Operabiljetter


Igår började Den Norske Opera & Ballett att sälja biljetter till alla föreställningar under höst- och vintersäsongen 2011/2012. Det var kaos på deras hemsida som blev totalt överbelastad under lång tid... På hemsidan kan man också läsa att det var rekordmånga biljetter som såldes under gårdagen.

Själv är mitt opera- och balettintresse medelmåttigt, men jag älskar verkligen det fina operahuset här i Oslo och tycker att det är en annorlunda och fin upplevelse att gå på opera och balett.

Under förmiddagen igår var det dock näst intill omöjligt att komma fram på hemsidan för att köpa biljetter, så jag orkade inte försöka. Jag satte mig istället ner igår kväll för att se om jag kunde hitta några rimliga biljetter.

"Bra" biljetter till både opera och balett kostar kring 600 kronor styck, vilket jag tycker är ganska mycket. Eftersom mitt intresse dessutom bara är medelmåttigt så var jag ute efter billigare alternativ. Dessutom är det lättare att få med sig sina vänner på operan om biljetterna inte kostar en förmögenhet. :o)

Min plan visade sig fungera bra! Jag hittade tre (!) föreställningar som verkade intressanta, vid tidpunkter som inte heller krockade med andra planer jag har i min kalender.

Det hela slutade alltså med att jag köpte biljetter till tre föreställningar! Det måste väl ha kostat en del, tänker alla. Svaret är nej, jag hittade sittplatser som hade "lite begränsad sikt" och köpte biljetterna för endast 100 kronor styck. Jag får ju trots det med mig det mesta som sker på scenen och stämingen i sin helhet, så det passar bra för de som inte är extremt intresserade. :o)

Jag är lite stolt över hur kulturell jag har blivit, men jag kan väl erkänna att det nog inte hade varit så om jag inte hade tyckt om operahuset så mycket som jag gör. Nu kan jag glädja mig till att se följande föreställningar under det närmsta året:
  • Operan Trollflöjten
  • Operan Tristan & Isolde
  • Baletten Askungen (Askepott)
Om det är någon som är intresserad av biljetter så finns det fortfarande biljetter till de flesta föreställningar att köpa på operans hemsida som ni hittar HÄR.

Kommentarer
Postat av: Anna

Så spännande ändå med balett & opera! Det var ett bra pris för biljetterna & säkert värt pengarna speciellt om intresset ändå bara är måttligt =)



Får se om jag kan ge dig några bra tips att göra/se i Tallinn. Vet inte hur aktiva vi kommer att vara med sightseeing eller andra aktiviteter. Blir nog mest mys, sköna promenader & SPA behandlingar! Kram på dig!

2011-05-25 @ 08:40:36
URL: http://ako.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0