckta fjälltoppar! :o)

Essaouira

Den sista delen av min reseberättelse från Marocko består av detta inlägg som handlar om utflykten till fiskebyn Essaouira som jag och brorsan gjorde.

Vi var en liten grupp som åkte i minibuss och längs vägen mötte vi en hel "flock" med dromedarer, vi såg getter som klättrade i arganträd, vi såg surfare ute bland vågorna och vi stannde även vid en fabrik där kvinnor arbetade med att framställa olja ur arganträdfrukterna.

Arganträd växer endast i Marocko och oljan som utvinns ur frukterna används till både skönhetsprodukter och matlagning.

Väl framme i Essaouira fick vi en guidad rundtur i staden. Vi fick se stadens försvarsmurar med alla kanoner som stod uppradade och fiskehamnen med massor av blåa träbåtar.

Husen i Essaouira är vita och staden kallas därför den vita staden. Det blåser väldigt mycket i Essaouira och detta i kombination med en lång fin strand gör staden mycket omtyckt bland de som håller på med kitesurfing.

Till skillnad från älgvarning i Sverige råder här dromedarvarning längs vägarna.

Getter som klättrar i arganträd för att få tag i sin favoritmat.

Här är det kiting som gäller istället för sol och bad.

Blåa träbåtar nere i hamnen.

Försvarsmuren med uppradade kanoner.

Underbart gott myntate.

Østensjøvannet

Idag har jag varit på en härlig söndagsutflykt till Østensjøvannet tillsammans med tre tjejkompisar. Østensjøvannet ligger i de östra delarna av Oslo och det är väldigt lätt att resa dit med tunnelbanan.

Jag och Marte sprang runt sjön och med hjälp av Martes coola GPS-klocka fick vi plottat in löprundan på en karta. :-)

En runda runt sjön blev precis 5 km och det tog oss 30 minuter att springa ett varv. Jag sprang sedan ett varv till och totalt blev dagens löppass 9,5 km på 56 minuter. Det får jag väl vara nöjd med.

Jag kommer definitivt att åka till Østensjøvannet fler gånger för att träna, det var väldigt fint att springa där. Det är delvis grusväg och delvis stigar i skogen så det är bra underlag att springa på.

Efter träningspasset åkte vi hem till Marte och grillade. Vi hade invigning av Martes nya grill! Solen sken på eftermiddagen och vi satt ute på balkongen och åt. Det var riktigt mysigt!

Lunch i solen

Vi har fantastiskt väder i Oslo idag. Det känns verkligen som att sommaren är på väg. Vid lunchtid mötte jag Marte nere vid Aker Brygge. Vi satte oss ner på Friday´s och åt lunch ute i solen. Det var så härligt!

Min lunch bestod av en medelhavssallad med kyckling och till efterrätt åt jag chokladmoussekaka. Ja, vi lyxade till det med två rätters lunch idag! :-) Det var riktigt gott!

Nere vid Aker Brygge pågick ett världsrekordförsök. Världens högsta torn av Legoklossar skulle byggas. Det regerande rekordet var på 29,97 meter och sattes i München. Detta torn i Oslo skulle alltså bli högre. Med 99 % säkerhet kan jag säga att det gick vägen. (Jag orkade inte stanna kvar till kontrollmätningen)

För övrigt kan jag också upplysa om att jag nu formellt sett har startat träningen inför Birkebeinerløpet. Igår blev det en löptur på 9,75 km och det tog mig ganska exakt 60 minuter. Jag är helnöjd med den inledningen.

Det är fortfarande fint väder så jag ska ta en kvällspromenad nu tillsammans med en kompis. :-)

Birkebeinerløpet

I går var min fina väninna Marte på besök hos mig. Vi drack Baileys, snackade och hade det trevligt. Jag kunde aldrig ana att kvällen skulle sluta så som den gjorde... :o)

Jag och Marte är numer anmälda på Birkebeinerløpet!!! Detta innebär att vi frivilligt (ja, vi betalar till och med för detta) ska springa 21 km i skogarna utanför Lillehammer.

Loppet startar i Sjusjøen och därifrån ska vi alltså springa ända till Lillehammer... Jag tror inte att jag har förstått detta ännu, men det innebär alltså att jag ska springa konstant i över två timmar, minst.

Lördag 18 september
är dagen D. Innan dess ska jag lyckas hitta storformen, undrar vart jag har lagt den? Kanske dags att börja leta... Det känns inte helt rätt att jag skippade träningen idag och sitter här i soffan och äter choklad, men än är det lääänge kvar. :o)

Måste dock tillägga att jag ser fram emot detta och tycker att det ska bli otroligt kul! Jag är säker på att jag kommer att klara det på nåt sätt, jag kommer nog ha nytta av min enorma viljestyrka. Mitt mål är att försöka springa hela tiden utan att gå, klarar jag det då skulle jag verkligen vara supernöjd med min insats.

(Kartorna kommer från Birkebeiners hemsida)

Tisdagstema - Musik

Idag är det tisdag och nytt tema i fotoutmaningen. Denna vecka är temat musik. Min tolkning är en bild på Hard Rock Café i Hurghada, Egypten.

Baileys

Jag sitter och väntar på Marte som ska komma på besök snart. Jag har bjudit in henne på en kombinerad Baileys provsmakning och träningsplaneringskväll. Hehe, vi förenar nytta med nöje kan man säga. :o)

När jag kom hem från semestern köpte jag en presentförpackning med fyra mini Baileys på taxfreen. Den innehåller de olika smakerna som finns, original, crème caramel, mint chocolate och coffee. Nu ska vi utse vilken som är bäst.

Förutom Baileys testen ska vi också planlägga några kommande träningsrundor ute i naturen omkring Oslo.

Marrakech

Under veckan i Marocko åkte vi hela familjen på en dagsutflykt till den rosa sagostaden Marrakech. Alla husen i staden är målade i en rosa-aprikos färg.

I Marrakech besökte vi först Koutobia moskén som är en av de mest berömda byggnaderna i Marrakech. Den byggdes under 1200-talet. Vi fick bara se den från utsidan eftersom icke-muslimer inte får gå in i moskéerna i Marocko.

Koutobia moskén

Nästa stopp var Bahia palatset som byggdes i slutet av 1800-talet. Inne i palatset var det vackra dekorationer överallt; träsniderier, mosaik, målningar som blev utförda av landets skickligaste hantverkare.

Bahia palatset

Sedan besökte vi souken och gick en tur bland alla gränder. Där kunde man köpa det mesta och själva souken var som en labyrint. Inte lätt att hitta här!

När vi kom ut ur souken kom vi till det berömda torget Djeema El Fna. Här samsas ormtjusare, musiker och försäljare av olika slag.

Djeema El Fna

Ormtjusare

Vi åt lunch uppe på en uteservering med väldigt fin utsikt över hela torget. Innan vi reste från Marrakech köpte vi färskpressad apelsinjuice för 3 kronor glaset från apelsinjuiceförsäljarna och detta är den godaste apelsinjuice jag någonsin druckit.

GPS-löpning

Marte har köpt en ny fancy klocka med GPS som hon hade på sig igår när vi var ute och sprang. :-) Idag sände hon mig en karta som hon lagt in gårdagens löparrunda på. Tufft! Det snygga är att det syns var vi sprang fel och måste vända. :-)

Ser fram emot fler löparturer med Marte nu när jag har möjlighet att få massa (onödiga?) data om hur långt vi springer, vilken snitthastighet vi har och framför allt var vi springer. Detta är något för mig, jag som älskar kartor.

Bygdøy, där vi var ute och sprang, är för övrigt en halvö i de västra delarna av Oslo. Jag bor vid det nedre hörnet av Slottsparken, alldeles vid Solli Plass. Så med andra ord har jag ganska nära till Bygdøy, Vestkantsparadiset.

Run for water

Erawan waterfalls i Thailand.

Idag har jag och min väninna Marte varit med och sprungit ett lopp som heter Run for water. Run for water arrangeras över hela världen och syftet med loppet är att öka medvetenheten om hur viktigt det är med rent dricksvatten.

Loppet är ca 6 kilometer långt och detta motsvarar den sträckan som folk i u-länder i genomsnitt måste gå varje dag för att hämta dricksvatten.

Vi sprang ute på Bygdøy och det var väldigt bra att springa där. Vi sprang mestadels i skogen, men en del av banan gick vid stranden också.

Det var första gången loppet genomfördes i Norge och det kostade 50 kronor att vara med. Pengarna går till ett vattenprojekt i Burkina Faso, där man ska bygga sju tankar för att kunna samla upp regnvatten i.

Vikingskipshuset

Mitt senaste inslag i mitt turistande i Oslo är ett besök på Vikingskipshuset. I början av min påskeferie var jag i Oslo och då passade jag på att ta en tur dit.

På Vikingskipshuset finns lämningarna av tre vikingskepp utställda samt en del andra saker som man funnit i vikingagravar från 800-900 talen. Ganska gamla saker med andra ord.

Vikingagravarna som är utgrävda ligger alla runt Oslofjorden. De saker som är bäst bevarade har legat i lera som hjälpt till att "konservera" sakerna.

Osebergskeppet

Gokstadskeppet

Tuneskeppet

Delar från ett vikingatält och en sköld.

Vikingasko

Jag tycker Vikingskipshuset är ett intressant muséum och ett besök där kan rekommenderas.

Agadir

Agadir är en turistort som ligger i södra Marocko, längs kusten mot Atlanten. Vi bodde på ett bra hotell som låg ungefär 5 minuters promenad från stranden. Hotellet hade ett fint poolområde och en bra frukostbuffé.

Dagarna i Agadir tillbringades vid poolen eller nere på stranden. Den andra dagen gjorde vi en stadsrundtur som startade med att vi åkte upp på berget där Kasbahn ligger. Detta är ruinerna av det gamla Agadir som totalförstördes av en jordbävning år 1960. Härifrån hade vi en underbar utsikt över Agadir och den fina stranden.

Utsikt över Agadir från Kasbahn.

Den fina stranden och berget med Kasbahn. På bergssidan står det
"Allah, ett land, en kung".

Ett marokanskt alternativ till sandslott; sanddromedar.

Stora sanddyner av finkornig sand.

Marocko har världens godaste apelsiner.

Hotellets pool var dekorerad med en delfin.

Talborjt moskéen som är den största moskén i Agadir.

Underbara Norge

Tänk så fort tiden går. Idag har jag bott i Oslo i precis två år! Jag trivs så himla bra här, att flytta hit var nog det bästa beslut jag tagit på länge. Mitt underbara älskade Norge! :o) Detta ska firas med gott fika lite senare ikväll!

Idag är en sån härlig dag! Det är över 20 grader varmt och soligt. Jag har precis kommit hem från en långpromenad längs fjorden, där jag tittat på alla båtar. Seglingssäsongen har redan startat här!

Marocko

Igår kväll landade vi åter i Sverige efter en härlig vecka i Marocko. Jag och brorsan övernattade på Rest & Fly och tidigt i morse flög jag hem till Oslo. Efter att jag lämnat all packning hemma tog jag tåget till jobbet och jobbade några timmar.

Marocko är ett fint land! Vi hade fint väder hela veckan, men de sista dagarna var det lite mulet. Vi bodde på ett bra hotell i charterorten Agadir.

För att få se lite mer av landet gjorde vi hela familjen en dagsutflykt till Marrakech, den rosa staden. Jag och brorsan gjorde också en till dagstur till Essaouira. Förutom det har vi solat och badat, både i havet och i hotellets pool.

Jag ska berätta mer om Marocko i några kommande inlägg och visa lite bilder. :o)