Birkebeinerløpet 2010

Uppladdningen inför Birkebeinerløpet 2010 gick väl kanske inte helt som planerat. Det blev ingen träning alls under jobbresan i Albanien och efter det blev jag dessutom sjuk i nästan en vecka. Men, men...

Nu kör vi!

Fokusering!

Nu måste jag verkligen försöka lyssna till rådet från Karate Kid filmen, att vara fokuserad. Jag har massor av saker på gång och ett fullspäckat schema ett tag framöver. Det är lätt att bli stressad av situationen så jag ska börja med att göra en översikt och lista alla händelser den närmsta tiden för att få lite bättre kontroll.

Onsdag 15 september
Seminarium i Oslo
- Heldagsseminarium som handlar om ett turbinprogram som jag brukar använda på jobbet.
Hälsa på en kompis
- Jag har en kompis som flyttat till en ny lägenhet och jag har lovat att hjälpa till med inredningstips mot att han lagar middag till mig.

Torsdag 16 september
Jobb
Träning
- Styrketräning och ett lätt löpningspass
Städa & packa
- Lägenheten behöver städas och sen ska jag packa det jag behöver ha med mig inför Birkebeinerløpet.

Fredag 17 september
Jobb
Resa till Lillehammer
- Efter jobbet tar jag och Marte tåget till Lillehammer där vi ska sova över på hotell. Vi ska också hämta ut startnumret till Birkebeinerløpet.

Lördag 18 september
Birkebeinerløpet
- 21 km långt terränglopp från Sjusjøen till Lillehammer
Resa tillbaka till Oslo
- På eftermiddagen efter dusch, mat och återhämtning tar vi tåget tillbaka till Oslo.
Packa upp & packa ner
- Packa inför jobbresa till Albanien

Söndag 19 september
Jobbresa till Albanien
- Flyget går kl 7 på morgonen! Det blir med andra ord ingen AfterBirken-fest för min del...

Måndag 20 september - Onsdag 22 september
Jobba i Albanien
- Blir en del möten i Tirana och en sightvisit till Banjadammen.

Torsdag 23 september
Resa hem till Oslo
- Flyget hem går kl 6 på morgonen så jag måste gå upp väldigt tidigt!
Besök
- Jag hinner hem lagom till en vän från Sverige kommer på besök. :o)

Fredag 24 september
Ledig
Resa till Flå
- Jag och min vän ska ta tåget till det lilla samhället Flå i Hallingdal. Där ska vi bo på det nyöppnade Thon hotellet och njuta av lugnet ute på landsbygden. Det blir också en liten "vandring" i närområdet, god mat, besök på björnparken och eventuellet en liten sväng till det nyöppnade köpcentret.

Lördag 25 september
Resa tillbaka till Oslo
- På eftermiddagen tar vi tåget tillbaka till Oslo och är hemma på kvällen.

Söndag 26 september
Sightseeing i Oslo
- Jag ska vara guide och visa upp min fina stad! Planerna är inte helt spikade men en idé jag har är att ta bussen upp till Frognerseteren och kanske äta middag där.

Så mycket roliga saker jag har i min kalender framöver! :o)

Karate Kid

Jag och Marte har varit på bio ikväll. Vi såg filmen The Karate Kid. Den var faktiskt bra tycker jag. Jag känner att jag blev positiv och inspirerad av filmen och det gillar jag.

Filmen handlar om en kille som flyttar från Detroit till Beijing tillsammans med sin mamma. I början trivs han inte alls, allting är nytt och främmande. När han börjar i den nya skolan hamnar han i bråk med skolans tuffaste kille som visar sig vara riktigt duktig på kampsport.

Han får massor av stryk av killarna i skolan men en dag blir han blir räddad av husets vaktmästare som visar sig vara en mästare på Kung Fu. Vaktmästaren lär sedan bort sina konster och Dre som killen heter får en chans att övervinna sina rivaler i skolans kampsportturnering.

En viktig sak som han lärde sig var att vara fokuserad på det du gör. Det är något som jag verkligen måste bli bättre på!

Jag blev riktigt inspirerad av filmen och fick lust att testa någon form av kampsport. Undrar bara vad jag ska välja för det finns ju en del, karate, jujutsu, kung fu för att nämna några... Jag har i allafall varit mest inne på karate tidigare. Marte har testat karate förut så det kanske går att få med henne igen. :-)

Ny laptop

Idag har jag beställt en ny laptop. :-) Nu väntar jag otåligt på att den ska komma. Jag vill ha den nu!

Det blev en Acer och för alla icke-datanördar (den kategori som jag tillhör) så kan jag säga att den är blå och mer information behövs väl egentligen inte. :-) Jag fick i allafall hjälp av en datakunnig person att välja, utifrån vad jag ville ha den till, så det blir nog bra. Själv är jag helt lost i datadjungeln.

Jag mår mycket bättre idag. I morgon ska jag tillbaka till jobbet. Tycker lite synd om min kollega som fått slita ensam med vårt projekt när jag varit sjuk...

Sofi är kvar i Oslo och jobbar hela veckan. Hon bor på hotell ute på Fornebu men skulle komma in till stan nu i eftermiddag. Ska träffa henne och gå en liten promenad.

Först ska jag bara trycka i mig min delikata ris och torsk middag... Åh, vad glad jag är över att detta är min sista dag med den tråkiga kosten. I morgon ska jag försiktigt börja äta vanlig mat! Hoppas bara magen klarar det.

Tisdagstema - Sötsaker

Det var längesedan jag var med på veckans tisdagstema. När jag nu sitter hemma och är sjuk har jag all tid i världen att hitta en passande bild. :o)

Denna vecka är temat sötsaker. Jag älskar verkligen choklad och helst ska det vara fina och lyxiga chokladpraliner!

Sjuk

Jag var till läkaren igår och han konstaterade att mina magproblem som jag fick i Albanien är en virusinfektion i magen/tarmarna. :-(

Har mått dåligt hela helgen och haft svårt att äta för jag mår så illa. Att det inte är bakterier utan virus förklarar mina förkylningssymtom och feberfrossan jag hade i helgen. Läkaren sjukskrev mig i tre dagar och om jag inte har blivit bättre under den tiden måste jag tillbaka till läkaren för provtagning.

Sen fick jag order om att hålla mig till en väldigt sträng diet i minst tre dagar. Jag får bara äta ljust franskbröd, blåbärssylt, bananer, kokt ris, kokt vit fisk och kokta mosade morötter. Sen måste jag dricka massor av vatten men jag får även dricka te, avslagen cola och avslaget mineralvatten. Jippie! Det värsta är torsk och ris middagen... Tugga i sig smaklös mat utan tillbehör. Hur lyckas man få torsk att smaka något som helst när man bara får använda lite salt?

Någon som har lust att komma över på middag i kväll? Jag bjuder på supergott käk! Hehehe...

Datastrul

Kom hem från Albanien igår kväll. Jag kände mig inte alls pigg. Ända sedan i torsdags efter lunch har jag känt mig konstig i magen och illamående. Jag misstänker att det var något med maten jag åt till lunch.

Förutom det har jag också plågats av ryggont i flera dagar och det har gjort så ont så jag haft svårt att sova på nätterna. Har bokat tid hos sjukgymnasten i veckan för att kolla upp det. Fram tills dess missbrukar jag värktabletter... Inte bra men jag ser ingen annan utväg.

Ringde brorsan och fick sjukgymnast-telefonsupport. :-) Han tipsade om en övning jag skulle testa när det gör som mest ont... Frågan är bara om jag vågar låta bli att ta mina värktabletter. Tack vare dem kunde jag sova i natt, första natten på länge som jag inte vaknade av smärtan.

Allt detta gjorde att jag inte var på speciellt bra humör när jag kom hem. När jag sedan möttes av det trista beskedet att min pc har gett upp totalt blev saken inte bättre. :-( Jag är så tacksam över att jag köpte en extern hårddisk i våras så de flesta av mina foton har jag backup kopior på. Mina nyaste foton är jag dock orolig över att jag inte hunnit göra backup på...

Alla användbara program som mina datakunniga vänner installerat åt mig har antagligen gått förlorade nu. Suck! Jag ser inte någon annan utväg än att köpa en ny pc för den gamla har strulat under en längre period och även om vi lyckas få igång den igen så är den långt ifrån pålitlig.

Så handikappad man känner sig utan datorn. Det var väl bara tur i oturen att jag kom direkt hem från en jobbresa igår och hade med min jobbdator hem. Då överlever jag förhoppningsvis helgen.

Den glada nyheten är att min fina väninna Sofi kommer på besök idag. Hon bor i Trondheim men ska jobba i Oslo under veckan och passar på att hälsa på. :-) Ett litet ljus i mörkret!