Sommarrea

Nu har sommarrean dragit igång. Jag var ute på stan idag efter jobbet för att leta efter nya sandaler och jag hittade faktiskt ett par. Jag har letat efter de "perfekta" gladiatorsandalerna i två år och plötsligt så stod de bara där! Ett par bruna gladiatorsandaler från Vagabond som verkligen är supersköna.

Såklart var inte de på rea... Hehe, det händer ju mig alltför ofta. De hade samma modell fast svarta på rea i en annan butik, men nu hade jag bestämt mig för att köpa bruna eftersom jag redan har svarta sandaler. Men men, jag säger som det klassiska uttrycket: Smakar det så kostar det! ;o)

Esprit hittade jag en vit sommarklänning och en brun kofta som faktiskt var på rea! :o) Sedan orkade jag inte gå på stan längre, det var alltför varmt ute och massa folk överallt.

Glad Midsommar!

Önskar er alla en glad midsommar! I Norge är det inte någon större tradition för att fira midsommar, men jag ska ha ett småskaligt firande tillsammans med en kompis från Sverige som kommer på besök i eftermiddag. Jag har därför tagit ledigt från jobbet i morgon för att få en långhelg.

Planen var att vi skulle åka till Flåm och Sognefjorden, men vi har ändrat oss på grund av alla osäkerheter med tågavgångarna som beror på att det varit en brand i en tågtunnel.

Istället ska vi åka ut till Oscarsborg fästning som ligger på en ö i Oslofjorden, utanför Drøbak. Där ska vi övernatta på hotell, äta god mat, dricka champagne och ha det bra. :o) En lugn och avslappnande helg är precis vad jag behöver!

En skål med marshmallowjordgubbar är inte fel till midsommar! :o)

Fodral till solbriller

Av en slump så hittade jag ett gulligt fodral till mina solglasögon idag. På ARK bokhandel dessutom! Jag har inget fodral som passar och har redan hunnit krascha ett par på grund av det. Nu minsann är jag bättre rustad inför kommande äventyr!

Gressholmen

Här kommer några bilder från Gressholmen som jag och Marte besökte under vår öluffing i Oslofjorden. Vi gick runt lite på ön och sedan satte vi oss ned på Gressholmen Kro och beställde räkor och vitt vin. :o)

Turbåten som tar oss ut till öarna i Oslofjorden.

Utsikt mot Oslo. Holmenkollen och hoppbacken uppe till vänster.

Min nya väska

Här är några bilder på den fina svarta väskan som jag berättade att jag köpte för ett tag sedan. (En länk till det inlägget finns HÄR). Den är av märket Tiger of Sweden som är ett av mina absoluta favoritmärken.

Jag har använt väskan ett tag nu och kan glatt konstatera att jag är väldigt nöjd med den. Den är stor och rymlig samtidigt som den är fin!

Hektiskt schema!

Jag har haft rätt fullt upp på sistone så därför har jag inte prioriterat bloggen, men det bästa av allt är att jag har gjort massor av roliga saker! :o)

Vi hade långhelg över Kristi Himmelsfärd här i Norge och var lediga på måndagen. Den helgen var jag och Marte ute på öluffing i Oslofjorden. Vi besökte Hovedøya två gånger och Gressholmen en gång. Ute på öarna blev det upptäcksfärd, räkor, vitt vin och lite solande. Det är väldigt fint ute på öarna. Jag tog en del bilder, så jag ska se till att få upp några här på bloggen framöver.

Förra tisdagen var vi ute och seglade med Devollprojektet. Det var en så härlig eftermiddag! Vi hade strålande väder och på båtarna bjöds det på svalkande förfriskningar. Jag fick vara med och hjälpa till på båten när seglena skulle hissas och tas ned. Det var kul att få lära sig lite. Jag har fått mersmak för segling nu!

Vi var ute och seglade i några timmar och sedan gick vi i land på Aker Brygge. Där hade vi bokat bord på restaurang DS Louise. Det bjöds på skaldjurstallrik som var helt fantastisk. Efteråt fick jag höra att notan var på ungefär 2000 kr per person, så det var väl kanske inte bara skaldjur som serverades. ;o) Det blev i allafall en väldigt lyckad fest!

I onsdags fick jag besök av Linda som är i Oslo i några veckor framöver. Vi lärde känna varandra under förra sommarens Afrikaresa där vi blev riktigt goda vänner. Vi lagade mat tillsammans och planerade lite spännande saker framöver.

På torsdag åkte jag till Bohuslän tillsammans med ett gäng från kajakgruppen som vi har på jobbet. Det var dags för den årliga kajakturen som gick till samma ställe som förra året, nämligen Raftö. Där hade vi vår basecamp och paddlade ut på dagsturer både på fredagen och lördagen.

Idag är det uppackning och tvätt av kläder som gäller... Det blir lätt så att det samlas upp ett berg av kläder när man bara är hemma och byter om emellan alla aktiviteter.

Senare i veckan ska jag hinna träffa Linda igen. Vi tänkte dra till Aku-Aku som är en bar på Grünerløkka som jag har haft lust att testa länge.

På torsdag eftermiddag får jag besök av en vän från Sverige som stannar till måndag morgon. Vi ska åka till Flåm som ligger vid Sognefjorden för att fira midsommar. Vi planerar att gå lite turer till fots, åka båt på fjorden och kanske paddla lite kajak där.

Nästa vecka åker jag till Göteborg på torsdagen. Jag och brorsan ska bo på hotell där i en natt och på fredag kväll ska vi på Iron Maiden konsert på Ullevi. :o) Sedan åker vi vidare hem till brorsan i Borås. Vi tänkte besöka djurparken där och om det blir fint väder har jag lust att åka till Almenäs och bada.

Estländska godsaker

Estland är känt för sina handgjorda chokladpraliner och det finns ett flertal caféer i Tallinn där man kan köpa dessa godsaker. Under min vistelse i Tallinn besökte jag tre olika caféer; Café Josephine, Chocolats de Pierre och Anneli Viik.

De godaste chokladpralinerna fanns hos Café Josephine. De var dock ganska stora i storleken och inte lika snygga som pralinerna hos Anneli Viik.

I helgen har jag njutit av estländsk choklad som jag köpte med mig hem från Anneli Viik. :o) Vilken lyx!

Något annat som estländarna är kända för är marsipan. De tillverkar massor av fina marsipanfigurer! Jag var in hos Kalev där man fick se på när figurerna målades för hand. Jag köpte med mig en liten marsipananka där.

Hos Almond Marzipan var jag och tittade på en utställning med massa olika marsipanfigurer, där köpte jag också två söta Disneyfigurer i marsipan.

Det tredje som estländarna är kända för är sin likör Vana Tallinn. Nu hade det kommit en ny variant som heter Vana Tallinn Cream och påminner om en blandning av Bailey's och Amarula. Den var riktigt god!

Fairly Nuts

Det regnar i Oslo idag... Dessutom vet jag att det är underbart väder i Norrbotten, med sol och 30 graders värme... Det känns lite orättvist, men det är faktiskt lite mysigt med regn ibland!

Jag har köpt en Ben & Jerry's glass som jag inte har testat förut och sitter i soffan och njuter av den. :o) Nedan följer resultatet från smaktestet!

Fairly Nuts. Kolaglass med kanderade mandlar och kolasås. Denna smak är faktiskt en av de bättre som finns i sortimentet för tillfället!

Betyg:   ☺☺☺☺☻

Här är länkar till tidigare glasstester: Stora Ben & Jerry´s testen, Nya smaker 2011.

Segling

Under veckan har jag spenderat två eftermiddagar ute på Oslofjorden. Åh, det är så härligt och avslappnande att vara ute på vattnet. Jag blir lycklig av det! :o)

I tisdags var jag ute och paddlade kajak med två vänner. Vi tränade lite inför nästa veckas kajaktur som går till den svenska västkusten. Vi hade så kul förra året, så jag ser verkligen fram emot årets tur!

I onsdags hade en kollega bjudit med mig och några till på en seglingstur i en segelbåt som han hyr. Vi köpte med oss en lätt middag och begav oss ut på fjorden. När vi kommit ut en bit stannade vi och badade. Det var faktiskt ganska skönt i vattnet och jag kunde vara i ett tag utan att frysa.

Det blev dock inte så mycket segling för det var nästan vindstilla, men lite fick vi i allafall prova på. Jag fick vara med och hissa segel och ta ner segel. Det var så kul att få se hur allt går till! Jag fick helt klart mersmak för segling! En av mina stora drömmar är ju att segla jorden runt, tänk vilken fantastisk upplevelse det måste vara! :o)

Redan på tisdag är det dags för nästa seglingstur! Vi som jobbar med Devollprojektet (ett vattenkraftsprojekt i Albanien) har blivit inbjudna till projektets egen seglingstur. :o) Det är två kollegor i projektet som har segelbåtar och de ställer upp och tar med oss andra ut på fjorden på tisdag eftermiddag. Vi börjar med att segla i några timmar och sedan går vi i land på Aker Brygge där vi ska äta skaldjurstallrik. :o) Jag längtar redan massor!

Random segelbåt ute på Oslofjorden med Frammuséet i bakgrunden.

Bislett Games

I måndags kom jag hem från vår lilla Estlandssemester. Jag berättar mer om resan senare.

Veckan har annars varit väldigt händelserik! Förutom att jobba har jag hunnit med att vara ute och paddla kajak, vara ute och segla och se friidrottstävlingar Bislett Stadion.

Igår var jag och såg Bislett Games tillsammans med Marte och Janne. Vi hade utrustat oss med regnkläder för väderprognosen såg inte så lovande ut. Vi hade dock tur och fick platser under tak och kunde följa friidrottstävlingarna utan att bli blöta och kalla.

Höjdpunkten var 200 meter för män där Usain Bolt tog hem segern, inte helt oväntat.

Kvällens stora stjärna, Usain Bolt.