Nansen-Amundsen året


År 2011 går under namnet Nansen-Amundsen året här i Norge för att hedra de gamla norska polfararna. I år är det nämligen 150 år sedan Fritjof Nansen föddes och dessutom är det, den 14 december i år, exakt 100 år sedan Roald Amundsen, som förste person någonsin, kom till Sydpolen.

Detta året uppmärksammas med lite olika arrangemang runt om i landet. Framförallt i Tromsø där polarforskningsinstitutet ligger och här i Oslo.

På Frammuseet visas en utställning med bilder av isberg som är tagna utanför Grönland. Det speciella med bilderna är att bilder på Nansen och Amundsen samt några olika motiv från Framfärden projicerats på isbergen! Jag har tagit foton av två av dessa bilder för att visa hur coolt (!) det ser ut. :o)

Dessutom arrangeras en skidexpedition där fyra mer eller mindre kända norrmän ska åka skidor till Sydpolen i Amundsens fotspår. Planen är att de ska komma fram den 14 december, alltså på dagen 100 år efter Amundsen. Expeditionen har en egen hemsida som du kan följa HÄR.

Därför tycker jag att det passar extra bra för mig att göra min Antarktisresa just i år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0