Hotel Rwanda


Jag har sett en film nu när jag har varit sjuk. Den verklighetsbaserade filmen Hotel Rwanda som handlar om folkmorden som skedde i Rwanda sommaren 1994.

Omkring 800 000 människor blev mördade när folkgruppen Hutuerna bestämde att de skulle utrota alla Tutiser som en hämnd mot tidigare förtryck och västvärldens favorisering av Tutiserna.

Filmens huvudperson är Paul Rusesabagina som var hotellchef på Hotel Des Mille Collines och räddade livet på över 1200 personer genom att hålla dem gömda innanför hotellets murar.


Jag tycker filmen är bra och ger den 5 av 6 tärningskast! Jag gillar verklighetsbaserade filmer och historien om folkmorden i Rwanda är grym, men samtidigt bidrar den till att ge förståelse för vad som skedde när västvärlden valde att blunda för det som pågick.

Jag har själv varit i Rwanda förra sommaren och det är ett fantastiskt land, kanske det landet jag tycker bäst om i Öst-Afrika. Otroligt kuperat, grönt och vackert! Vi besökte minnesmärkena efter folkmorden och där rådde det en kuslig stämning och jag tyckte att det var svårt att verkligen förstå och inse vad som hade skett på just de platserna 15 år tidagare.

Har tidigare publicerat två inlägg från min resa till Rwanda och jag har egentligen två till som jag tyvärr inte lyckats göra klart ännu... Här är i allafall länkar till det som jag har skrivit om så långt: Rwanda och Rwanda-Kigali.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0