Brännvalls Café

Det har blivit en tradition för mig att äta lunch på Brännvalls Café när jag är på besök i Överkalix. Caféet ägs och drivs av mina kusiners familj och det är såklart extra kul att stödja familjeföretaget.

Caféet öppnades i början av 1900-talet, men stängdes år 1989 när de dåvarande ägarna gick i pension. År 2006 köpte mina kusiners familj caféet och startade upp verksamheten igen.

Byggnaden är K-märkt vilket innebär att den måste bevaras som den är eftersom den har ett kulturhistoriskt värde. Inredningen är dock ganska charmig, tidstypisk från 50-talet ungefär, vilket ger caféet en mysig gammeldags känsla.

NSD publicerade en artikel om Brännvalls Café för några år sedan. Artikeln finns att läsa HÄR.

Bild lånad från NSD.

Idag åt jag en räksallad till lunch och sedan köpte vi även med lite fika till farsdag som är i morgon!

Så passande att det är farsdag just den här helgen när jag är på besök... :o) För jag kan väl erkänna att jag inte visste det när jag bokade flygbiljetterna. Hehe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0