Döda Havet

Detta var andra gången jag badade i Döda Havet under samma år! Okej, nu lär det nog dröja innan det sker igen, om det någonsin gör det.

Nu var jag på den israeliska sidan. Här var det helt annorlunda än på den jordanska. Det var ingen mjuk "saltstrand" här utan en stenhård saltbotten. Jag hade inte med badskor. :-( Det var en miss! Plågade mig i allafall ned i vattnet till trots för att det vassa saltformationerna gjorde riktigt ont under fötterna. Det var såklart ganska långgrunt, så jag fick snällt vada en bit. Aj, aj...

Jag kan meddela att jag flöt som en kork även denna gång! Vattnet smakade också sjukt salt som sig bör. Det som var skrämmande var att se hur fort havet sjunker undan. De hade satt upp skyltar längs vägen ner som visade havsnivån under olika år.

En bit från "badstranden" låg ett spa som jag också besökte. Det var härligt att sitta i varma mineralpooler. Huden blir alldeles len efteråt. Jag köpte med mig en handcreme med mineraler från Döda Havet innan jag var dags för busstur tillbaka till grabbarna i Eilat.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0