Hurtigruten

Hurtigruten är en båtresa längs Norges kust och den har blivit utnämnd till världens vackraste sjöresa! Jag åkte en ganska stor del av ruten från Bergen och norrut till Harstad som ligger som det åttonde stoppet norr om Polcirkeln.

Det var en fantastisk upplevelse! Vädret var jättefint nästan hela vägen och vi hade sån tur att vi såg massor av valar utanför kusten vid Bodø. :-) Bättre än att vara på valsafari eftersom valarna simmade med båten en bit, så det fanns gott om tid att studera dessa mäktiga djur. 


Tidlig sommer i Nord-Norge
M/S Lofoten som jag åkte med. (Foto och karta från Hurtigrutens hemsida)

Båten jag åkte med är den äldsta och minsta som trafikerar Hurtigruten. En liten och trevlig båt och inte alltför mycket människor att trängas med på utkiksdäck och i panoramasalongen.

Hytten var ganska enkel men jag var nöjd eftersom det fanns ett runt litet fönster så att jag kunde titta ut. Egentligen var den bokade hytten en insideshytt eftersom det var det enda som skulle finnas kvar, men så var det tydligen inte. Ibland har man tur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0