Island - Del 5

De tre sista dagarna på Island avslutades i huvudstaden Reykjavik. Reykjavik är en mysig småstad.

Under fredagen besökte vi Hallgrimskyrkan där vi tog hissen upp i kyrktornet. Där uppifrån hade vi en jättefin utsikt över hela staden. Perfekt för att skaffa sig en överblick.

Sedan gick vi ned till vattnet för att se på en häftig staty som heter Solskipet. Statyn är utformad som ett skelett av ett skepp. Riktigt stilig!

Vi fortsatte vår stadsvandring med att gå till Rådhuset där vi tittade på en gigantisk 3D karta av Island. En sån skulle man haft hemma, jag som älskar kartor. Fast då hade jag behövt en dubbelt så stor lägenhet för att få plats med kartan. :-)

Inne på Rådhuset hittade jag en broschyr som handlade om en biograf som visade en Vulkan Show. Spontana som vi är bestämde vi oss för att gå dit. De hade en föreställning som skulle börja om 25 minuter. Vi såg två stycken dokumentärfilmer som filmats av den kända isländska vulkanfilmaren Villi Knudsen. De var riktigt bra filmer och vi fick se alla vulkanutbrott som varit på Island sedan i senare tid. De mest spännande var utbrotten på Vestmannaeyjar eftersom vi så nyligen varit där och dessutom bestigit en av vulkanerna.

Enligt filmmakaren var inte det senaste utbrottet på Eyjafjallajökull så mycket att skylta med. Det var rätt mesigt och inte särskilt intressant att filma sa han.

Kvällen avslutades storstilt med tre rätters middag på Sjavarkjallarin som är en av Reykjaviks mest kända fisk- och skaldjursrestauranger. Maten var väldigt god och proffsigt upplagd som små konstverk.

Lördagen inleddes med att vi åkte ut på ridtur. Jag lyckades snacka till mig en häst som var ljusbrun med lite ljusare man. Enligt mig såg han ut som en islandshäst ska göra. Tviti hette han och var både snäll och lydig.

Under kvällen så var vi ute och åt på en restaurang som jag glömt namnet på. Vi åt i allafall hummer och det var supergott. Sedan var vi ute och testade Reykjaviks nattliv till tidigt på morgonen. Isländarna är verkligen trevliga måste jag säga!

På söndagen var det dags att lämna Island för denna gång. Jag lovar att jag kommer resa tillbaka till mitt älskade Island om inte alltför länge!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Längtar tebax... :)

2010-06-16 @ 00:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0