Gressholmen-Rambergøya-Heggholmen


Det var så fint väder när jag vaknade i morse så jag bestämde mig för att göra en liten utflykt till Gressholmen. Gressholmen består egentligen av tre öar som "vuxit samman"; Gressholmen, Heggholmen och Rambergøya.

Förra gången jag var där (en länk till det inlägget finns HÄR) var vi bara på Gressholmen. Denna gång bestämde jag mig därför för att gå runt och se mig omkring på alla tre öar.

Heggholmen är den minsta ön och den jag gillar bäst. Där finns ett fint gammalt fyrhus i vitt trä och ovanför detta en utkiksklippa. Det var så himla varmt idag så det var skönt att sitta där uppe och svalka sig i den ljumma vinden, samtidigt som jag njöt av 360 graders utsikt över fjorden och öarna. :o)

Rambergøya består nästan bara av skog, men det finns två ställen där det går att bada. Stränderna är inte så mycket att skryta över, en blandning av klippor och grus. Jag gick en tur runt ön, genom skogen och det var sjukt mycket myror överallt. Trots att jag rörde på fötterna hela tiden klättrade massor av myror upp på skorna och vidare upp på benen. Ajaj... Dumma myror! Nej, jag gillar tyvärr inte denna ö!

Gressholmen som är huvudön, där båten lägger till, har en trevlig liten Kro där vi åt räkor och drack vin förra gången, men efter att ha varit på Hovedøya kunde vi konstatera att räkbaguetterna där var mycket godare! Gressholmen har i allafall en söt liten båthamn, men vid sidan av den ligger resterna av en gammal sjöflygplats, som var Norges första flygplats, från 1923. Tyvärr ser inte det som finns kvar där idag särskilt trevligt ut.

Båthamnen på Gressholmen.


Heggholmen Fyr.


Heggholmen, vid foten av utkiksklippan.


Utsikt mot Lindøya.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0