Island - Del 2

Dag 6 startade i Vík med en topptur upp på det 340 meter höga Reynisfjall. Där uppe blåste det stormstyrka och det var mulet väder, men utsikten längs kusten var fin. Trots det kändes det skönt att komma ner till bilen igen med ögonen fyllda av lavasand.

Vi fortsatte sedan färden mot Skaftafell nationalpark som var målet för dagen. Längs vägen stannade vi i Kirkjubæjarklaustur och tittade på några häftiga stenformationer. Vid vattenfallet Foss á Sidu stannade vi också för att fika.

Nästa stopp blev besökscentret till Skaftafell nationalpark där vi stannade och köpte en karta över nationalparken. Sedan tog vi in på Hotel Skaftafell som är det hotell som ligger närmast nationalparken. Där åt vi fjällröding till middag och planerade in morgondagens hikingtur i nationalparken.

Dag 7 startade med att vi gjorde en glaciärtur med guide. Vi fick vandra på glaciären Svínafellsjökull i ungefär två timmar. Svínafellsjökull är en arm till glaciären Vatnajökull. Det var en häftig upplevelse och direkt vi kom tillbaka till besökscentret bestämde vi oss för att boka en till glaciärtur till nästa dag. Vi valde då en tur som går till en annan del av glaciären och som är lite längre och lite mer krävande.

Dagen fortsatte med hiking i 6 timmar! :o) Vi hade bestämt oss för att gå den populära turen Skaftafell Loop. Den största delen av turen var i fjällterräng ovanför trädgränsen och vi hade bitvis underbar utsikt över glaciären.

Det var en fantastisk tur, men jag kan erkänna att efter 2 timmars vandring på glaciären efterföljt av 6 timmar på fjället är jag ganska trött. Vi avslutade kvällen med en tre rätters middag med vin på hotellet. Det kändes som att vi var värda det.