Operaen

Oslo har ett helt fantastiskt fint operahus. Det invigdes den 12 april 2008, dagen efter att jag flyttade till Oslo! Så jag har alltid haft ett nära förhållande till operahuset. :o)

Operahuset, eller Den Norske Opera & Ballett som det egentligen heter, är ritat av den norska arkitektfirman Snøhetta och deras stil faller mig verkligen i smaken. De har hämtat inspiration från naturen, där snö och is är tema för operahuset. På utsidan är huset klätt med marmor- och granitplattor, på insidan är det väldigt mycket ek.

För något år sedan var jag också på Snøhettautställning på Nationalmuseéet för konst, arkitektur och design. Då fick jag se en massa andra fantastiska byggnader de har ritat runt om i världen.

När jag gick igenom mina foton upptäckte jag att jag har en hel del bilder på operahuset, som jag tagit under de år jag har bott här i Oslo. Jag valde ut några här nedanför. Operahuset är definitivt en av de sevärdheter i Oslo som jag tycker bäst om!


Insidan är nästan lika fascinerande som utsidan:


I torsdags hade vi avdelningsfest på jobbet och denna gång hade arrangemangskomitéen ordnat med en omvisning inne på operan följt av festmiddag på Thon Hotel Opera som ligger mittemot. Det var ett jättelyckat arrangemang och även om jag varit på operan många gånger så var det intressant att få se hur det ser ut bakom kulisserna.

Middagen var trevlig, men tyvärr så var maten bara sådär, den hade kunnat vara bättre. Det som räddade det hela var att efterrätten var väldigt god. Det var en operakaka som bestod av olika lager med choklad och till den färska hallon och hallonsorbet.

Kvällen avslutades på en närliggande pub och det blev alldeles för sent för mig. Jag var så sjukt trött på fredagen, men jag tog mig i allafall iväg till jobbet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0