Oscarsborg

I år har jag haft en av de bästa midsomrarna på länge! Jag hade besök av en kompis från Sverige och vi åkte till Oscarsborg fästning, som ligger på en ö i Oslofjorden utanför Drøbak. På ön ligger också ett SPA-hotell som vi övernattade på.

Vi klättrade på kanoner, åt god mat, drack vin och champagne, fick massage, badade i utomhus bubbelpoolen, gick på örundtur och besökte fästningsmuséet. Det var så trevligt!

Oscarsborg är definitivt ett resmål som jag varmt kan rekommendera. Speciellt en fin sommardag! Det är också relativt lätt att ta sig till Oscarsborg, under sommaren går det snabbåtar från Aker Brygge.

Denna gång valde vi dock att åka buss till Drøbak på vägen dit och ta båten över därifrån, men på hemresan tog vi snabbåten till Aker Brygge och fick på samma gång en Oslofjordsightseeing.

 

Flygfoto över Oscarsborg som jag tog från planet på väg hem från Albanien.

 

Den lilla hamnen.

 

Ingång till huvudfortet.

 

Kanon i huvudbatteriet.


Utsikt mot Drøbak uppifrån en kanon.

 

Kommandantbostaden

 

Kommandantens badhus.

 

Skolkasernen

 

En del av hotellet.

 

Bubbelbad med fin fjordutsikt!


Kommentarer
Postat av: Anna

Du tar otroligt fina bilder! Önskar dig också en trevlig helg =) Kram

2011-08-11 @ 21:51:19
URL: http://ako.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0