Snøhetta

Idag startade jag upp temat kultursöndag igen, vilket innebär att besöka muséer och sevärdheter på söndagar och även (kanske det viktigaste) att träffa vänner och gå ut och fika efteråt. På samma gång så får jag se och uppleva lite mer av Oslo!

Var på Nationalmuséet för konst, arkitektur och design denna gång, för att se utställningen om Snøhetta som är en norsk arkitektfirma. Riktigt bra utställning! Det var intressant att få lära sig mer om dem.

Det är Snøhetta som har ritat Oslos fina operahus. Jag gillar verkligen deras stil, det är ganska stilrena och enkla former och mycket går i vitt. Tanken är nog att det symboliserar snö och is. De vill också skapa byggnader som för tankarna till naturen.

Intressant var också att se deras olika projekt som är på gång runt om i världen. De har ritat en jättestor konferensbyggnad i Förenade Arabemiraten som håller på att byggas nu. Ras al-Khaimah Gateway Project heter det och hela centret är en kilometer långt!

Ras al-Khaimah Gateway Project som är ett blivande konferenssenter i Förenade Arabemiraten. (Bilden kommer från Nasjonalmuséets hemsida)

Något som jag inte visste innan är att det är Snøhetta som har ritat det nya biblioteket i Alexandria. Det var inte dåligt.

De har också ritat en supercool byggnad som ser ut som några stenar, varav den ena hänger i luften. Detta är King Abdulaziz kulturcentrum som håller på byggas i Saudi Arabien.

King Abdulaziz kulturcentrum. (Bilden kommer från www.architecturelist.com)

Jag är imponerad över deras projekt! Ett nytt intresse för arkitektur väcktes hos mig. :-)

Kommer nog mest troligt att besöka detta museum igen. De har gratis inträde, vilket är ett plus och till jul ska de ha en utställning med pepparkakshus och den vore lite kul att se.

Sedan gick jag och en kompis till Aker Brygge och satte oss ner på Friday´s uteservering och åt Oreo Madness glass och drack kaffe. Det var gott!

Vi avslutade eftermiddagen med att laga middag hemma hos mig. Det blev västerbottenostpaj (eftersom jag nyligen haft besök från Sverige som hade med sig ost till mig) och sallad till.

En riktigt trevlig söndag med andra ord!


Kommentarer
Postat av: Therese

Vilken uppdatering! I like! :) Du är förresten (såklart) hjärtligt välkommen att hälsa på i Uppsala! Och jag håller mitt ord..kommer du så LOVAR jag att baka chokladmuffins till dig ;) KRAM

2009-09-14 @ 09:28:11
URL: http://tessides.blogg.se/
Postat av: svar

Hehe... Plötsligt händer det!

2009-09-14 @ 20:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0