Nordmarka

Idag har det regnat i stort sett hela dagen. Trots det tog jag på mig vandringsskor och mina Gore Tex kläder och begav mig ut på en liten vandringstur i Nordmarka (skogarna norr om Oslo) tillsammans med Marte.

Marte har köpt en ny vattentålig videokamera som vi nu fick chansen att testa under rätt förhållanden. Så långt verkar den fungera bra.

Det var riktigt blött i skogen men vi gick totalt ca 12 km, från Sognsvann till Ullevålseter och tillbaka. På Ullevålseter blev det varm choklad och äppelkaka. Mmmm...

Detta var första steget i uppladdningen inför vårt nya äventyr. :o) Tillsammans med två till tjejkompisar så har vi storslagna planer på gång! ;o) Mer än så avslöjar jag inte just nu!

Happy Halloween

Jag hade planer på att arrangera en liten Halloweenfest hemma hos mig i år. Tanken var att jag skulle göra det nästa helg och det var ju en bra idé tills jag plötsligt insåg att det är nu i helgen som det är Halloween. Hehe, vissa har ju inte helt koll på läget!

Jag ville också köpa en stor pumpa och göra en lykta, men det hann jag inte med nu när Halloween kom så plötsligt.

När jag stannade till i Vingåker i måndags köpte jag i allafall två stycken prydnadspumpor. De är så små att jag tror det är svårt att skära ut ögon, näsa och mun. Istället ritade jag allt och det får duga!

Happy Halloween!

Lofoten Fiskerestaurant

Igår kväll var jag och Marte ute och åt för att fira vår insats i Birkebeinerløpet. Vi var på Lofoten Fiskerestaurant på Aker Brygge. Det blev en helt perfekt kväll med god mat och vitt vin! :o)

Jag åt soppa med strandkrabba och scampi till förrätt, ugnsbakad hälleflundra med svamprisotto till huvudrätt och päronkaka med päronsky till dessert.

Restaurangen kan varmt rekommenderas!

Jag var på "systerrestaurangen" Restaurant Havsmak med mamma förra året och även den håller mycket hög klass. Precis som det ska vara! ;o)

Snö i Stockholm

När jag var i Stockholm förra helgen och vaknade upp på fredagen var marken täckt av fin vit snö! Verkar som att det är någon som har förstått att jag älskar snö och Stockholm ville visa upp sig från sin bästa sida.

Tyvärr så smälte snön efter en dag men vi hann med att gå en promenad i snö och solsken under fredagen. Det kändes som riktigt vårväder!

Jag hade en riktigt härlig helg i Stockholm med en fin båttur till Sandhamn under lördagen och söndagen. Där sov vi över på hotell, badade i bubbelpool och åt god mat.

När jag åkte hem på måndagen stannade jag till några timmar i Vingåker som ligger längs vägen. Där blev det lite shopping på Vingåker Factory Outlet. :o) Ska berätta mer om mina fina fynd framöver.

Rosa almanacka

När jag var i Sverige i helgen hittade jag den här fina Rosa Bandet almanackan på ICA. Den har praktisk storlek och jag uppskattar väldigt att alla helgdagar både i Sverige och Norge finns markerade! Perfekt för mig som lever mitt liv i båda länderna. :o)

Nu har jag gjort en god gärning genom att stödja bröstcancerkampanjen samtidigt som jag fick en praktisk almanacka som förhoppningvis kommer att underlätta min vardag nästa år.

Rosa Bandet 2010

För att stödja Cancerfonden i kampen mot bröstcancer har min snälla mamma köpt Rosa Bandet till mig. :o) Jag har nämligen börjat samla på de olika varianter som ges ut i Sverige.

Detta år heter Rosa Bandets designer Liselotte Watkins. Hennes mönster är en kombination av bröst och ett hjärta.

Om du inte redan har köpt Rosa Bandet så är det dags att göra det nu. En liten summa pengar räcker för att visa att just du bryr dig. Den "rosa månaden" pågår hela oktober ut!

Vecka 43

Måndag 25 oktober

Ledig från jobbet
Tåg till Vingåker
-  På vägen hem till Oslo ska jag stanna i Vingåker några timmar för att besöka Vingåker Factory Outlet. Det är på tiden att unna sig lite shopping efter den senaste tidens intensiva jobbande!
Tåg till Oslo

Tisdag 26 oktober

• Träning
-  Löpning & styrketräning på Elixia
• Packa upp resväskan

Onsdag 27 oktober

-  Aerobics & Core på Elixia
Börja städa min garderob!
-  Ett av mina höstprojekt är att städa min garderob och gå igenom alla kläder, plocka ut det som jag av olika anledningar inte vill ha kvar och lämna det till klädinsamlingen.

Torsdag 28 oktober

• Jobb
Bli färdig med städa garderoben projektet!
Lugn hemmakväll

Fredag 29 oktober

Jobb
• Träning
-  Löpning & styrketräning på Elixia
• Middag på restaurang med Marte
-  Vi ska äntligen få vår "belöning" som vi hade kommit överens om efter att vi båda klarat av Birkebeinerløpet!

Lördag 30 oktober

Dagstur i Nordmarka med Marte
-  Vi tänkte ta med matsäck och bege oss ut på en liten vandringstur.
Filmkväll

Söndag 31 oktober

Jobba!
-  Har mycket att göra på jobbet och dessutom ska jag försöka jobba in lite timmar så att jag kan ta ut ledighet framöver.
• Börja städa lägenheten
-  Just nu ser det inte ut här hemma eftersom jag varit bortrest så mycket och bara varit hemma och vänt.

Söndagsjobb

Idag har det varit underbart soligt höstväder i Oslo. Jag har dock inte njutit så mycket av vädret utan har istället tillbringat hela dagen på jobbet. Har sorterat mail i min inbox och skrivit reseräkningar från mina två senaste Albanienresor.

Det känns bra att jag ordnat upp massa "administrativa saker" på kontoret så att jag kan börja skriva rapport på arbetet som vi gjort i Albanien. Jag räknar med att det blir en hel del kontorsjobb med Albanienprojektet framöver.

Nu har jag satt mig ner i soffan med en kopp vanilla latte och ska slappa lite. Jag har ju faktiskt varit duktig som varit och jobbat idag!

Vecka 42

Måndag 18 oktober

-  Löpning och styrketräning på Elixia
Vika tvätt
-  Blev mycket tvätt på en gång eftersom jag varit borta så mycket.

Tisdag 19 oktober

• Besök hos frisören

Onsdag 20 oktober

-  Aerobics & Core på Elixia
Packa inför helgen
-  En Stockholmsweekend står på programmet!

Torsdag 21 oktober

Tåg till Stockholm
Efter jobbet tar jag tåget till Stockholm där jag ska tillbringa helgen.

Fredag 22 oktober-Söndag 24 oktober

STOCKHOLM
-  Båttur till Sandhamn med en hotellövernattning är inplanerad. Annars vill jag mest ta det lugnt och njuta av lite ledighet.

Måndag 25 oktober

Ledig från jobbet
Tåg till Vingåker
Tåg till Oslo

Veckoplanering

Jag har bestämt mig för att försöka bli bättre på att planera! Planen är att jag varje helg ska göra en liten veckoöversikt inför den kommande veckan.

Denna vecka ska jag dela med mig av veckans planer här på bloggen. Om det sker något speciellt på jobbet kommer jag att lägga in det också i planeringen, men de dagar då jag ska vara på kontoret som vanligt kommer jag inte att ta med.

Vidare så ska jag ägna några minuter på jobbet varje måndagsmorgon för att gå igenom veckans jobbaktiviteter och föra in jobbrelaterade saker i min outlook kalender som jag använder på jobbet.

Hehe, undrar hur länge jag kommer att klara av detta...

Hemma!

Nu är jag hemma igen efter en tre veckors jobbresa till Albanien. Jag har alltid lätt för att trivas och har aldrig hemlängtan när jag är ute och reser, men det känns ändå skönt att vara hemma igen.

Det sämsta med Albanien är nog maten enligt mig. Det har blivit strips och kött till både lunch och middag nästan varje dag eftersom det inte finns så mycket annat att välja bland. Efter tre veckor har jag fått nog med kött för resten av året. Nu sitter jag och mumsar på sportknäckebröd med västerbottenost på. :o) Det är något som jag har saknat!

På flygtåget hem träffade jag min väninna Tone som bor i Bergen. :o) Hon skulle hälsa på lite folk i Oslo över helgen. Vilket sammanträffande! Så kul att jag hann träffa henne också när hon ändå var i byn.

Mitt välkomnande var dock kanske inte det bästa tänkbara. Lägenheten hade en temperatur på 12 grader! Brrr... Nu har jag slagit på alla element och även letat fram mitt extra element och hoppas på att få upp värmen lite.