Happy Halloween

Halloween cupcakes

I veckan har jag också hunnit med att baka Halloween cupcakes. Jag har verkligen haft fullt upp, men jag ville göra något kul för att överraska mina vänner som kommer på besök.

Så jag bakade muffins och dekorerade dem med en fladdermus, en spindel, spöken och pumpor.

Halloween kebab

Jag köpte presenter till mina gäster igår! Hittade såna coola Halloween kebabs som består av marshmallows på ett spett.

Vänner på besök

Denna helgen får jag besök av några svenska vänner som jag lärde känna under min Afrikaresa med Rosa Bussarna i somras. Igår anlände två av dem och de andra kommer i morgon.

Besöket inleddes igår med att vi hade en göra-pumpalykta-fest. :o) Jag köpte en pumpa, för första gången i mitt liv, som vi gröpte ur och gjorde en fin lykta av. Jag är så nöjd över resultatet. Jag ska visa er sen!

I morgon ska vi ha en Halloweenfest hemma hos mig och sen blir det nog också utgång i Oslo.

Det är bara ett litet problem med att jag skulle få besök just denna helg, vilket var inplanerat sen några veckor tillbaka. I mitten av veckan blev det nämligen klart att jag ska till Albanien och jobba nu på söndag... Vi ska ut och göra en ny inspektion på samma ställe som vi var på i somras.

Vi ska vara i Albanien fram till fredag, men eftersom inspektionen är beroende av vädret måste vi åka tidigt på söndag för att kunna börja jobba tidigt på måndagmorgon.

Detta innebär att jag måste åka hemifrån ca kl 05:00 på söndag morgon. Alltså kommer det förmodligen inte vara någon idé att gå och lägga sig den natten, för jag brukar aldrig komma i säng förrän tidigast 04 när jag är ute på krogen...

Hehe, jag kommer nog att vara ganska sliten när jag ska möta min kollega på Gardermoen.

Arbete pågår! Ni anar inte hur dåligt pumpa luktar.

Crash & Eddie

File:Crash and Eddie.jpg

Efter att ha sett alla Ice Age filmerna kan jag konstatera att jag har två nya idoler! Två stycken oppossumbröder som heter Crash och Eddie. Åh, de är så coola! Jag börjar skratta varje gång jag ser dem och det är ju viktigt att förgylla vardagen med ett gott skratt.

När jag googlade efter en video jag bara måste visa er, hittade jag lite fakta om Crash och Eddie, där det står hur man kan skilja dem åt. Väldigt viktigt att veta... Haha! Tillhör väl kategorin onödig kunskap, men nu när jag själv har läst det så måste jag dela med mig av min kunskap.

Skillnaden består i att Crash har en plattare nos än Eddie och blåa ögon, medan Eddie har en spetsigare nos och bruna ögon.

Kolla in videon nedan och lär er säga hej då med stil! :o) Det var en hel del internskämt om detta hos brorsan förr förra helgen. Haha, så kul vi hade!

Presentkort

För ett tag sedan, när jag satt och kollade mailen på jobbet, fick jag plötsligt ett mail från kreditkortsällskapet Diners Club (som vi använder oss av på jobbet), där det stod att jag kunde delta i en undersökning som handlade om betalkort.

Undersökningen bestod av ett antal frågor som skulle besvaras och man utlovade en premie till den 100 första som svarade. Premien bestod av ett presentkort och man hade några alternativ att välja bland.

Om detta nu var sant och förutsatt att de sände ut mail till alla samtidigt borde jag alltså ha ganska stora chanser att vara bland de 100 första om jag svarade direkt!

Jag svarade på frågorna, men hade inte alltför stora förhoppningar. Jag känner att jag är lite skeptisk till sådana undersökningar.

I veckan fick jag faktiskt ett brev, som innnehöll ett presentkort hos H&M100 kronor. Inte dåligt! :o)

Walchensee kraftverk

Under firmaturen till München besökte vi Walchensee vattenkraftverk. Det var det obligatoriska "arbetssrelaterade" inslaget under resan.

Vattenkraftverket låg ca 1,5 timme söder om München, inte långt från Alperna. Jag var ganska sliten efter en pubrunda under natten, men som tur var kunde jag sova i bussen på vägen dit.

Kraftverket ägs av tyska E.On och är ett besökskraftverk, vilket innebär att man prioriterar att hålla det rent och fint.

Vi tog en tur i en linbana upp längs rörena som leder vattnet ner till kraftverket. Lite av en skräckupplevelse, men vi överlevde. Väl uppe hade vi en helt fantastisk utsikt över kraftverket och sjön Kochelsee.

Det var tjock dimma hela vägen upp, men när vi väl var däruppe lättade plötsligt dimman och vi kunde njuta av utsikten.

Innan vi reste vidare åt vi en tre rätters lunch i kraftverkets besöksrestaurang. Så det var ett väldigt bra upplägg på turen.

Det jag var mest imponerad över var ändå den underbara utsikten!

München i bilder

Här kommer några bilder från den bayerska staden München, som vi besökte på vår firmatur för två helgen sedan.

Vi hade en trevlig tur! Det blev, traditionsenligt för Bayern, massor av öl. På en del ställen serverades ölen i litersglas, så man fick nästan ont i handleden av att hålla i glasen.

Maten var sådär, bestod mestadels av en massa griskött och potatisbollar som påminde lite om palt, tror inte någon var sugen på griskött efter turen.

På dagarna hade vi ett frivilligt gemensamt program; besök på ett vattenkraftverk och BMW-Welt. Vid besöket på BMW-Welt var vi även på BMW:s museum, som var sådär lagom intressant.

Det blev väldigt lite sömn under helgen. Vi hade gemensamma middagar på kvällarna och sedan var alla yngre och många äldre också för den delen, på olika pubar och diskotek.

En väldigt lyckad firmatur!

Frauenkirche och rådhuset

Nymphenburg slott

BMW-Welt

Borås

Här följer en liten resumé av förra helgen när jag var och hälsade på hos brorsan i Borås.

Under fredagen var jag till polisstationen och fick äntligen beställt ett nytt pass. Att fixa ett nytt pass är inte lätt om man är utlandssvensk, har det visat sig. Hon på polisstationen i Borås ville först inte godkänna mitt norska intyg på att jag är svensk, eftersom det var två veckor äldre än vad det fick vara. What!? Hur mycket kan gå fel... Till sist gick godkände hon det i allafall, hon var snäll och gjorde ett undantag, så jag ska väl vara glad!

Jag fick sällskap på stan sen och det blev lite shopping. Jag köpte en stickad kortärmad klänning från Esprit. Vi var också på ett mysigt café och åt en god lunch, jag åt en paj med oliver och fetaost i och till efterrätt lite gott fika.

På kvällen var vi ute och åt tillsammans, brorsans kompis Freddan (som ska med på resan till Israel) var också med. Sedan blev det hemmakväll med Idol, Ben & Jerry glass och choklad.

Lördagen började traditionsenligt med en tur till Knalleland. Köpte lite småsaker. Vi åt en väldigt god lunch innan vi begav oss hemåt. Jag tog ett avslappnande bad, medan de andra gick och handlade. Sedan kom Freddan över och vi lagade tacos.

Under söndagen stannade jag till några timmar i Göteborg på vägen hem och träffade en tjej som jag lärde känna under Afrikaresan i somras. Vi åt lunch tillsammans och hann också med lite shopping. Jag köpte en kort jeanskjol och en svart skjorta från Esprit och en huvtröja från Peak Performance.

Det är farligt att åka till Sverige, när man vet att den norska kronan är väldigt stark mot den svenska just nu och man har bestämt sig för att spara pengar. Det gick ju sådär!

Starbucks

Sverige kommer att bli grönt i framtiden. (Starbuckskartan kommer från text.nu)

Starbucks kommer till Sverige! Dagens Nyheter skriver att i början av nästa år öppnar Starbucks på Arlanda.

Jag gillar Starbucks och brukar ofta vara där när jag är ute och reser. När vi var i Kina förra året drack jag ganska många Vanilla Latte, som är min favorit.

När vi var på Filippinerna och jobbade, var jag och en kollega på Starbucks och då drack jag en supergod White Chocolate Mocca, men den finns tyvärr inte på menyn i alla länder.

Personligen gillar jag Starbucks och de har kaffe för mig, alltså såna sliskiga, söta saker som inte har den minsta kaffesmak! :o)

Perfekt att de öppnar på Arlanda när de ska etablera sig i Sverige, eftersom det är ett ställe där jag ofta hänger! Nu väntar jag bara på att de kommer till Norge också.

Rosa rattar

Hittade en sån bra grej i godishyllan när jag var i Sverige förra helgen. Rosa rattar, en nyhet från Ahlgrens bilar som säljs till förmån för bröstcancerfonden.

Klockrent namn och vilken bra idé från Ahlgrens bilar! Jag var såklart tvungen att köpa två påsar.

Nu har jag gjort tre goda gärningar på sistone och allt för bröstcancerfonden. Jag har köpt Rosa bandet, rosa nagellack och rosa rattar!

Rosa naglar

Jag har köpt ett nytt nagellack från Mavala i färgen rose. Just nu säljer de en serie med nagellack i olika rosa nyanser och för varje nagellack som säljs går ett litet bidrag till bröstcancerinsamlingen.

Det passade mig bra för jag hade tänkt köpa ett nagellack i en rosa nyans. Jag och en till tjej kollade en del på taxfreen när vi var till München. Problemet med taxfreen är att det säljer såna dyra märkesvaror där och jag känner inte att jag ville betala över 100 kronor för en flaska nagellack.

Mavala har bra nagellack som håller bra och inte flisar sig för minsta lilla sak. De är inte heller särskilt dyra. Det var min väninna Anna som tipsade mig om det märket och nu köper jag inget annat! Jag har tidigare aldrig varit nöjd med något märke jag provat förut.

Rosa bandet

För att stödja kampen mot bröstcancer säljer Cancerfonden varje år i oktober Rosa bandet. Banden har olika design varje år och Rosa bandet 2009 har orden "ska bara" skrivna med blindskrift.

Bakgrunden till årets design är att många kvinnor drar sig för att göra en undersökning och "ska bara" symboliserar de ursäkter som man hittar på för att slippa låta sig undersökas.

Den 29 oktober sänds Rosa bandet-galan på svenska TV3. Då kan man även ringa in ett bidrag och så får man följa hur årets insamling har gått.

Om du inte har köpt Rosa bandet ännu så gör det! Det kostar inte mer än 25 kronor och tillverkningskostnaden är 80 öre, så nästan alla pengarna går till Cancerfonden. Rosa bandet säljs bland annat på Apoteket och Lindex.

Rosa bandet 2009.

Tisdagstema - Mönster

Denna vecka är det dags att presentera en bild med ett mönster på. Jag väljer att visa två bilder inifrån operan här i Oslo. Väggarna i entrén har ett häftigt rutmönster som är upplyst från insidan.

Kolsåstoppen

Det har varit helt underbart väder här i Oslo både igår och idag. För att njuta det fina vädret bestämde jag och en väninna oss för att gå en liten tur idag efter jobbet.

Denna gång blev det en topptur! Vi gick upp på Kolsåstoppen som ligger i närheten av Sandvika, där jag jobbar. Det är väl inte den högsta toppen, men 250 meter känns i allafall i benen nu efteråt.

Uppe på toppen åt vi medhavd matsäck och njöt av det fina vädret och den underbara utsikten. Det var helt klart, så vi hade utsikt över Oslo, Sandvika och Oslofjorden.

Längst bort och inne till vänster i viken ligger Oslo.

Utsikt över Oslofjorden.

Utsikt över Sandvika. I den ljusgula byggnaden i mitten av bilden, som är formad som en båge, jobbar jag!

För ett tag sedan fick vi en höstpresent från jobbet. Det måste vara ett tecken på att det går bra för företaget, eftersom vi fick en fin ryggsäck som är värd omkring 1000 kronor. :-) Perfekt storlek för att ha på dagsturer!

Idag var det premiärtur med min nya säck. Så här i efterhand kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den. Den har ett ordentligt midjebälte som sitter bra, vilket gör det lättare att bära lite tyngre packning också. Säcken har också en ficka där man kan installera en vattenpåse med drickslang och en massa andra små finesser. En uppskattad present med andra ord!

Min nya ryggsäck!

Tyskland nästa!

I morgon reser vi! Jag och en kompis/kollega tar tåget till Gardermoen tillsammans på morgonen och vid lunchtid flyger vi alla ner till München. Ska bli så kul!

Trist bara att de visar en massa regn på väderleksrapporten. Hoppas det blir bättre väder, i allafall någon dag!

Nu har jag fattat ett beslut i min klänningfråga. Jag ska behålla båda två! Det är jag värd! Alla jag frågade tyckte olika, så nu blir alla nöjda och glada, kanske mest jag. :-)

Valet var nog egentligen inte så svårt eftersom jag redan hade köpt örhängen som passar till båda, så innerst inne fanns nog tanken på att behålla båda ända från början!

Festklänning

Del 1

Jag var nere på Aker brygge igår kväll och tittade lite i shoppingcentret. Helt plötsligt kom jag på att jag vill ha en ny klänning att ha på mig i München. Vi ska ha tre finare middagar och då vill jag gärna klä upp mig lite.

Jag gick in i en butik som jag inte har varit i tidigare och där hängde en jättefin klänning. En sådan vill jag ha tänkte jag, ända tills jag kollade på prislappen och upptäckte att den kostade 3000 norska kronor. Det är ju galet dyrt! Så jag gick till Vero Moda istället.

På Vero Moda hittade jag för en gångs skulle en fin klänning. Det var längesedan jag hittade något där sist. Den fanns i tre olika färger; svart, gammelrosa och lila. Jag ville ha den lila. Otur för mig, för det fanns bara svart och rosa i min storlek. Bestämde mig för att avvakta.

Del 2

Idag gav jag mig ut i spöregnet för att leta vidare i några andra Vero Moda butiker. Tur man bor i Oslo en gång som denna och har ett antal butiker att välja bland!

Det gick sådär och efter ett tag köpte jag den svarta, för den lila fanns inte i min storlek någonstans verkade det ut som. Jag var dessutom genomblöt, för jag hade såklart inte med mig något paraply idag.

På vägen hem passerade jag ytterligare en Vero Moda butik, så jag gick in där också. Där hängde den! Min lila klänning. I den lilla butiken som ligger närmast där jag bor och jag som hade flängt runt hela stan!

Nu är grejen den att jag inte riktigt vill lämna tillbaka den svarta... Den är ju också fin! Kan man inte få båda? :-)

Jag köpte nya matchande örhängen också, både ett par lila och ett par svarta. Nu återstår bara frågan, ska jag behålla den svarta klänningen också? Den kostar ju bara 260 spänn liksom... Sjukt billigt egentligen!

Fortsättning följer...

Den svarta eller den lila, eller båda?

Fina matchande örhängen.

Tisdagstema - Gott

Denna vecka är det ett lätt tema i fotoutmaningen. Jag ska presentera en bild på något gott. Nästan alla vet väl redan att jag tycker att choklad är helt sjukt gott!

Höstens planer

Plötsligt insåg jag att jag har väldigt mycket på gång denna höst! Hehe, som om det vore en nyhet att jag är överaktiv, eller speedad som brorsan säger...

Jag måste skärpa mig, för jag stressar alldeles för mycket, men livet är kort och jag vill hinna med så mycket!

Bestämde mig för att göra en lista över saker jag vill/ska hinna med denna höst. Tänkte att det kan vara en bra övning för mig själv, för att se om det är realistiskt genomförbart, i förhållande till hur mycket tid en vanlig höst innehåller.

• Gå klart fotokursen som jag började i våras
(Ska få ta igen de kurstillfällen som jag missade på grund av jobbresor)

• Firmatur till München

• Hälsa på brorsan i Borås
(Träffa några vänner i Göteborg på vägen hem)

• Hälsa på Tone i Bergen
(Vi planerar att komma oss ut på tur)

• Ordna en Halloweenfest
(På samma gång blir det reunion från Afrikaresan eftersom ett gäng svenskar kommer på besök)

• Åka till Trondheim och hälsa på Sofi
(Hon har dessutom lovat att komma hit en helg)

Thanksgiving party i min väns nya hus

• Besöka Hadeland glasbruk

• Semesterresa till Israel med brorsan och Freddan

• Gå på julmarknad på Bygdøy

• Åka till vinterland och fira jul med familjen

• Organisera alla foton från Afrika
(Som tur är har jag kommit en bra bit)

• Eventuellt en ny jobbresa till Albanien
(Blir i sånt fall en arbetsvecka)

• Eventuellt en ny jobbresa till Filippinerna
(Detta är dock i dagsläget väldigt osäkert)

Jag vill inte boka upp all min fritid, jag vill ha utrymme för att vara spontan också... Hmm, går detta ihop? Jag vill leva mitt vanliga liv, träna och umgås med vänner i Oslo också!

Shit pommes! Insåg precis att om jag gör allt jag planerat, så har jag fyllt upp alla resterande helger detta år! Hur blir det då med spontaniteten? Nu kanske jag måste lära mig att prioritera...

Honung

Alltså vad är egentligen grejen med honung? Varför ska man dricka te med honung i när man har ont i halsen?

Jag fick samma råd av alla som hörde att jag blivit sjuk och fått ont i halsen: Drick te med honung i!

Nu har jag i allafall druckit te med honung i. Inte bara en kopp, utan väldigt väldigt många och ja, jag börjar bli frisk nu! Fast hade jag inte blivit det ändå, även om jag inte tryckt i mig all honung... Jag tror det är något som biodlarna har spridit i syfte att göra reklam för sin honung.

Jag köpte finhonungen jag. Et rent norsk naturprodukt står det på den, dessutom kan man läsa på burken att den innehåller Ekte honning.

Tur att jag inte gick för den billiga varianten, för då är det säkert en massa skumma tillsatser för att dryga ut den med och då kanske jag inte hade blivit bättre ännu. :o) Vem vet!

München

På torsdag åker vi till München med jobbet! Det är inte en jobbresa denna gång, utan en socialtur över helgen. Sådana turer arrangeras vartannat år och går till olika städer runt om i Europa och denna gång har turen kommit till München.

Det är ett bra val av stad eftersom jag inte har varit där. Jag har varit i Tyskland förut, men bara i de norra delarna som Berlin, Hamburg, Bremen, Bremerhaven, Cuxhaven och ön Helgoland, när jag besökte en brevvän för snart 10 år sedan. Oj, så tiden går!

Nu är det bara att damma av skoltyskan igen och köra igång! Jag gillar att pröva mig fram på tyska och jag vill inte glömma språket helt, vilket är lätt när man så sällan använder det. På de resor där jag har träffat tyskar har jag ofta försökt att prata lite tyska, för att hålla språkkunskaperna vid liv, senast i somras när jag åkte Hurtigruten!

Jag sitter nu och bläddrar igenom materialet vi fick från resebyrån. Biljett, deltagarlista och en liten reseguide innehåller det. Måste kolla upp vad som är sevärt i München.

Det är hela Energidivisionen som ska åka, så vi blir lite fler än 100 stycken. Det kommer bli riktigt trevligt tror jag! Säkert många av de här 100 personerna som jag aldrig lagt märke till förut.

Vi har delvis ett gemensamt program på vad vi ska göra. När vi kommer fram på torsdag eftermiddag ska vi ut på en liten sightseeingtur i München och efter det blir det gemensam middag.

Under fredagen blir det ett halvdagstur med besök på ett vattenkraftverk som heter Walchensee, sedan gemensam lunch, tid på egen hand och gemensam middag på kvällen.

På lördagen är det olika alternativ att välja bland och jag har valt att vara med och besöka BMW Welt. Efter besöket där blir det gemensam lunch och sedan tid på egen hand, fram tills det är dags för gemensam middag på kvällen.

Jag tycker det verkar vara ett bra upplägg och allt är i princip gratis, till och med maten ingår! Det enda vi behöver göra är att ta ledigt från jobbet på torsdag och fredag. Jag ska ta ut lite övertidstimmar eftersom jag har en del kvar att ta ut.

De äldre på jobbet har för längesedan börjat prata om turen och vi yngre har fått höra att det brukar bli lite sömn, mycket alkohol och väldigt kul. :-) Låter ju bra det när man ska på firmatur med 100 galna norrmän (okej, några fler svenskar än jag är det)!

Något säger mig att jag ska packa ner min lilla skidåknings-/partykamera!

Germany

Norska mints

Jag köpte en norsk (?) souvenir i helgen. Den ser i allafall väldigt norsk ut på förpackningen, men man undrar ju.

Som ni ser så försöker jag verkligen leva mig in i situationen när jag är ute och turistar i min egen stad. Fast att köpa souvenirer har aldrig varit mitt största intresse. Jag vill inte samla på mig en massa bråte och så reser jag mycket, så min lilla lägenhet skulle snart bli fylld av onödiga saker.

Mina norska mints var i allafall en bra investering skulle det visa sig senare den lördagskvällen... :o) Haha, så kul jag är! Nog om det!

Norsk Folkemuseum

I helgen fortsatte jag att vara turist i Oslo och besökte Norsk Folkemuseum, som är ett stort utomhusmuseum på Bygdøy.

Norsk Folkemuseum är ett kulturhistoriskt museum där man kan titta på gamla hus och lära sig om hur man levde och lever på olika platser runt om i Norge.

Det var ju viktigt för mig att göra ett besök där, så att jag kunde lära mig mer om mitt nya land. :-)

Ärligt talat så var det inte mycket som var sevärt. Massa gamla hus som blivit ditflyttade från olika delar av landet! Det mest sevärda var stavkyrkan från Gol, som är från 1200-talet. Runt den var det också mest folk, så det är helt klart huvudattraktionen!

Sen hade de en temautställning om 80-talet som var lite kul. Jag kände igen massa gamla leksaker, musik och kläder osv... Åh, fina ljuva 80-tal!

Den slående hårda domen kommer tyvärr nu: Det finns bättre saker att göra i Oslo än att gå på Norsk Folkemuseum! Jag har i allafall gett det en chans, men det var inte mer än okej och jag skulle rekommendera turister att göra andra saker.

Nedan kommer lite bilder! Se och lär, för jag har gjort ett pedagogiskt upplägg! :-)

Gol stavkyrka från 1200-talet.

Dörr till en loftstuga från Telemark som byggdes år 1754.

Fint fönster på en stuga från Romerrike, från år 1751.

Gammalt trähus från Hordaland, 1600-1700 talet.

Old school vattenkraft!

Sjuk

Å nej! Jag har blivit sjuk. Har åkt på en ordentlig förkylning och har värk i leder och muskler, halsen är svullen och igår blödde jag från halsen, så det gör lite ont.

Jag som skulle ha åkt till brorsan idag. Hade bokat biljett och allt! Bara att kasta biljetten och anse pengarna som förlorade, tråkigt nog. Tur i oturen var att jag bara hunnit boka enkelbiljett, eftersom jag tänkte träffa några vänner i Göteborg på vägen hem.

Nåja, det kunde trots allt varit värre. (Försöker att vara positiv, fast jag känner mig så ynklig när jag är sjuk). Som tur var blev jag sjuk denna vecka och hinner förhoppningsvis bli frisk tills slutet av nästa vecka, då vi ska på firmatur till München.

Var precis till affären, gick 100 meter och det kändes som en hjälteinsats... Något slut är jag! Nu har jag inhandlat honung, juice, halstabletter och tomatsoppa.

Bara för att jag var sjuk så fick jag något att kose meg med också. Kose är ett sånt gulligt norskt ord som borde finnas i Sverige. Betyder något i stil med mysa, fast inte riktigt. Choklad och den norska utgåvan av Cosmopolitan blev det i allafall.

Nu ska jag krypa ner under täcket och bläddra lite i cosmo och äta choklad. Denna gång kommer chokladen räcka lite längre, eftersom jag har så ont i halsen och problem att svälja. Det finns positiva saker med allt!