Afrikatema

Läkerol har lanserat tre nya smaker med tema Afrika. Jag som är mitt uppe i förberedelserna inför min Afrikaresa måste såklart köpa de olika smakerna för att testa dem. Askarna är jättefina med motiv från Afrika och det väger upp totalbetyget, själva tabletterna är inte mer än sådär...

För övrigt så går dagarna alltför fort. Resan närmar sig med stormsteg och det är egentligen mycket jag skulle vilja hinna med innan jag åker. Jag får helt enkelt se till att prioritera det som måste göras!

I veckan var jag till företagsläkaren för att få utskrivet malariatabletter. Det gick fint och jag har också hämtat ut dem på Apoteket. Malariatabletterna är inte billiga och jag mår inte heller helt bra av att äta dem, så jag gruvar mig lite inför det. Fast å andra sidan vill jag ju inte få malaria heller.

För att skydda mig ytterligare ska jag också köpa myggspray. Jag lärde mig under förra Afrikaresan att spray är det bästa, då kan man spraya över kläderna också. Har man tunna kläder på sig så biter myggorna faktiskt genom kläderna!

Jag tänkte också investera i en resehandduk i snabbtorkande microfiber. Det känns så ofräscht med en frottéhandduk som är konstant fuktig under hela resan och dessutom tar stor plats. Jag har en liten resehandduk i microfiber från Bergans som jag vann i en fototävling på jobbet och den är väldigt bra, men jag behöver en lite större som kan ersätta mitt badlakan.

DNT

Nu har jag blivit medlem i DNT som står för Den Norske Turistforening. Marte har värvat mig och nu är jag redo för nya äventyr i Norge.

Igår kväll var jag hos Marte. Planen var att vi skulle grilla och sitta ute på hennes balkong för att njuta av sommaren och det fina vädret.

Kvällen inleddes dock med en smärre chock. Jag fick erfara att livet på östkanten är långt ifrån vad jag är van vid här på västkanten. När vi kommer ut på balkongen ser vi en dam på grannbalkongen som ligger ute och solar helt naken... Ja, det var lite sjukt, hon ligger och skrevar helt oblygt utan trosor. Please, skona oss... Här tänkte vi sitta ute och äta.

Som tur var blev det lite kyligare under kvällen och innan maten var färdig så insåg damen nog att hon inte blir brun längre och gick in. Det var vi otroligt tacksamma för! Middagen kunde avnjutas utomhus i lugn och ro. Livet på östkanten är inte alltid lätt!

Efter middagen blev det lite turplanering som vanligt. :-) Nu när jag är medlem i DNT måste jag komma mig ut på några turer och övernatta i olika stugor, det är ju liksom hela poängen med medlemsskapet.

Vår första planlagda tur blir förmodligen i slutet av augusti. Då tänkte vi gå från Sognsvann till en stuga i Nordmarka som heter Kobberhaughytta. Det är ungefär 10 km att gå dit. Där tänkte vi övernatta och göra någon dagstur i området och kanske hyra en kanot och paddla lite i en närliggande sjö. Det tycker jag låter ut som en väldigt bra plan och jag ser fram emot att få komma mig ut i Nordmarka.

Tunnelbanestrul

Idag skulle det visa sig att min löptur skulle bli lite av ett träningspass! Jag tog som vanligt tunnelbanan ut till Sognsvann för att springa. Vädret var helt fantastiskt så det kan jag absolut inte klaga på. Trots att det var varmt tog jag inte med mig vatten, jag tänkte att jag bara skulle springa och sedan ta t-banan hem direkt jag var klar.

Jag är nöjd med min insats i löparspåren. Sprang lika långt som förra måndagen alltså totalt 14,42 km och idag hade jag lite bättre tid än förra gången.

När jag sedan sätter mig på tunnelbanan får jag efter en stund höra att alla avgångar på den linje jag ska åka har ställts in... Det är en lastbil som har kört fast under en bro, där tunnelbanan går över vägen, och bron har fått skador som gör att tågtrafiken måste stoppas. Är det sant? Hur mycket otur kan man ha på en skala?

Jag blir såklart aningen irriterad, men det enda jag kan göra är att gå till Ullevål där jag kan ta en annan linje. Problemet är bara att jag aldrig irrat i dessa krokar förut och har inte någon aning om hur jag ska gå för att komma dit. Jag inser att jag måste följa tunnelbanespåret för att hitta.

Ungefär 45 minuter senare kommer jag äntligen til Ullevål. Törstig som ett djur! Där kunde jag sedan ta tunnelbanan hem.

Nu har jag insett att det kanske är dags att investera i ett vätskebälte som jag kan ha med när jag är ute och tränar. För man kan ju aldrig veta, rätt som det är blir det en 2 timmar och 15 minuters träningstur som det blev idag!

Nu när jag ser på kartan så inser jag att jag valde den långt ifrån kortaste vägen från Sognsvann till Ullevål... Ja men det är ju bra att veta till nästa gång då!

Det positiva sidan då... Ja, det är att om jag lägger ihop sträckorna som jag sprang och gick så har jag nästan avverkat hela Birkenløpet idag! Det är ju inte dåligt! Nu är jag dock helt slut i kroppen...

Och... Jag hade i allafall tur med vädret!!! :o)

Bergsgorillor

Drömmar är till för att förverkligas! Det är ett av mina motton i livet. En av mina många drömmar är att få möta bergsgorillorna i Virungabergen.

I födelsedagspresent fick jag både en bok och en DVD om bergsgorillorna i Virungabergen av brorsan. De handlar båda om Dian Fossey som vigde sitt liv till gorillaforskning och spenderade åtskilliga år tillsammans med gorillorna ute i djungeln.

Nu har jag börjat läsa boken för här är det storslagna planer på gång. Jag ska nämligen åka på en Afrikaresa om mindre än två veckor! Det är en rundresa i Rwanda och Uganda med Rosa Bussarna och resans höjdpunkt är bergsgorillasafari i Virungabergen i Rwanda.

Jag har också letat fram min Lonely Planet East Africa som jag köpte inför förra årets resa till Kenya och Tanzania. I den står det även om Rwanda och Uganda. Jag tänkte att jag skulle bläddra lite i den när jag får tid över, trots att jag vet att det sällan händer att jag får tid över. :-)

Paddlingskarta - Bohuslän

Här kommer en karta som visar var vi paddlade kajak i helgen. Den blåa turen gjorde vi under fredagen och den röda turen under lördagen. Vid kryssena gick vi iland och lagade lunch.

Under fredagen gick vi också i land i Resö hamn och gick upp till ett trevligt kafé där vi drack öl i solskenet. Det var mysigt!

I helgen uppptäckte jag också att det nästan inte finns några svenskar i dessa områden, det är ju bara norrmän överallt. :o)

Kajaktur i Bohuslän

Vi hade en fantastisk kajakhelg på den svenska västkusten. Vår base camp var på en halvö som heter Raftö lite söder om Strömstad. Därifrån gjorde vi två dagsturer, en på fredag och en på lördag. Vi paddlade ca 1,5 mil på fredag och ca 2 mil på lördag.

Vädret var lite växlande så vi fick prova på paddling i både sol, regn, vind och höga vågor. Höga vågor var inte helt någon favorit för min del, men det gick ju bra till sist.

Det var bara en som välte med kajaken. Det hör visst till ovanligheterna också. Det är faktiskt mycket stabilare än man kan tro att paddla havskajak.

Jag blev överraskad över hur fint det var på västkusten. Klipphällar och massor av öar, små hamnar med båtar... Tur att norrmännen tog med mig på tur till Västsverige, för jag hade väl aldrig hittat dit själv. Haha... Jag är alltför fokuserad på den norra delen av Sverige.

På kvällarna roade vi oss med att äta god mat, spela krocket, dricka svenska trolldrycker och ha allsång till långt in på morgonkvisten. Det var sjukt kul! Länge sedan jag skrattat så mycket, men så var ju också samtalsämnena rätt urspårade framåt natten.

Det blev i allafall en toppenhelg med trevligt sällskap men alltför lite sömn! Det får jag lida för nu i veckan.

Det är inte varje dag jag ser en svensk flagga. Den måste förevigas!

Gutter, vent på meg!

Norske gutter härjar fritt på svenskt territorium.

Parkering inför lunchrasten.

Lunchdags.

Woohoo...

Jag har varit lite missnöjd med mig själv den senaste tiden eftersom jag inte har tränat löpning på länge. Idag tackade jag nej till intervallträning med löpgruppen på jobbet eftersom jag kände mig alltför trött och sliten efter helgen.

Det blev ju en hel del After Kajak i helgen till långt in på morgonkvisten både fredag och lördag vilket resulterade i väldigt lite sömn. Sånt sliter verkligen på kroppen, kajakpaddlingen däremot var mer överkomlig. :-)

När jag kom hem efter jobbet sov jag i 1,5 timme och efter det kände jag mig lite mer levande. Tog tunnelbanan till Sognsvann för lite löpträning och sprang 14,42 km på exakt 90 minuter. :-) Haha, jag slog till med årets längsta löptur och snitthastigheten var inte heller fy skam. Nu är jag riktigt nöjd med mig själv!

Kajakpaddling

Den senaste tiden har jag hittat ett nytt fritidsintresse, att paddla havskajak. :o) Vi har tre kajaker på jobbet som det bara är att låna när man har lust att ta sig en tur.

Jag och två till från jobbet har varit ute på två paddlingsturer i Oslofjorden utanför Sandvika. Vi paddlade runt några av de närliggande öarna.

På Island stannade jag och Danne till i den mysiga lilla byn Seydisfjördur där det fanns en som hyrde ut kajaker. Vi var ute på en tre timmars tur på fjorden och fick se en knölval på inte alltför långt avstånd. :o) Så häftigt!

I morgon är vi ett gäng från jobbet som ska åka på den årliga kajakturen som arrangeras av paddlingsgruppen vi har. Detta år går turen till Sveriges västkust. Vi ska paddla runt bland kobbar och skär söder om Strömstad.

KISS

Igår kväll var jag och en kompis på KISS-konsert. Det var riktigt häftigt! De spelade alla sina gamla hits och bjöd på en storslagen show med massor av fyrverkerier, eldar och konfetti.

Förstår inte hur ett gäng gubbar på 60+ orkar hålla på sådär. Sminka sig en massa, ta på sig skinndräkter och platåskor. Haha... Fast det märktes att de har passerat bäst före datumet och börjar bli lite slitna. Trots det var det kul att se! :o)

Den norska gruppen Wig Wam var förband vilket var extra kul. De hade jag inte sett förut och de har några väldigt bra låtar! Det blev en positiv bonus. Tur att vi kom i tid och hann se dem också.

Isländsk ordlista

Det kändes verkligen tråkigt att lämna Island. Både jag och Danne hade lust att stanna kvar ännu längre. Island är ett helt underbart land. Ett av mina absoluta favoritländer i världen!

Här följer en liten lektion i det isländska språket. Det är inte mycket man förstår när man lyssnar, men när man läser kan man förstå vissa ord. Det verkar dock finnas en hel del ord som är ganska lika de svenska förutom att de slutar på -ur. Läs och njut av detta härliga språk! Isländska är för övrigt det språk som är mest likt det som vikingarna talade! :o)

Fiskur = fisk
Stigur = stig
Refur = räv

Island - Del 5

De tre sista dagarna på Island avslutades i huvudstaden Reykjavik. Reykjavik är en mysig småstad.

Under fredagen besökte vi Hallgrimskyrkan där vi tog hissen upp i kyrktornet. Där uppifrån hade vi en jättefin utsikt över hela staden. Perfekt för att skaffa sig en överblick.

Sedan gick vi ned till vattnet för att se på en häftig staty som heter Solskipet. Statyn är utformad som ett skelett av ett skepp. Riktigt stilig!

Vi fortsatte vår stadsvandring med att gå till Rådhuset där vi tittade på en gigantisk 3D karta av Island. En sån skulle man haft hemma, jag som älskar kartor. Fast då hade jag behövt en dubbelt så stor lägenhet för att få plats med kartan. :-)

Inne på Rådhuset hittade jag en broschyr som handlade om en biograf som visade en Vulkan Show. Spontana som vi är bestämde vi oss för att gå dit. De hade en föreställning som skulle börja om 25 minuter. Vi såg två stycken dokumentärfilmer som filmats av den kända isländska vulkanfilmaren Villi Knudsen. De var riktigt bra filmer och vi fick se alla vulkanutbrott som varit på Island sedan i senare tid. De mest spännande var utbrotten på Vestmannaeyjar eftersom vi så nyligen varit där och dessutom bestigit en av vulkanerna.

Enligt filmmakaren var inte det senaste utbrottet på Eyjafjallajökull så mycket att skylta med. Det var rätt mesigt och inte särskilt intressant att filma sa han.

Kvällen avslutades storstilt med tre rätters middag på Sjavarkjallarin som är en av Reykjaviks mest kända fisk- och skaldjursrestauranger. Maten var väldigt god och proffsigt upplagd som små konstverk.

Lördagen inleddes med att vi åkte ut på ridtur. Jag lyckades snacka till mig en häst som var ljusbrun med lite ljusare man. Enligt mig såg han ut som en islandshäst ska göra. Tviti hette han och var både snäll och lydig.

Under kvällen så var vi ute och åt på en restaurang som jag glömt namnet på. Vi åt i allafall hummer och det var supergott. Sedan var vi ute och testade Reykjaviks nattliv till tidigt på morgonen. Isländarna är verkligen trevliga måste jag säga!

På söndagen var det dags att lämna Island för denna gång. Jag lovar att jag kommer resa tillbaka till mitt älskade Island om inte alltför länge!

Island - Del 4

Dag 10 var det studietur på schemat. Förmodligen med vissa baktankar. Hehe... Efter frukosten sa vi hej då till Seydisfjördur och satte kurs mot Kárahnjúkar dammen som är den största vattenkraftverksdammen på Island. Vi körde upp till dammen som ligger uppe bland fjällen och tittade på den.

Under eftermiddagen körde vi till Kárahnjúkar besökscenter där vi hade stämt träff med stationschefen som jobbar för det isländska kraftbolaget Landsvirkjun. Vi fick en exklusiv privat rundtur i kraftstationen tillsammans med underhållschefen. Hehe...

Målet för dagen var Húsavik. Vi bestämde oss för att ta en alternativ väg, läs asdålig grusväg, för att titta på vattenfallet Dettifoss som tydligen ska vara Islands mest imponerande vattenfall. Det imponerade inte på oss i varje fall med sitt smutsiga vatten.

Längs grusvägen agerade vi också räddningspatrull när vi anlände först fram till en bilolycka. Ett gäng sydeuropeiska turister hade kört av vägen och voltat med bilen på en raksträcka. Bilen låg på taket men alla var ute ur den när vi kom fram. Som tur var hade de klarat sig oskadda.

När vi väl kom fram till Húsavik gick vi ner till hamnen och satte oss på en trevlig pub.

Dag 11 inleddes med valsafari utanför Húsavik. Vi såg en stor vikval och några småa tumlare vilket får räknas som godkänt. Fast jag såg många fler valar när jag var på valsafari utanför Reykjavik för några år sedan.

Nästa stopp på resan blev sjön Myvatn. Vi besökte de geotermiska områdena Krafla och Hverir. Där finns det massor av bubblande lerpölar och illaluktande svavelvatten. Sedan körde vi runt Myvatn och tittade på lavafältet vid Dimmuborgir och besteg grushögen Vindbelgjarfjall med sina imponerande 529 meter. Utsikten över Myvatn var i allafall fin.

Vi kom också fram till varför sjön heter Myvatn. Det är precis som man kanske kan gissa sig till att det betyder något i stil med myggvatten. Jag vet inte om jag någonsin har sett så mycket mygg och det var sjukt att höra det konstanta högljudda surret.

Dag 12 lämnade vi Myvatn och körde mot Akureyri som är Islands näst största stad. Längs vägen stannade vi vid vattenfallet Godafoss. I Akureyri köpte vi världens största mjukglassbägare. Det fanns inte en chans att jag skulle klara av att äta upp hela.

Nästa stopp blev Hvammastangi där vi besökte Icelandic Seal Centre. Sedan körde vi runt halvön Vatnsnes i hopp om att få se några sälar, men tyvärr så lyste de med sin frånvaro. Vädret var inte heller det bästa, det blåste väldigt mycket och småregnade lite så det är väl förståeligt att sälarna inte har lust att ligga på stranden och sola sig en dag som denna.

Dag 13 körde vi runt halvön Snœfellsnes innan vi styrde mot Reykjavik. Vi är inte helt säkra på vem som egentligen körde eftersom vi tydligen har kört över en ganska lång bro som ingen av oss kan komma ihåg. Med tanke på att vi gjorde ett chaufförsbyte ett stycke innan Reykjavik, där Danne tog över, så ligger jag risigt till...

Imponerande 2760 kilometer senare var vi alltså tillbaka i Reykjavik och cirkeln var sluten. Resan runt Island var färdig!

Nu ska vi hänga i Reykjavik några dagar innan vi lämnar Island för denna gång. För jag vet att jag kommer att åka tillbaka om inte allt för lång tid!

Island - Del 3

Sista dagen i Skaftafell hade vi bokat in en till glaciärtur som skulle vara lite mer krävande och mer spektakulär än den första vi gjorde. Vi mötte upp våra guider på besökscentret och blev utrustade med isyxor, klättringssele, hjälm och stigjärn (taggar under skorna).

Vi var bara fyra stycken på turen och vi hade två guider. När vi kom ut på glaciären skingrade sig molnen och vi fick en fantastisk tur i strålande solsken. Denna turen var lite mer krävande än den första och tusen gånger bättre! Vi fick gå mycket längre in på glaciären vilket var häftigt.

Motvilligt lämnade vi glaciären några timmar senare och körde vidare. Nästa stopp blev islagunen Jökulsarlón där en arm av Vatnajökull möter havet i en liten lagun. I lagunen flyter det omkring massor av isblock.

Middagsrast tog vi i staden Höfn där vi åt hummer till middag. Vi tittade också på en glaciärutställning innan vi körde vidare mot Seydisfjördur som var målet för dagen.

Dag 9 skulle Sveriges nationadag firas. Dagen inleddes med en tre timmars kajaktur på fjorden. Vi paddlade tillsammans med en guide till en sten som heter Dvergasteinn. Det var lite småkallt och mulet väder men vad gjorde väl det eftersom vi fick se en knölval som simmade framför oss under ganska lång tid.

Vi avslutade med en tre rätters middag bestående av hummer till förrätt, oxfilé till huvudrätt och chokladkaka med glass till efterrätt.

Sveriges nationaldag

Idag är det den 6:e juni och alltså Sveriges nationaldag. Detta år firar jag nationaldagen på Island.

Planen för dagen är att göra en kajaktur i Seydisfjördur i östra delen av Island, där vi befinner oss nu. Vi har också hittat en fin hikingtur som vi funderar på att göra. Dagen ska helt klart avslutas med finmiddag!

Photoshoot framför glaciären Skaftafellsjökull.

Island - Del 2

Dag 6 startade i Vík med en topptur upp på det 340 meter höga Reynisfjall. Där uppe blåste det stormstyrka och det var mulet väder, men utsikten längs kusten var fin. Trots det kändes det skönt att komma ner till bilen igen med ögonen fyllda av lavasand.

Vi fortsatte sedan färden mot Skaftafell nationalpark som var målet för dagen. Längs vägen stannade vi i Kirkjubæjarklaustur och tittade på några häftiga stenformationer. Vid vattenfallet Foss á Sidu stannade vi också för att fika.

Nästa stopp blev besökscentret till Skaftafell nationalpark där vi stannade och köpte en karta över nationalparken. Sedan tog vi in på Hotel Skaftafell som är det hotell som ligger närmast nationalparken. Där åt vi fjällröding till middag och planerade in morgondagens hikingtur i nationalparken.

Dag 7 startade med att vi gjorde en glaciärtur med guide. Vi fick vandra på glaciären Svínafellsjökull i ungefär två timmar. Svínafellsjökull är en arm till glaciären Vatnajökull. Det var en häftig upplevelse och direkt vi kom tillbaka till besökscentret bestämde vi oss för att boka en till glaciärtur till nästa dag. Vi valde då en tur som går till en annan del av glaciären och som är lite längre och lite mer krävande.

Dagen fortsatte med hiking i 6 timmar! :o) Vi hade bestämt oss för att gå den populära turen Skaftafell Loop. Den största delen av turen var i fjällterräng ovanför trädgränsen och vi hade bitvis underbar utsikt över glaciären.

Det var en fantastisk tur, men jag kan erkänna att efter 2 timmars vandring på glaciären efterföljt av 6 timmar på fjället är jag ganska trött. Vi avslutade kvällen med en tre rätters middag med vin på hotellet. Det kändes som att vi var värda det.

Island - Perlan

Den första kvällen i Reykjavik åt vi middag på den roterande restaurangen Perlan som ligger uppe på staden gamla vattentankar. Utsikten från utkiksplattformen är jättefin och vi såg hela Reykjavik.

Vi lyxade till det ordentligt och åt en tre rätters middag bestående av hummersoppa till förrätt, fläskfilé med rödbetor, potatiskaka, grönsaker och rödvinssås till huvudrätt samt hallon- och vitchokladmousse med kokosnöt- och limepudding och körsbärsglass till dessert. Det var en perfekt start på resan!

En äkta smörblomma.

Island - Del 1

Vår Islandsresa startade i Reykjavik. Vi tog flygbussen in till vårt hotell som låg i utkanten av staden.

Vi bestämde oss för inleda resan med att äta middag på en fin restaurang och valet föll på Perlan. Perlan är en roterande restaurang som ligger uppe på stadens gamla vattentankar och bjuder på en 360 graders utsikt över Reykjavik. Både maten och utsikten var väldigt bra!

Dag 2 tog vi bussen till Thorlákshöfn som ligger vid kusten. Härifrån åkte vi färja till Vestmannaeyjar. Färjöverfarten tog nästan tre timmar. Vi bodde två nätter på ett hotell på huvudön Heimaey. På Heimaey vandrade vi i lavalandskap och gjorde tre toppturer; vi besteg en klippa och två vulkaner. En otroligt häftig upplevelse och utsikten över Heimaey var fantastisk.

Dag 4 flög vi från Vestmannaeyjar tillbaka till Reykjavik. Flygresan tog endast 25 minuter och vi åkte i små propellerplan. Vi landade på inrikesflygplatsen där vi också hämtade ut vår hyrbil och efter att handlat lite mat startade vår bilrundresa.

Första stoppet blev Thingvellir, platsen där det isländska alltinget grundades. Där gick vi en liten sightseeingtur på egen hand och njöt friheten av att resa på egen hand och inte i en buss med massa andra turister.

Sedan blev det ett fotostopp vid den vattenfyllda vulkankratern Kerid innan vi körde mot Laugarvatn. I Lonely Planet står det att restaurang Lindin i Laugarvatn serverar världens godaste chokladmousse med hallonpuré, vattenmelonbitar och vit chokladgrädde. Nu kan vi skriva under på att det är sant. Helt sjukt gott var det och klart värt den lilla omvägen.

Vi fortsatte resan och stannade sedan vid vattenfallet Gullfoss. Dagens sista stopp blev Geysir, geyserområdet, där vi övernattade i en stuga. Jag kan erkänna att det blev en hel del foton på geysern Strokkur som sprutar upp vatten ca 25-35 meter rakt upp i luften. Perfekt också att intervallet mellan utbrotten är max 10 minuter. Det var en imponerande syn!

Dag 5 inleddes med ett sista besök hos Strokkur innan vi körde vidare. Vi stannade och åt lunch vid vattenfallet Hjálparfoss. Efter lunch körde vi längs foten av vulkanen Hekla och gjorde ett stopp på Hekla besökscenter i Leirubakki.

Sedan fortsatte resan ned mot sydkusten där vi körde ut på Ring Road som är vägen som går i en cirkel runt Island. Vi stannde vid vattenfallet Seljalandsfoss som kastar sig ut för en klippa. Där finns en stig som går in bakom vattenfallet och ut på andra sidan. Det var häftigt att stå bakom vattenfallet och titta ut över vidderna.

Nästa stopp blev byn Skógar där vi besökte ännu ett vattenfall, Skogafoss. Så går det när man reser med en kompis som jobbar på Vattenfall... Haha... I Skógar finns ett folkmuseum, men det var stängt när vi kom fram. Fast det var ju lika bra för vi snikade oss in på området ändå och såg alla byggnaderna som vi ville se helt gratis.

När vi sedan fortsätter längs Ring Road ser vi en avfart till glaciärarmen Solheimajökull som såklart måste utforskas. Här blir vi dock stående ett tag längs vägen eftersom vi måste vänta på att en traktor ska skotta fram vägen ur askan. :-) Detta var ju helt sjukt, men jag var lite orolig att köra fast i askan. För att förstå hur det var så tänk att ni kör i fjällen där en massa snö drivit över vägen, men denna gång var snön grå och dammig som tusan.

Glaciären var ingen vacker syn. Den var minst sagt askgrå, totalt nedsmutsad av den dumma Eyjafjallavulkanen. Den hade nästan samma gråa nyans som vår hyrbil. Vägen dit var korsad av små vattendrag på några ställen. Danne fick springa framför och kontrollera om marken var fast och mäta vattendjupet. Vår mini Hyundai är inget terrängfordon precis, men han tog sig fram utan problem. Resultatet blev gnisslande askfyllda bromsar. Å nej, killen på hyrbilsfirman hade ju stolt berättat för oss att bilen var splitterny. Nu jobbar vi som sagt på att köra in den.

Efter strapatsen i askan körde vi ut till havet och tittade på mäktiga vågor vid Reynisfjara. Sedan insåg vi att det var färdigkört för dagen, chauffören var slaktad och vi stannade i Vík för att sova.