Nordmarka på skidor


Efter fredagens skifest blev det en ganska lugn lördag. Jag tog mig en tur upp till Holmenkollen där jag åt brunch ute i solen och tittade lite på VM i hundspannsköring. :o)

Söndagen fortsatte med skidtema! Marte hade kommit på den briljanta idén att vi skulle åka skidor genom Nordmarka. Jag sa att jag var på och innan jag ens hann tänka över det hela hade Marte beställt plats på skidföreningens skidbuss till Ringkollen... Då var det bara för mig att möta upp!

Tidigt på söndag morgon, ja vi var ju tvungna att ställa om klockan - så tidigt blev det, begav vi oss iväg med buss mot Ringkollen. Bussresan tog ungefär en timma. När vi kom fram blåste det lite kallt och vi var motvilligt tvungna att lämna den varma skidbussen. Nu fanns det ingen återvändo, för att komma hem så måste vi åka skidor!

På med ett tjockt lager klister under skidorna och sedan var vi redo att starta skidturen. Stundtals under dagen var jag väldigt skeptisk till det hela och tyckte att det var en otroligt dålig idé, men vi tog oss fram. Spåren var hårda och isiga. Ute på alla små sjöar vi skulle över var det bara blankis. Skidsäsongen lider verkligen mot sitt slut här.

Vi gjorde ett stopp längs spåret och åt vår medhavda matsäck och vilade oss lite och sen kändes allt mycket bättre!

Efter en liten omväg, på grund av en mindre kartläsningstabbe, nådde vi så småningom delmålet som var skidföreningens stuga Kikutstua där vi gick in en stund.

Sedan bar det av vidare via Kobberhaughytta mot Frognerseteren där Holmenkollbanan, som skulle ta oss ner till Oslo, väntade. Vi kom fram trötta som få och när vi är precis framme vid tunnelbanan stängs dörrarna och den kör ifrån oss... :o(

Medan vi väntade på nästa tunnelbana kunde vi glatt konstatera att vi hade klarat av dagens skidtur och Martes GPS-klocka visade att vi åkt otroliga 44 km!!! :o) Då kände jag mig verkligen stolt över mig själv!

På tunnelbanan hem kunde jag och Marte trött konstatera att nästa långtur på skidor får vänta tills det är "blå extra" före igen! Vi har fått nog av klister och isiga backar för ett tag!

Alpinanläggningen vid Ringkollen.


Marte checkar kartan.


Oops, vart tog skidspåret vägen??


Kikutstua


Kobberhaughytta


Kommentarer
Postat av: Mattias Göteborgaren

jag är impad av er ni är så himmla duktiga :D

2011-03-28 @ 23:21:09
URL: http://agedim915.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0