Estländska godsaker

Estland är känt för sina handgjorda chokladpraliner och det finns ett flertal caféer i Tallinn där man kan köpa dessa godsaker. Under min vistelse i Tallinn besökte jag tre olika caféer; Café Josephine, Chocolats de Pierre och Anneli Viik.

De godaste chokladpralinerna fanns hos Café Josephine. De var dock ganska stora i storleken och inte lika snygga som pralinerna hos Anneli Viik.

I helgen har jag njutit av estländsk choklad som jag köpte med mig hem från Anneli Viik. :o) Vilken lyx!


Något annat som estländarna är kända för är marsipan. De tillverkar massor av fina marsipanfigurer! Jag var in hos Kalev där man fick se på när figurerna målades för hand. Jag köpte med mig en liten marsipananka där.

Hos Almond Marzipan var jag och tittade på en utställning med massa olika marsipanfigurer, där köpte jag också två söta Disneyfigurer i marsipan.


Det tredje som estländarna är kända för är sin likör Vana Tallinn. Nu hade det kommit en ny variant som heter Vana Tallinn Cream och påminner om en blandning av Bailey's och Amarula. Den var riktigt god!


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej!



Nej, man får verkligen försöka komma ihåg att jobbet inte är det viktigaste i ens liv...men när det är som mest att göra är det svårt att komma ihåg att man faktiskt har ett eget liv och att det inte kontrolleras av företaget ;) Nu har jag dock tagit mig igenom den värsta perioden hittills och även om jag fortfarande har en lång lista med grejer att hinna med innan semestern så känns det hur lugnt som helst jämfört med hur jag hade det för en månad sedan. Allt är relativt :)



Vilka fina marsipanfigurer! Speciellt Nalle Puh..men så är han ju min favorit också ;)



Det fina vädret verkar ha lämnat Sverige nu. I Uppsala har vi gått från +30 till +12 på ett dygn...



Kram på dig!

2011-06-14 @ 08:22:04
URL: http://tessides.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0