Kosthållning

För någon vecka sedan var jag på en föreläsning om kosthållning. En kvinna som jobbar i firman driver ett företag vid sidan av där hon är ute och föreläser om kosthållning samt säljer olika kosttillskottspreparat. Vår chef hade "hyrt" in henne för att föreläsa för oss och dessutom låta alla som ville göra en personlig kroppsscanning.

Det var en intressant föreläsning och framför allt motiverande att lyssna på det som sades, men mycket av det som blev sagt visste jag redan innan. Samtidigt krävs det ibland att någon sparkar dig i baken för att du ska komma igång eller bli mer motiverad.

Kroppsscanningen går ut på att man står barfota på en platta, som ser ut som en badrumsvåg, och håller i två handtag. En svag ström sänds genom kroppen och mäter olika värden som exempelvis fettprocent, vattenprocent, kilo muskelmassa och fysisk score. Jag hamande ungefär mitt på skalan, vilket motsvarar normal fettprocent och normal muskelmassa.

Jag vet att jag inte är särskilt bra på att äta rätt och jag stressar alldeles för mycket, så det finns en klar förbättringspotential! Framför allt proteiner får jag i mig för lite av. För att jag ska få ut mer av träningen är det viktigt att jag får i mig mer proteiner som kan bygga muskler.

Nu har jag köpt några olika proteinbars som jag ska testa. Jag tänkte också rådfråga brorsan, för han kan en hel del om träning och kosthållning. Jag tror att lösningen för mig är en proteinshake eller en proteinbar på morgonen och innan träningen.

Jag går ofta och tränar direkt efter jobbet och äter middag när jag kommer hem. Vissa dagar känns det väldigt tungt eftersom jag inte klarar mig så länge på maten jag ätit till lunch.

Jag ska i allafall göra ett försök med att öka mitt proteinintag och se hur det går. Jag funderar på att kontakta hon som har kostrådgivningsföretaget igen efter några månader och göra en ny kroppsscanning för att se om det har skett någon förändring. Jag fick med ett litet häfte med mina "poäng" från den första scanningen, så att jag har något att jämföra med om jag ska göra en till scanning.

Jag kan faktiskt rekommendera kroppsscanningen. Det känns som att det är en sak vad man väger, det mest intressanta är väl ändå hur kroppen mår!


Kommentarer
Postat av: Therese

Åh, sånt där är så intressant! Jag är också alldeles för dålig på att få i mig proteiner...speciellt direkt efter träning, då det verkligen behövs. Så mycket lättare att trycka en ostmacka än att fixa med mer proteinrik mat. Jag tror förresten att vi kan göra sån kroppsscanning gratis här på jobbet...och efter att ha läst ditt inlägg blev jag faktiskt lite sugen på att göra en. Men jag kanske inte vill veta exakt hur illa det egentligen är ställt med min gamla kropp?! ;)

2011-02-11 @ 14:57:01
Postat av: svar

Jag tänkte också först att jag inte ville veta hur det egentligen stod till med min kropp, men sen bestämde jag mig för att se det som var dåligt som en förbättringspotential! :-)



Perfekt om du kan göra det gratis på jobbet! Då tycker jag att du ska passa på. Vi fick ju också testa gratis, men egentligen kostar det ett par 100-lappar bara för scanningen.

2011-02-11 @ 19:12:47
URL: http://oslovicky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0