Island - Del 1

Vår Islandsresa startade i Reykjavik. Vi tog flygbussen in till vårt hotell som låg i utkanten av staden.

Vi bestämde oss för inleda resan med att äta middag på en fin restaurang och valet föll på Perlan. Perlan är en roterande restaurang som ligger uppe på stadens gamla vattentankar och bjuder på en 360 graders utsikt över Reykjavik. Både maten och utsikten var väldigt bra!

Dag 2 tog vi bussen till Thorlákshöfn som ligger vid kusten. Härifrån åkte vi färja till Vestmannaeyjar. Färjöverfarten tog nästan tre timmar. Vi bodde två nätter på ett hotell på huvudön Heimaey. På Heimaey vandrade vi i lavalandskap och gjorde tre toppturer; vi besteg en klippa och två vulkaner. En otroligt häftig upplevelse och utsikten över Heimaey var fantastisk.

Dag 4 flög vi från Vestmannaeyjar tillbaka till Reykjavik. Flygresan tog endast 25 minuter och vi åkte i små propellerplan. Vi landade på inrikesflygplatsen där vi också hämtade ut vår hyrbil och efter att handlat lite mat startade vår bilrundresa.

Första stoppet blev Thingvellir, platsen där det isländska alltinget grundades. Där gick vi en liten sightseeingtur på egen hand och njöt friheten av att resa på egen hand och inte i en buss med massa andra turister.

Sedan blev det ett fotostopp vid den vattenfyllda vulkankratern Kerid innan vi körde mot Laugarvatn. I Lonely Planet står det att restaurang Lindin i Laugarvatn serverar världens godaste chokladmousse med hallonpuré, vattenmelonbitar och vit chokladgrädde. Nu kan vi skriva under på att det är sant. Helt sjukt gott var det och klart värt den lilla omvägen.

Vi fortsatte resan och stannade sedan vid vattenfallet Gullfoss. Dagens sista stopp blev Geysir, geyserområdet, där vi övernattade i en stuga. Jag kan erkänna att det blev en hel del foton på geysern Strokkur som sprutar upp vatten ca 25-35 meter rakt upp i luften. Perfekt också att intervallet mellan utbrotten är max 10 minuter. Det var en imponerande syn!

Dag 5 inleddes med ett sista besök hos Strokkur innan vi körde vidare. Vi stannade och åt lunch vid vattenfallet Hjálparfoss. Efter lunch körde vi längs foten av vulkanen Hekla och gjorde ett stopp på Hekla besökscenter i Leirubakki.

Sedan fortsatte resan ned mot sydkusten där vi körde ut på Ring Road som är vägen som går i en cirkel runt Island. Vi stannde vid vattenfallet Seljalandsfoss som kastar sig ut för en klippa. Där finns en stig som går in bakom vattenfallet och ut på andra sidan. Det var häftigt att stå bakom vattenfallet och titta ut över vidderna.

Nästa stopp blev byn Skógar där vi besökte ännu ett vattenfall, Skogafoss. Så går det när man reser med en kompis som jobbar på Vattenfall... Haha... I Skógar finns ett folkmuseum, men det var stängt när vi kom fram. Fast det var ju lika bra för vi snikade oss in på området ändå och såg alla byggnaderna som vi ville se helt gratis.

När vi sedan fortsätter längs Ring Road ser vi en avfart till glaciärarmen Solheimajökull som såklart måste utforskas. Här blir vi dock stående ett tag längs vägen eftersom vi måste vänta på att en traktor ska skotta fram vägen ur askan. :-) Detta var ju helt sjukt, men jag var lite orolig att köra fast i askan. För att förstå hur det var så tänk att ni kör i fjällen där en massa snö drivit över vägen, men denna gång var snön grå och dammig som tusan.

Glaciären var ingen vacker syn. Den var minst sagt askgrå, totalt nedsmutsad av den dumma Eyjafjallavulkanen. Den hade nästan samma gråa nyans som vår hyrbil. Vägen dit var korsad av små vattendrag på några ställen. Danne fick springa framför och kontrollera om marken var fast och mäta vattendjupet. Vår mini Hyundai är inget terrängfordon precis, men han tog sig fram utan problem. Resultatet blev gnisslande askfyllda bromsar. Å nej, killen på hyrbilsfirman hade ju stolt berättat för oss att bilen var splitterny. Nu jobbar vi som sagt på att köra in den.

Efter strapatsen i askan körde vi ut till havet och tittade på mäktiga vågor vid Reynisfjara. Sedan insåg vi att det var färdigkört för dagen, chauffören var slaktad och vi stannade i Vík för att sova.