Max Manus


En av de bästa filmer jag har sett är den norska filmen om Max Manus. Norge är definitivt i skuggan av Sverige när det gäller filmskapande. Nästan alla svenska filmer går på bio i Norge, men de norska filmerna verkar ha svårt att komma över gränsen till Sverige.

Jag hade hört mycket bra om Max Manus filmen och efter att jag sett den själv kan jag bara hålla med. Nu köpte jag också filmen och gav bort den i julklapp till en kompis i Sverige. Han tyckte jättemycket om den och har sett den flera gånger!

Filmen handlar om motståndsgruppen Oslogjengen med bland annat Max Manus, Gregers Gram och Gunnar Sønsteby som under andra världskriget gjorde sabotage mot tyskarna och kämpade för ett fritt Norge.


Tidigare i höst var jag på Solliplass som ligger nära där jag bor och där finns en staty. Jag har sett den flera gånger förut men jag har aldrig gått fram och sett vem den egentligen föreställer. En man med en cykel liksom! Nu gick jag förbi och såg att det ju är en staty av Gunnar Sønsteby som var med i Max Manus motståndsgrupp. Se så mycket jag har lärt mig från filmen!


Jag har börjat skriva ner mina mål för år 2011, men jag är inte riktigt klar ännu. En sak som jag ska ha med på listan är en överenskommelse med Marte om att vi ska läsa minst 12 böcker under året. Alltså cirka en bok i månaden. Jag har därför köpt några böcker som jag har lust att läsa och en av dem är boken om Tikken Manus, som var gift med Max Manus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0