Besseggen

I fredags efter jobbet åkte jag och tjejerna till Beitostølen. Vi tillbringade helgen i vår firmastuga där som var väldigt fin med hela nio sängplatser. Alla fick varsitt sovrum, förutom jag och Marte som delade.

Planen för lördagen var att gå turen över Besseggen som är en bergskam mellan sjöarna Gjende och Bessvatnet. Turen är totalt 17 kilometer lång. Vi började med att ta båten över Gjende till Memurubu som är startpunkten för turen.

Vädret var sådär, en del regn och vind samt dimma som förstörde lite av den annars storslagna utsikten, men man kan inte alltid ha strålande sol när man är ute på fjälltur. Det är bra att utsätta sig själv för lite ruskväder så att man härdas!

Vår tur var i alla fall otroligt fin och jag njöt av att vara ute i fjällvärlden! Jag kommer definitivt att gå denna tur igen, men helst när det är klart och soligt väder för att kunna få njuta ännu mer av den fantastiska omgivningen.

Vi började med att ta båten från Gjendesheim till Memurubu.

 

Starten från Memurubu bjöd på låång uppförsbacke.

 

På väg över Besseggen.

 

Fantastisk utsikt! Båten ser liten ut där nere. :o)

 

Besseggen. Bessvatnet till vänster och Gjende till höger.

 

Besseggen, sett från andra sidan.

 

Nästa klättringsetapp in i dimman, brant uppför på hala stenar.

 

Vi hade med en kille också, trots att det var tjejhelg. Fina Capo!

 

Snart framme, nere på parkeringen väntar bilen på oss.

 

Turistföreningens stuga i Gjendesheim. Här ska jag övernatta någon

gång. Man kan tydligen fiska alldeles bakom stugan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0