Cornelis

Igår kväll var jag och min väninna Marte på bio. :o) Vi såg filmen om Cornelis Vreeswijk med norska Turbonegro-sångaren i huvudrollen.

Jag har väl aldrig varit något stort fan av Cornelis Vreeswijk, men ändå har jag ju hört hans låtar massor av gånger, så jag känner igen nästan allihop. Det är liksom inte min typ av musik, men den är ändå "trallvänlig".

När jag såg att Hans-Erik Dyvik Husby spelar huvudrollen i filmen måste jag bara se den. Hans-Erik är väl mest känd som Hank von Hell som är namnet han använder när han sjunger i det norska punkrockbandet Turbonegro som jag gillar.

Filmen handlar i allafall om Cornelis liv från det att han är liten tills han slutligen går bort i en ålder av 50 år. En intressant resa och även om han nog innerst inne ville väl så gick saker och ting inte alltid bra. Den stora boven i dramat var många gånger alkoholen... Han levde ett hårt liv.

Jag kan verkligen rekommendera filmen, även till de som inte har Cornelis som favoritartist, den är ändå sevärd. Sen är det också kul att höra en norrman snacka svenska. :o) Jag tror att han har övat en hel del, men ibland låter det lite som att han "läser upp" det han ska säga. Trots det gjorde han en bra insats, han är ju ingen skådespelare egentligen, men han passade in i rollen som Cornelis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0