Frammuséet

I morse när jag vaknade och tittade ut var det mulet. Jag bestämde mig då för att fortsätta med mitt projekt att vara turist i Oslo. Jag tog bussen ut till Bygdøy och besökte Frammuséet.

Polarskeppet Fram användes under expeditioner till Nord- och Sydpolen. Hon gjorde tre expeditioner; två till Nordpolen och en till Sydpolen. Hon nådde dock aldrig helt fram till varken Nord- eller Sydpolen utan frös fast i isen. Expeditionerna var trots detta lyckade eftersom man kartlade stora dittills okända landmassor och bedrev polarforskning.

Inne på muséet ges möjligheten att gå ombord på Fram och se hur besättningen bodde under expeditionerna. Detta är det mest intressanta tycker jag. Det finns också föremål från de olika expeditionerna utställda i glasmontrar runt omkring skeppet.

Slutsatsen blir att Frammuséet helt klart är värt ett besök!

Hytterna var små, det var endast plats för en säng och en byrå.

 

Underhållning ombord. Det fanns även ett piano.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0