Inspiration

Jag har verkligen haft fullt upp de senaste dagarna och det är en massa roliga och inspirerande saker som jag har varit med om!

I onsdags jobbade jag på kontoret som vanligt, gick och tränade efter jobbet och när jag var klar drog jag hem och duschade. Jag kastade i mig middagen som var en chicken wrap från Mc Donalds (det finns ju inte MAX i Norge...) och drog sedan till Oslo Kongressenter för att lyssna på ett föredrag av Cecilie Skog.

Cecilie Skog är en norsk fjällklättrare och äventyrerska. Hon har som första kvinna i världen fullfört Seven Summits, vilket innebär att hon har bestigit det högsta berget i varje världsdel, hon har åkt skidor till både Sydpolen och Nordpolen och korsat Grönland på skidor, för att nämna några av hennes expeditioner.

Sommaren 2008 var hon ute på en expedition och skulle bestiga världens näst högsta berg, K2. Cecilie och en annan i hennes team nådde toppen och blev de första norrmännen att bestiga K2. (Göran Kropp var den förste svensken på toppen av K2 år 1993). Under nedstigningen skedde dock en fruktansvärd tragedi. Ett stor lavin drog med sig 11 personer och en av dessa var norrmannen Rolf Bae som var Cecilies man och med på samma expedition.

De flesta expeditioner har Cecilie gjort tillsammans med sin man som hon nu förlorat. Under föredraget så berättade hon om expeditionen till Nordpolen, sedan visade hon en bild av K2 och nämnde den hemska olyckan och avslutade föredraget med att berätta hur hon klarade av att gå vidare efter det som hänt.

Mitt i sorgeprocessen bestämde hon sig för att fortsätta med sina expeditioner eftersom hon vet att hennes man skulle velat att hon gjorde det. Efter hans död har hon korsat Grönland på skidor för andra gången och även korsat Antarktis på skidor. Hon visade massor av bilder och några videos när hon berättade om Antarktisexpeditionen.

Cecilies föredrag var väldigt inspirerande och det var så kul att få se henne live. Jag blev förvånad över hur liten hon är till växten och det fick mig att tänka på att allt är möjligt bara du har viljan.

Cecilie avslutade föredraget med att ge oss alla ett gott råd: Förverkliga dina drömmar! Precis som jag själv tänker att drömmar är till för att förverkligas, för vi lever bara en gång!

Cecilie Skog har en väldigt bra hemsida där den som är intresserad kan läsa mer om hennes äventyr. En länk till sidan finns HÄR.

Detta var en perfekt inspirationskälla inför det äventyr som väntar mig och tre norska tjejkompisar i slutet av december! Vi ska nämligen ut på tur tillsammans! :o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0