Cafétur på Bygdøy

Jag och Marte var ute och gick en liten tur på Bygdøy idag. Vi tog bussen ut till Bygdøynes och gick hem därifrån. Vi stannade på Café Hemma Hos ute på Bygdøy och åt en liten brunch. :o) För min del blev det en kaffe latte och en foccacia med soltorkad tomat och brieost.

Ute på Bygdøynes står numer statyerna av Roald Amundsen och hans män som var på Sydpolen den 14 december 1911. Statyerna avtäcktes en gång under hösten förra året.

Tristan & Isolde

Jag och en kollega var på opera i måndags. Vi såg Tristan & Isolde. Innan dess var vi ute och åt sushi. Det var en väldigt lång föreställning så utan vin i pauserna hade vi inte överlevt. Måste väl säga att den här operan inte var så bra, den var alldeles för seg och långdragen, men vi hade trots allt en väldigt trevlig kväll!

Mintchokladkaka

I veckan blev jag ett år äldre och framförallt klokare! :o) Jag slog på stort och bakade!!! Hehe, ja det är ju inte ofta det sker, tyvärr. Jag gjorde i allafall två mintchokladkakor som jag tog med till jobbet. Grabbarna blev så klart glada, fast de äter i och för sig nästan vad som helst. :o) Eftersom kakan blev så lyckad tänkte jag dela med mig av receptet!

Ingredienser:

Glasyr:
150 g mintchokladkakor, typ After Eight

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
3. Smält smöret i en kastrull på svag värme. Dra kastrullen från plattan och bryt ner mintchokladkakorna. Låt smälta och rör till en jämn smet.
4. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen. Rör om noga.
5. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör ner blandningen i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i 18 minuter. (Jag hade i den längre i ugnen för jag tyckte den var alltför lös i mitten efter bara 18 minuter)
7. Ta ut kakan ur ugnen och täck toppen med mintkakor.
8. Grädda ytterligare 5 minuter för att kakorna ska smälta och bred sedan ut dem så att de täcker hela toppen.
9. Låt stelna. Ta sedan försiktigt bort formens kant. Förvara svalt.

Servera med tex grädde och färska hallon. :o)

Eggedal

I helgen har jag varit med på den årliga Maskinhytteturen till Jonas stuga i Eggedal. Varje år bjuder han in de unga på avdelningen på en helgtur till hans stuga. Detta år var vi åtta stycken som reste.

Under lördagen begav vi oss ut på en skidtur på fjället. Vi hade tur med vädret även detta år och kunde njuta av en dag med strålande sol. Efter en stund stannade vi och gjorde upp en eld och grillade korv i solskenet. Vi åkte inte så långt detta år för det var väldigt lite snö uppe på fjället. Det lilla som fanns var dessutom hårdpackat och isigt.

Jag har också uppdaterat min reseblogg idag med ett nytt inlägg från vackra Sydgeorgien. Det kan läsas HÄR.

VM i skidflygning

Förra lördagen tog jag, Janne och Marte bussen till Vikersund för att se på VM i skidflygning. Det är i princip det samma som backhoppning, men med större backe vilket innebär att utövarna flyger. :o)

Skidflygningsbacken i Vikersund är världens största och hela 570 meter! Vi hejade fram norske Rune Velta till en andra plats. Det längsta hoppet stod en annan norsk för; Anders Fannemel som hoppade hela 244,5 meter.

Världsrekordet innehas också av en norsk (!) utövare, nämligen Johan Remen Evensen som hoppade 246,5 meter förra året!

Bjørn Einar Romøren är startklar!

Anders Bardal flyger fram.

Ivrig supporter! ♥

Intervju med Romøren. Trots att han inte gjorde det så bra i
denna tävling är han ändå min favorit!

Rune Velta på väg in för landning.

Helgen i korthet

I helgen har jag haft besök av min bror. Han fyllde nyligen år så helgens aktiviteter bestod bland annat av födelsedagsfirande. För att fira hans födelsedag åkte vi upp till Holmenkollen där vi spenderade en miniweekend. Vi bodde på det fina hotellet där uppe, badade bubbelbad, tränade i gymet, åt god mat och gick några små turer runt omkring. (Jag planerar att skriva ett inlägg om Holmenkollen på min reseblogg framöver och då får ni se bilder från helgen).

Efter att jag följt brorsan till bussen idag har det varit en lugn dag. Jag har läst lite i min mastodontbok om Amundsens sydpolfärd. Boken är på 700 sidor och inbunden så det är med livet som insats man ligger och läser den om kvällarna!

Jag har också gjort ett inlägg om Falklandsöarna på min reseblogg. Det är verkligen svårt att välja ut bilder till reseberättelsen, jag har så många fina bilder från Antarktisresan...

Både sydpolboken och inlägget om Falklandsöarna inspirerar mig verkligen till nya Antarktisfärder. Jag måste faktiskt erkänna att jag har börjat undersöka möjligheter för en ny resa. Denna gång vill jag till en annan sida av den stora vita kontinenten, nämligen Rosshavet. Det var härifrån som Amundsen startade sin färd in över isen. Om resan blir av eller inte får framtiden utvisa, det ska ju klaffa med både pengar och ledighet.

Snö!

Idag snöar det äntligen! :o) Det har varit så lite snö hittills i vinter, men nu ser det ut som den efterlängtade snön kommer. Jag vill hinna med att åka massa slalom och längdskidor innan vintern är över.

Ikväll ska vi ha tjejkväll hemma hos mig och dricka lite vin. Så jag bör nog röja upp lite här innan tjejerna kommer.... Hehe, mitt hem blir så fort stökigt.

I torsdags hade vi avdelningsfest på jobbet. Vi åkte ut till en "vildmarkscamp" som ligger mellan Oslo och Gardermoen. Där blev vi indelade i lag och hade olika tävlingar. Sedan var det mat och dryck i en stor lavvo. Maten var fantastisk! Det var både vildsvinsfilé, hjortfilé och älgfilé som serverades med potatis och grönsaker. En riktigt trevlig kväll!

Afrikaalbum

Det har tagit lite tid, men nu är jag äntligen färdig med mitt Afrikaalbum. Det innehåller foton från mina tre resor till Östafrika under åren 2009-2011. Jag hittade inget färdigt album som jag tyckte passade och valde att göra ett eget personligt album med passande tema.

På min reseblogg har jag dessutom publicerat en sedan länge utlovad reseberättelse med bilder från Afrikas högsta berg; Kilimanjaro.

Premiär

I helgen var det dags för premiärturen på längdskidor för denna säsong. Jag och Marte tog oss en kvällstur på fredag. Vi startade med att ta tunnelbanan upp till Frognerseteren och åkte därifrån ner till Ullevålseter där vi stannade och åt soppa framför öppna spisen. Sedan fortsatte vi vidare ner till Sognsvann för att ta tunnelbana tillbaka in till Oslo. En alldeles lagom eftermiddagstur!

Nästa sak som har premiär är min nystartade reseblogg! Jag har bestämt mig för att samla alla mina resor på ett och samma ställe och för att bäst kunna dela med mig av mina upplevelser så har jag startat resebloggen Live Your Dreams. Där kommer ni att kunna följa mina resor runt om i världen och jag utlovar massor av bilder. För vad är väl en reseblogg utan bilder?!

Resebloggen är alltså anledningen till att det varit ganska stilla på den här bloggen ett tag. Jag har helt enkelt jobbat med att förbereda den inför dagens "stora" lansering. :-) Jag har tusentals resebilder här hemma som väntar på att sorteras och framöver är planen att publicera inlägg från Antarktis, Sydgeorgien, Falklandsöarna och Hawaii på resebloggen. Massor av spännande resedestinationer att vänta på med andra ord!

Nyårskrönika - del 2

Juli

Den första helgen i juli tillbringar jag i Sverige. Först blir det två dagar i Göteborg med brorsan. Vi bor på den gamla segelbåten Barken Viking och går på Iron Maiden konsert på Ullevi. Sedan åker vi hem till honom i Borås där vi också besöker Borås Djurpark.

Linda är på besök i Oslo och vi går på Iron Maiden konsert i Telenor Arena. Min andra konsert på mindre än en vecka! Lindas gamla favorit Alice Cooper är förband och stämningen var minst sagt på topp!

Jag åker på semester till Norrbotten. Semestern startar med kusinträff och fest i Luleå med utgång på Färjan. En riktigt trevlig kväll! Tillsammans med brorsan vandrar jag till Treriksröset! Äntligen kan jag bocka av att jag har besökt Sveriges nordligaste punkt!

Augusti

Jag och Marte tillbringar en helg i Finse. Där blir det fjällvandring och också en glaciärtur i strålande solsken! Helt fantastiskt!

Vi har avdelningsfest på jobbet och jag har arrangerat segling på Oslofjorden med efterföljande middag på Hovedøya. Riktigt lyckat! Det är också i sommar som mitt seglingsintresse startar på allvar!

Min familj och mina kusiners familj åker till Korfu på en veckas semester. Vi njuter av fina dagar i solen och rastlös som jag är hinner jag också med att upptäcka stora delar av ön!

September

Jag och mina norska tjejer åker till Beitostølen och tillbringar helgen i firmans stuga där. Under lördagen går vi den vackra fjällturen Besseggen.

I mitten av september åker jag och Janne på Fjellfilmfestivalen i Turtagrø. Vi inspireras av filmer och föredrag med temat friluftsliv. Under lördagen gör vi en kombinerad topp- och glaciärtur när vi bestiger Kalven (2034 m) och vandrar över glaciären Smørstabbreen.

Jag går på opera med min tidigare kollega Manju och ser Trollflöjten.

Vi åker till Budapest på firmatur. Där blir det en del sightseeing, besök på ett vattenkraftverk i Slovakien, goda middagar och sena utekvällar.

Oktober

Jag förverkligar en av mina drömmar och åker till Antarktis! Resan börjar med några dagar i Argentina. Först i Buenos Aires och sedan Puerto Madryn och Valdéshalvön. Sedan fortsätter vi mot Antarktis via Falklandsöarna och Sydgeorgien. En oförglömlig resa!!!

November

Första delen av månaden är jag fortfarande i Antarktis. Mitt vita drömland! Kommer hem igen i mitten av månaden.

Efter att ha varit hemma i två dagar åker jag till Hawaii för att hälsa på Linda som studerar där under hösten. Jag hinner med att resa runt och besöka fyra av öarna; Oahu, Kauai, Hawaii (Big Island) och Maui. Fantastisk resa med otroligt många upplevelser!

December

Jag kommer hem från Hawaii i mitten av december. Har inga julkänslor alls och vi har ingen snö i Oslo.

Tillbringar en helg hos Tone i Vrådal i Telemark med de andra tjejerna. Vi är ute och går för att njuta av det fina vintervädret. Det blir också mys inne med god mat, vin och annat gott framför kaminen.

Jag firar min första jul utan snö hos brorsan i Borås. På juldagen går hela familjen på bio tillsammans och ser The Girl with the Dragon Tattoo.

Nyår firar jag med min kompis Daniel i Åre. Vi bor fint på Holiday Club, badar i badlandet och i Sauna World, äter god mat, dricker champagne, bestiger Åreskutan och åker skidor.

_______________________________________________________________________

2011 har i många avseenden varit ett fantastiskt år, men jag har såklart också varit med om mindre bra saker under året. Jag väljer dock att försöka fokusera på det som faktiskt har varit bra! Alla dagar är inte fyllda med solsken, om livet känns tungt så måste man ändå fortsätta att kämpa och tänka på att bättre dagar kommer! För att påminna mig själv om just detta gjorde jag under året en ny tatuering med texten: per Aspera ad Astra - genom svårigheter mot stjärnorna!

Live Every Moment
Laugh Every Day
Love Beyond Words

Tisdagstema - Fönster

Nu var det väldigt längesedan jag var med i fotoutmaningen veckans tisdagstema, så det är verkligen på tiden! Temat denna vecka är Fönster.

När jag tittar ut genom fönstret idag så möts jag av ett vintervitt Oslo. Jag tycker om vintern och tycker att vinterlandskap är så vackra, men kanske är det någon som längtar till våren? Mitt bidrag till veckans tisdagstema är i sådant fall till för er!

Nyårskrönika - del 1

Nytt år nya möjligheter! :o) Det är bara att konstatera att vi redan kommit en vecka in i år 2012. Jag tänkte göra en liten återblick och summera år 2011 både för er del och också för min egen del.

Januari

Månadens höjdpunkt var definitivt när jag i början av månaden stod på toppen av Kilimanjaro tillsammans med min fina väninna Janne. Efter flera dagars slit hade vi äntligen klarat vårat mål! Bättre start på året kan man knappast ha!

Sedan följde en avslappnande vecka på Zanzibar då vi inte gjorde mycket mer än solade, badade och åt god mat. Underbart!

Sista helgen i januari åkte jag till Hemsedal på den årliga skidhelgen med jobbet. Alltid lika kul! Tyvärr hade vi dock lite otur med vädret denna gång. Det blåste nästan storm, så de flesta liftarna var stängda under stora delar av lördagen, som är den dagen jag normalt satsar mest på skidåkningen. Trots allt hade vi i allafall väldigt kul!

Februari

Jag spenderar en weekend i Stockholm. Bor på Hilton hotell, besöker Vasamuséet, Östasiatiska muséet (för att se utställningen med de kinesiska terrakottakrigarna) och Naturhistoriska muséet. På Naturhistoriska muséet blir det också ett besök på Cosmonova för att se en film om Antarktis i 3D. Här startar idén om att förverkliga min Antarktisdröm år 2011!

Jag och min väninna Beate spenderar en heldag i skidbackarna i Kongsberg och njuter av en fantastiskt fin solig dag med bra skidföre.

Sista helgen i februari åker jag till Borås för att hälsa på brorsan. Alltid lika kul att hälsa på honom! :o)

Mars

Jag och Marte är på plats i Holmenkollen för att se backhoppningen under SkidVM. Vilken stämning!

Jag fyller år och firar min födelsedag hos fina Sofi i Trondheim. Det blir middag på fiskerestaurang, goda cupcakes och massa mys.

I mitten av mars tillbringar jag och grabbarna från jobbet en helg i Jonas stuga i Eggedal. Där blev det skidåkning i underbart vårväder, allsångskvällar med gitarr framför brasan samt massa god mat och dryck.

Jag och Marte åker Nordmarka på längs på längdskidor. En liten skidtur på 44 km!

April

Under påsken åker jag till mitt älskade Island igen. Tillbrigar några dagar i Reykjavik och gör några dagsutflykter därifrån. Blir ett besök hos gejsrarna, vattenfallet Gullfoss och Thingvellir. Äter som vanligt väldigt god mat på några av mina favoritrestauranger. Höjdpunkten under resan blir snorklingsturen i torrdräkt i 2 gradiga Thingvallavatn! Så vackert undervattenslandskap!

Maj

I maj springer jag Holmenkollenstafetten med ett lag från jobbet. Vi firar vår insats på en fin restaurang på kvällen efteråt och avslutar med en kväll på byen. Riktigt trevligt!

Tillsammans med Janne och Marte firar jag Norges nationaldag på Aker Brygge. Dagen bjuder på underbart vårväder!

Juni

Jag och mina tjejer (Beate, Marte och Janne) åker till Estland på en kombinerad storstads- och SPA-vistelse. Vi är först i Tallinn någon dag innan vi åker till kuststaden Pärnu där vi bor på ett SPA-hotell och njuter av bad i havet (!), sköna promenader, SPA-behandlingar och god mat.

Tillsammans med kajakgruppen åker jag på den årliga kajakturen som detta år var till den svenska västkusten.

Min kompis Daniel kommer och hälsar på mig i Oslo och vi firar midsommar tillsammans på Oscarsborg! Helt klart bland den bästa midsommar jag någonsin varit med om!

Åre Chokladfabrik

Just nu sitter jag och äter choklad som är inhandlad från Åre Chokladfabrik. Det var inte enbart skidåkning på schemat när vi var i Åre. :o) Vi passade på att besöka den lilla chokladfabriken och inhandla lite god choklad och en present till en vän.

Fabriksbutiken är mysig och de säljer färgglada pappersstrutar med choklad i alla tänkbara smaker! De har också ett glasfönster in mot själva fabriksdelen så att du kan följa med i tillverkningsprocessen och massor av olika chokladsorter för provsmakning! Nu var ju vi där kvällen innan nyårsafton så det skedde väl inte alltför mycket i fabrikslokalen, men vad gjorde väl det. Åre Chokladfabrik är definitivt värt ett besök om du har vägarna förbi.

Planen för resten av kvällen är att organisera alla bilder jag tog i Åre så att jag kan visa dem för er framöver. Nyårsfirandet i Åre var riktigt lyckat!

Dessutom ska jag skriva ner en lista med mina nyårsmål för år 2012! Jag måste också gå igenom listan jag skrev förra året och se hur bra jag klarade av mina mål för år 2011.

Nya skidkläder?

I morse efter att jag vaknat var jag ute och gick en liten tur. Det är tre månader sedan jag var i Oslo under en helg, så det var verkligen på tiden att vara hemma och inte ha några speciella planer.

Jag gick förbi Peak Performance Store för att se om de hade något fint på rean. Hittade ingenting på rean, men jag hittade nya skidkläder från årets kollektion som var supersnygga. Jag har dock bestämt mig för att spara pengar så något köp blev det inte, i allafall inte idag!

Dessa skidkläder skulle jag dock gärna vilja ha, speciellt byxan; en ljusblåa Heli Alpine Jacket och ett par Black Light 3L Pants.

Bilderna kommer från peakperformance.com

Hårprodukter

Idag har jag varit och klippt mig här i Borås. Jag hittade en frisörsalong som bara tog 220 kr för att toppa håret, ett fynd jämfört med vad det kostar i Norge!

Jag tänkte passa på att tipsa om mina favoritprodukter för håret; mineralschampo och balsam från L'oreal och pepparmint hårinpackning i serien Bed Head från Tigi.

Mitt hår blir lätt tungt och platt så jag har testat väldigt många olika schampon och detta är det bästa jag provat hittills. Hårinpackningen med mint i är också väldigt bra även för hårbotten och mintdoften är fräsch och uppfriskande.

Man lever bara en gång!

Min profilbild

Vicky

Jag är en tjej från Norrbotten i nordligaste Sverige som studerat i Umeå och sedan flyttat till Oslo för att jobba. Insåg sedan att det är i Norge jag vill bo. :-)

Min blogg handlar om sådant som intresserar mig nämligen resor och upplevelser, fotografering, sport och friluftsliv, lite tips på saker och ting samt mitt vardagsliv i Norge.