Vikingskipshuset

Mitt senaste inslag i mitt turistande i Oslo är ett besök på Vikingskipshuset. I början av min påskeferie var jag i Oslo och då passade jag på att ta en tur dit.

På Vikingskipshuset finns lämningarna av tre vikingskepp utställda samt en del andra saker som man funnit i vikingagravar från 800-900 talen. Ganska gamla saker med andra ord.

Vikingagravarna som är utgrävda ligger alla runt Oslofjorden. De saker som är bäst bevarade har legat i lera som hjälpt till att "konservera" sakerna.

Osebergskeppet


Gokstadskeppet


Tuneskeppet


Delar från ett vikingatält och en sköld.


Vikingasko


Jag tycker Vikingskipshuset är ett intressant muséum och ett besök där kan rekommenderas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0