Jotunheimen

Efter två helger på rad i Jotunheimen, först Besseggen i de östra delarna och sedan Turtagrø i de västra delarna, har jag blivit så förälskad att jag var tvungen att köpa mig en karta över hela Jotunheimen. :o)

Nu kan jag sitta hemma och planlägga fler turer. Norges högsta fjäll; Galdhøpiggen på 2469 meter är i allafall ett givet mål! Jag säger bara en sak: Til Topps!

Smørstabbreen-Kalven

Nedan följer några fantastiska bilder från vandringen på Smørstabbreen och bestigningen av toppen Kalven på 2034 meter.

Biljetter utdelade!

I fredags delades flygbiljetter och program inför jobbresan till Budapest ut. :o) Vi på Energidivisjonen, som jag jobbar på, åker på en socialtur vartannat år och denna gång är vi 99 stycken som ska med.

På torsdag morgon möts vi alla ute på Gardermoen för att ta flyget till Budapest. Vi ska bo på ett fyrstjärnigt hotell med central beliggenhet på Pestsidan. Budapest delas ju i två delar av floden Donau; Buda och Pest.

Första punkten på programmet är en liten busstur genom Budapest med stopp på Gellérthöjden och sedan lunch i stadsparken; Városliget. Senare på kvällen samlas vi för en gemensam middag.

Under fredagen blir det en heldagsutflykt med jobbrelaterat innehåll då vi besöker vattenkraftverket Gabcikovo i Slovakien. Dagen avslutas som vanligt med gemensam middag på en restaurang i Budapest.

Lördagen har vi tid att upptäcka staden på egen hand. Jag tänkte nog göra ett besök på ett av de många kurbad som finns i Budapest. :o) Kanske finner jag något som erbjuder massage, det hade varit skönt! På kvällen blir det avslutningsmiddag.

Flyget hem går inte förrän sent på söndagskvällen så efter en liten sovmorgon ska vi göra en sightseeingtur i båtDonaufloden.

Jag tycker upplägget ser riktigt bra ut! Om bara fyra dagar åker vi! Extra kul också att jag får besöka två länder som jag inte har varit i förut.

Fjellfilmfestivalen

Förra helgen var jag och min nord-norske väninna Janne på Fjellfilmfestivalen i Turtagrø i Jotunheimen. Vi startade bilturen mot Jotunheimen efter lunch på fredagen. Vi stannade till i Fagernes och åt en god middag innan vi körde vidare.

När vi kom fram till Turtagrø slog vi upp vårt tält på en liten kulle med fin utsikt över festivalområdet. Det var lite kallt att sova i tält med det gick bra efter att vi pälsat på oss med massa kläder.

Vi lyssnade på några föredrag och såg några inspirerande extremsportsfilmer under helgen. Höjdpunkten bland föredragena var Jarle Andhøy som berättade om sina seglingsturer i polarhaven och nämde också den tragiska händelsen när hans segelbåt med mannskap försvann i södra ishavet tidigare i år. Ännu är det ingen som vet vad som har hänt med dem.

Under lördagen var vi med på en kombinerad glaciär- och topptur med guide över Smørstabbreen vidare upp på toppen Kalven på 2034 meter. Det var en väldigt fin tur och vi hade tur med vädret också!

Pingvinresan

Idag är det en grå och småregnig söndag i Oslo. Vad passar väl bättre då än att krypa upp i soffan under en filt och se en film. :o) Jag har gjort i ordning en vanilla latte att värma mig med. Söndagsmys på hög nivå!

Filmen jag ska se heter Pingvinresan och den handlar om de majestätiska kejsarpingvinerna i Antarktis. Jag tror att det här är en passande film för mig som älskar snö och is. Det är ju så otroligt vackert!

På baksidan av filmomslaget står följande text: "En fascinerande film om ett av naturens mest intressanta djur i en miljö få av oss lär besöka."

Hehe, Antarktis kanske inte är så långt borta som man kan tro ändå! ;o)

Jugendstil

Innan jag lämnade Ålesund i onsdags hade jag en timma över innan jag skulle ta bussen ut till flygplatsen. Då passade jag på att besöka Jugendstilsenteret för att lära mig lite mer om den coola byggnadsstilen.

Nedanför följer några typiska exempel på jugendstilen som kan ses ute längs gatorna i Ålesund.

Ålesund

Utsikt från berget Aksla. Hurtigruten är på väg in till Ålesund.

Ålesundet och berget Aksla med sin utkiksplattform till höger.

Under rundvandringen i Ålesund fick vi veta en hel del om stadens historia. Ålesund är främst känt för två saker; den stora stadsbranden som år 1904 lämnade hela staden i ruiner på bara 16 timmar och jugendstilen som präglar de återuppbyggda husen.

Ålesund är en mysig liten stad som är omgiven av vatten på alla sidor. I de centrala delarna finns berget Aksla som har en utkiksplattform med en fantastisk utsikt över hela staden och de omgivande öarna och bergen.

Waterfront

I veckan har jag varit i Ålesund på jobbresa. Jag bodde på det nyöppnade Quality Hotel Waterfront. Anledningen till resan var en vattenkraftskonferens där jag skulle hålla ett föredrag.

Jag reste till Ålesund på måndag eftermiddag och hann med lite sightseeing och en god middagRestaurant Sjøbua som är en lite finare fiskrestaurang. Där åt jag krabbduo till förrätt och torsk till huvudrätt. Krabbduon bestod av krabbsoppa och krabba med avokadocréme och det var verkligen supergott!

Under tisdagen hade vi olika föredrag hela dagen och avslutade med en gemensam stadsvandring med guide och middag på hotellet.

Mitt föredrag gick väldigt bra så jag känner mig så nöjd och stolt över mig själv! :o) Det var många som kom fram till mig efteråt med positiv kritik!

Efter frukost på onsdagen reste vi på studietur till Dyrkorn vattenkraftverk, ungefär en timma utanför staden. På vägen tillbaka stannade vi också till på ett värmekraftverk där vi gick en snabb guidning.

Det var så kul att vara på konferens! Jag träffade massa trevliga människor och diskuterade både jobbrelaterade saker och även lite annat.

Trollflöjten

Igår var jag och en väninna på opera. Vi såg Mozarts opera Trollflöjten. Vi hade en trevlig kväll som startade med en lätt middag i det fina operahuset och senare blev det ett glas vin i pausen. :o) Dessutom så måste jag säga att jag tyckte att Trollflöjten var en riktigt bra föreställning!

Operan handlar om prinsen Tamino som ska genomgå olika prövningar för att få sin prinsessa Pamina. Hans följeslagare är fågelfångaren Papageno. Till sin hjälp har de en magisk flöjt; trollflöjten och magiska klockor.

Jobbresa

Det var ett tag sedan jag bloggade nu och det beror inte på att det inte har hänt något spännande, utan tvärtom, det händer saker hela tiden så jag har inte haft tid att blogga...

Just nu sitter jag på Quality Hotel Waterfront i Ålesund och lyssnar på musik. :o) I morgon ska jag hålla ett föredrag på en vattenkraftskonferens här.

Jag ska föreläsa om inspektionerna av en dammlucka som jag har varit med och gjort i Albanien förra hösten. Det blir också en kulturell del där jag ska berätta lite om hur det är att jobba i Albanien. Detta blir spännande! Wish me luck!

Under hela dagen i morgon har vi olika föreläsningar och dagen avslutas med gemensam middag på kvällen. På onsdag ska vi göra en studietur till Dyrkorn kraftverk. Jag har faktiskt varit med och gjort några beräkningar för just det kraftverket och en kollega till mig har projekterat rörgatan som leder vatten till kraftverket! Det ska bli intressant att se det i verkligheten.

I helgen var jag och en väninna på Fjellfilmfestivalen i Turtagrø i Jotunheimen. Under lördagen var vi med på en kombinerad glaciär- och topptur som var helt fantastisk! Vi hade dessutom tur med vädret och fick en underbar dag på glaciären Bøverbreen och gick upp på toppen av fjället Kalven på 2034 meter.

Det har blivit en hel del resande för mig på sistone. Nu börjar jag faktiskt längta lite efter att få vara hemma ett tag utan att jag "måste" iväg.

På onsdag eftermiddag reser jag hem till Oslo igen. På torsdag ska jag gå ut och äta med en väninna och efter det ska vi gå på opera och se Trollflöjten. Det är så kul att vara lite kulturell ibland!

Nästa vecka från torsdag till söndag reser vi till Budapest med jobbet på en socialtur som vi har vartannat år! :o) Det blir ett trevligt upplägg med gemensamma middagar, sightseeing och båtutflykt på Donau. Det ska bli så kul! Vi ska även göra ett besök på ett vattenkraftverk i Slovakien.

Det var en liten uppdatering av mitt actionfyllda liv! :oP

Besseggen

I fredags efter jobbet åkte jag och tjejerna till Beitostølen. Vi tillbringade helgen i vår firmastuga där som var väldigt fin med hela nio sängplatser. Alla fick varsitt sovrum, förutom jag och Marte som delade.

Planen för lördagen var att gå turen över Besseggen som är en bergskam mellan sjöarna Gjende och Bessvatnet. Turen är totalt 17 kilometer lång. Vi började med att ta båten över Gjende till Memurubu som är startpunkten för turen.

Vädret var sådär, en del regn och vind samt dimma som förstörde lite av den annars storslagna utsikten, men man kan inte alltid ha strålande sol när man är ute på fjälltur. Det är bra att utsätta sig själv för lite ruskväder så att man härdas!

Vår tur var i alla fall otroligt fin och jag njöt av att vara ute i fjällvärlden! Jag kommer definitivt att gå denna tur igen, men helst när det är klart och soligt väder för att kunna få njuta ännu mer av den fantastiska omgivningen.

Vi började med att ta båten från Gjendesheim till Memurubu.

Starten från Memurubu bjöd på låång uppförsbacke.

På väg över Besseggen.

Fantastisk utsikt! Båten ser liten ut där nere. :o)

Besseggen. Bessvatnet till vänster och Gjende till höger.

Besseggen, sett från andra sidan.

Nästa klättringsetapp in i dimman, brant uppför på hala stenar.

Vi hade med en kille också, trots att det var tjejhelg. Fina Capo!

Snart framme, nere på parkeringen väntar bilen på oss.

Turistföreningens stuga i Gjendesheim. Här ska jag övernatta någon

gång. Man kan tydligen fiska alldeles bakom stugan.

Packar väskan

Ja ni läste rätt. Jag har inte ens packat ur resväskan efter att jag kommit hem från Korfu och nu håller jag på att packa min ryggsäck inför helgens bravader. Jag ska nämligen ut i den norska fjällvärlden i morgon efter jobbet tillsammans med tjejerna, vi ska närmare bestämt till Beitostølen.

Planen för helgen är att gå Besseggen under lördagen. Besseggen är en bergskam mellan sjöarna Gjende och Bessvatnet och är en av de mest populära fjällvandringarna i Norge. Vandringen beräknas ta ungefär 6 timmar.

Vi ska sova i vår firmastuga i Beitostølen som ligger i närheten. Det är första gången jag testar en av jobbets många stugor så det ska bli intressant att se hur standarden är. Det är billigt att hyra stugorna, jag tror inte vi betalar mer än totalt 500 kronor för en hel helg och då finns det oftast ganska många sängplatser i stugorna så det är möjligt att ta med ett helt gäng med vänner. Denna gång är vi fyra stycken plus en hund. :o) Inte dåligt att hyra en stuga över helgen för 125 kronor per person!