Kulturhistorisk museum


Idag har jag varit väldigt kulturell och besökt Kulturhistorisk museum här i Oslo. Jag gick dit för att se vandrigsutställningen om ismannen Ötzi som blev funnen i en glaciär i Italien år 1991.

Mumien av Ötzi har daterats till att vara 5300 år gammal och kroppen har bevarats så bra eftersom han blev infryst i isen ganska kort tid efter att han dog. Att Ötzi blev mördad vet man (han hade fått en pil i ryggen och ett hårt slag mot huvudet), men det är fortfarande en gåta varför.

Själva utställningen var egentligen sådär. Det är en spännande historia, men ändå var jag inte speciellt imponerad över utställningen. Den bestod av olika tavlor som berättade historien och några filmer som visar en rekonstruktion av hur Ötzi såg ut. Det fanns också en modell som visar hur han låg i isen när han hittades.

Mumien av Ötzi finns numer till allmän beskådan på ett museum i Bolzano i Italien.

Kulturhistorisk museum är ganska stort. Det är fyra våningar så det finns mycket att se på. Jag gillar avdelningen med livet i Arktis. Dessutom så lärde jag mig att det bara var eskimåerna i norra Canada som bodde permanent i igloos under vintern! Eskimåerna på Grönland bodde bara i igloos tillfälligt när de var ute på jakt.

Vilka söta hundar! Fast det var väl egentligen modellen av den gamla

träsläden jag skulle se på.

 

En samisk trolltrumma. Jag har faktiskt lust att köpa en och ha hemma.

 

Det finns många fina träsaker från medeltida norska kyrkor.

 

En portal från en stavkyrka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0