Bunad

Här kommer en liten lektion i norska traditioner. Den 17:e maj klär i princip alla norrmän upp sig och en del tar då på sig sin bunad. En bunad är en slags folkdräkt och de ser olika ut beroende på varifrån man kommer.

Traditionen med folkdräkter existerar väl knappt i Sverige så under mina första år i Norge var det lite udda att se att folk tar på sig folkdräkter inför 17:e maj, konfirmation, bröllop osv. Nu har jag börjat vänja mig vid det och tycker att det är en fin norsk tradition.

En sak ska dock sägas, en bunad är väldigt dyr. Det kostar massor av pengar att få den uppsydd och förutom det ska den pyntas med massa silversmycken. De som har tur ärver sin av någon släkting.

Jag tycker det är fint att norrmännen har sina bunader, men jag klarar mig väldigt bra utan känner jag. Mina väninnor skämtar med mig om att jag en dag ska gifta mig i bunad... Haha... Tror inte det!

Min fina väninna Marte i bunad på Aker Brygge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0