Albanien

I morgon åker jag tillsammans med en kollega på jobbresa till Albanien. Vi flyger tidigt på morgonen från Oslo till Albaniens huvudstad Tirana, via München. Sen får vi eftermiddagen på oss att se oss omkring lite i staden och gå ut och äta middag någonstans.

På måndag morgon åker vi ut på landsbygden till en påbörjad kraftverksdam där vi ska göra en inspektion av två dammluckor. Bygget av dammen påbörjades under 80-talet, men övergavs och allt har legat orört sedan dess. Jobbet beräknas ta två dagar så vi ska övernatta i en mindre stad som heter Gramsh.

När vi är klara åker vi tillbaka till Tirana och jag tänkte ta ledigt en dag, för att på så sätt kunna stanna en dag längre, för att hinna se lite mer av staden. Annars är tiden som oftast knapp när vi är ute på jobbresor. Det blir alltid långa arbetsdagar och det enda man hinner med efter jobbet innan det är sovdags är middagen.

Kollade in väderleksrapporten och de lovar 30-35 grader varmt hela veckan. Kommer nog att bli ganska varmt att jobba utomhus eftersom vi måste ha på oss våra skyddskläder. Fast det är såklart mycket bättre än att det regnar.

Är tillbaka från Albanien på torsdag och då blir det bara att packa om väskan eftersom jag åker till Afrika på fredag. Lite hektiskt men så kan det vara ibland.

Albania
Karta över Albanien från MapQuest.

Nya skor

Jag skulle inte shoppa idag utan jag gick bara in på Sandvika Storsenter efter jobbet, men går man in på skandinaviens största shoppingvaruhus utan att shoppa något så gör man det nog bra.

Det blev två par nya skor, något som är ovanligt för mig som inte gillar att köpa skor. Nu hittade jag två par som jag verkligen tyckte om, svarta ballerinaskor från Vagabond och svarta sandaler som var riktigt sköna. Sandalerna var på halva priset så det var ett bra köp. Köpte även två par vita 3/4 leggings, en ljunglila sommarklänning, militärgröna surfingshorts och sockor.

Min ursprungliga plan var bara att jag skulle kolla på nya shorts lite snabbt och sen åka hem. Behövde ett par shorts inför min safariresa till Afrika. Nya shorts hittade jag i allafall och lite annat också.

Små skor till småa fötter

Den vita massajen

Under resan till Afrika ska vi bland annat besöka en massajby. Som en del i förberedelserna inför resan har jag köpt böckerna om Den vita massajen. Jag beställde böckerna billigt på internet och hittade även en film som är baserad på den första boken. Jag tänkte att detta var ett roligt sätt att lära sig mer om massajkulturen på.

Böckerna är skrivna av en kvinna från Schweiz som åker på semester till Kenya och blir förälskad i en massajkrigare. Hon känner genast att det är i Kenya hon hör hemma och lämnar allt hon har och flyttar till Kenya, där hon lever tillsammans med massajerna ute i bushen i tre år.

Jag gillar böckerna och kan verkligen rekommendera dem, eftersom man blir så inspirerad av denna kvinna som är så modig och vågar göra allt det hon drömmer om. Hon får utstå många prövningar och livet ute i bushen är inte alltid så lätt. Till sist måste hon ändå inse att olikheterna mellan kulturena ändå är för stora, men tänk vilka erfarenheter och upplevelser hon fick med sig!

Afrika

Nästa vecka på fredag åker jag till Afrika! Under den andra delen av min semester ska jag resa runt i Kenya och Tanzania i lite mer än två veckor. Det blir ett litet äventyr, men jag reser inte ensam som tur är. Resan är en organiserad rundtur med safari med den svenska researrangören Rosa Bussarna.

Resan startar i Kenyas huvudstad Nairobi, fortsätter till viltreservatet Masai Mara, vidare över gränsen till Tanzania, till Ngorongorokratern med dess rika djurliv, ner till kusten och avslutas på paradisön Zanzibar.

Det är en del förberedelser inför resan. Jag har vaccinerat mig mot Gula febern och kolera, skaffat Malariaprofylax, köpt lite nödvändiga saker som sovsäck, reselakan, resekudde, packpåsar och campinggrejer eftersom vi kommer laga en del mat själv och skaffat mig en guidebok över Östafrika.

Jag ser fram emot resan och hoppas på att vi får se massor av fantastiska djur! Safari är något som jag drömt om länge och nu kände jag att det var dags att åka.

You only live once! Som också är Rosa Bussarnas slogan.

Pitepalt

Nu har jag hunnit jobba två dagar sedan jag kom hem från semestern. Under min vecka i Norrbotten hälsade jag på hos farmor, mormor, morfar och morbror. Jag träffade kusinerna och några vänner, åkte på familjetur till Storforsen och såg på familjeshowen Diggiloo, var på shoppingtur till både Luleå och Haparanda och var på marknad.

Så jag hade ganska fullt upp! Ändå känner jag att tiden gick väldigt fort och att det fanns mer jag skulle velat hinna med och fler personer jag skulle velat haft tid att träffa. Tyvärr så hinner man ju inte med allt på bara en vecka.

Idag blir det pitepalt till middag. :-) Såg dem när jag var och handlade med mamma och blev så sugen så jag köpte med mig lite. Har inte ätit pitepalt på flera år så det ska bli gott.

Håller på att organisera alla foton som jag tog på Hurtigruten resan. När jag får ordning på dem ska jag välja ut några till bloggen också. Det blev en hel del bilder kan jag tala om, så det tar lite tid att gå igenom alla.

Jag är verkligen sjukt trött idag eftersom jag inte kunde sova mer än fyra timmar i natt. Förstår inte varför jag har problem att sova nu igen. Kanske har jag lite för mycket att tänka på. I morse var jag helt slut. Jag orkade inte äta frukost och jag glömde att sminka mig innan jag gick hemifrån. Hehe, kom på det när jag var utanför dörren och då orkade jag inte vända.

Nåja, förhoppningsvis kan jag nog sova lite mer i natt.

Hurtigruten

Hurtigruten är en båtresa längs Norges kust och den har blivit utnämnd till världens vackraste sjöresa! Jag åkte en ganska stor del av ruten från Bergen och norrut till Harstad som ligger som det åttonde stoppet norr om Polcirkeln.

Det var en fantastisk upplevelse! Vädret var jättefint nästan hela vägen och vi hade sån tur att vi såg massor av valar utanför kusten vid Bodø. :-) Bättre än att vara på valsafari eftersom valarna simmade med båten en bit, så det fanns gott om tid att studera dessa mäktiga djur.

Tidlig sommer i Nord-Norge
M/S Lofoten som jag åkte med. (Foto och karta från Hurtigrutens hemsida)

Båten jag åkte med är den äldsta och minsta som trafikerar Hurtigruten. En liten och trevlig båt och inte alltför mycket människor att trängas med på utkiksdäck och i panoramasalongen.

Hytten var ganska enkel men jag var nöjd eftersom det fanns ett runt litet fönster så att jag kunde titta ut. Egentligen var den bokade hytten en insideshytt eftersom det var det enda som skulle finnas kvar, men så var det tydligen inte. Ibland har man tur!

Semester

I morgon åker jag! Vart undrar ni kanske eller de flesta som känner mig kan nog gissa. :-) Jag ska till Norrbotten, den bästa delen av Sverige. Nu när jag har två veckors semester så passade jag på att välja en lite mer spännande och annorlunda resväg, så att jag samtidigt får uppleva lite mer av mitt älskade Norge. Jag ska nämligen åka båt delar av sträckan med Hurtigruten.

Allt detta kom jag på i början av veckan så det var som vanligt en impulsgrej. Surfade in på Hurtigrutens hemsida och såg att de har 50% rabatt på alla avgångar i sommar! Passade mig alldeles utmärkt och jag hittade en lämplig avgång som jag bokade direkt.

Måndag 6/7
- Tar flyget från Oslo till Bergen
- Går ombord på Hurtigrutenbåten på kvällen

Måndag 6/7 - Fredag 10/7
- Åker norrut i behagligt tempo längs Norges vackra västkust
- Kommer säkerligen att fotografera en massa
- Ska försöka motivera mig att läsa lite böcker (nu kommer jag ha tid)
- Ska ta mig tid att sortera och gå igenom massor av foton som ligger på PC:n
- Framförallt ska jag njuta av den vackra naturen

Fredag 10/7
- Kliver av båten i Harstad
- Tar bussen till Narvik
- Tar tåget från Narvik till Sverige
- Om vädret är bra stannar jag i Abisko där mamma möter mig, annars åker jag till Gällivare
(- Fjällvandring i Abisko)

Lördag 11/7 - Söndag 19/7
- Hälsa på mor- och farföräldrar
- Umgås med familj, släkt och vänner
- Ta mig ut på löparrundor i skogen
- Åka till Storforsen med familjen och se familjeshowen Diggiloo
- Gå på marknad
- Förbereda mig lite inför del 2 av min semester som är i augusti
- Åka på shoppingtur till Luleå och kanske Haparanda
- Sola och bada om vädret tillåter
- Det viktigaste: Försöka ta det lugnt!

Jag ler när jag ser att jag ska försöka ta det lugnt, men det skulle verkligen behövas. Den sista månaden har jag jobbat sjukt mycket och när jag såg min timlista blev jag själv förvånad. Jag har jobbat nästan 80 timmar övertid från slutet av maj till slutet av juni. Det börjar bli en del... Ska nog spara min övertid och ta ut en eller två veckor semester i vinter och resa iväg till värmen. Så härligt!

Chokladask

Förra helgen fick jag en present av mig själv. :-) Var på en godisbutik och skulle köpa en födelsedagspresent till en vän, när jag såg denna fina chokladask med en Miranda nalle på. Den måste jag helt enkelt ha! Chokladen var ganska god, inte lika god som norsk choklad, men den hade ju en fin förpackning.

Eurovision 2010

Nu verkar det vara avgjort att Eurovision Song Contest 2010 ska hållas i Telenor Arena här i Oslo. Det har ju varit lite spekulationer ett tag om vilken arena och i vilken stad tävlingen ska hållas. Jag tror dock att det hela bara handlade om att finna en lämplig plats i Oslo. Någon annan stad var väl inte ens med i diskussionen.

Arenan har plats för 23 000 åskådare vid konsertarrangemang och är därmed avsevärt mindre än arenan som användes tidigare i våras i Moskva som tar hela 80 000 åskådare.

Telenor Arena. (Bild från Telenors hemsida)

Värmeböljan fortsätter... Jag tänkte städa lägenheten innan jag åker på semester på måndag, men jag klarar knappt att röra mig härinne. Inte lätt att orka städa när det är 29 grader varmt inomhus. Såg att det var över 40 grader i solen tidigare idag. Åskovädret som kom igår kväll sänkte alltså inte temperaturen mer än för stunden.

Jag ser att det ska bli svalare från och med i morgon. Väderleksrapporten lovar endast (!) 20-23 grader och kanske någon regnby. Puuh!

Jordgubbar

Jobbade sista dagen idag innan den första delen av min semester börjar. Jag har ju delat upp semestern i två perioder detta år, för att det ska passa med alla planer jag har inför sommaren. Nu är jag ledig i två veckor framöver!

Efter jobbet gick jag och köpte ceasarsallad och jordgubbar. Så gott! Mina fingertoppar är nu rosafärgade av söta norska jordgubbar. Är de svenska jordgubbarna lika söta? Kommer inte ihåg. Måste göra ett smaktest när jag kommer till Norrbotten.

Idag har det varit ännu varmare... Jag tyckte det var mer än nog innan. Nu har inomhustemperaturen i min lägenhet stigit till 29 grader. Som om inte 28 var tillräckligt...

Tror jag hör åskan, eller är det spårvagnen som slamrar förbi? Känns så tryckande varmt så det kan nog vara åska på gång. Ja, det är åskan. Vi skulle behöva en regnskur snart efter att ha haft kring 30 grader och sol i snart två veckor.

Glad sommar!

Sommarfest

Kom precis hem från sommarfesten på jobbet. Ja, jag vet att det är tidigt men jag ska ju jobba i morgon. :-)

Vi är ett gäng på jobbet som är med i festkommittéen, där vi är indelade i olika grupper, som ordnar löningsfest varje månad. Denna gång var det den grupp som jag är med i som skulle anordna månadens löningsfest. Vi bestämde oss för att vi ville ha ett somrigt tema på vår fest och därför valde vi grillfest på takterrassen.

Vi pyntade terrassen fint och grillade massor av korvar. Jag och en till svensk tjej blev grillmästare under kvällen. Det var sjukt varmt uppe på takterrassen så ni kan ju gissa hur vi hade det vid grillen. :-) Stackars oss, vi var tvungna att dricka massor av öl och kallt vitt vin för att kyla ner oss.

Jag hade kommit på en sån bra idé när vi var och handlade allt inför festen i går. Vi köpte en liten rosa barnpool som vi fyllde med is, öl och lite läsk. :-)  Det var väldigt uppskattat att servera kall dryck på takterrassen och många skrattade gott åt vår rosa lilla pool. :-)

Senare under kvällen gick vi ner till stranden och badade. Det var så skönt och vattnet i Oslofjorden hade en väldigt bra badtemperatur.

Jag är inte så van att bada i saltvatten, förutom när jag är ute och reser förstås... Försökte vara försiktig så att jag inte skulle få vatten i ögonen eftersom jag hade linserna i, men det verkade inte som att de andra tog hänsyn till det, för de såg verkligen till att jag doppade hela huvudet också. :-)

Hade i allafall riktigt kul ikväll och eftersom jag bara jobbar en dag till innan semestern så var detta en riktigt bra avslutningsfest innan semestern börjar!

Jag har massor av spännande semsterplaner som jag så klart ska berätta om snart!