Planering

Ett dygn har bara 24 timmar... Hur är det då möjligt att få tiden att räcka till, när det finns så mycket man vill hinna med? Den frågan har jag ställt mig själv många gånger.

Jag vill hinna med att jobba heltid, träna regelbundet, laga mat, umgås med vänner, sova ordentligt, ta hand om min lägenhet och dessutom göra saker som får mig att känna att jag verkligen "gör något" av mitt liv. Det som lätt hamnar långt ner på min priolista då är sömn och det mår jag såklart inte bra av.

Att vara rik och bara behöva jobba när jag vill (bara för att det är socialt och utvecklande) är såklart drömmen. Fast jag har kommit fram till att jag behöver en reservplan tills vidare, i väntan på att jag ska bli rik. ;-)

I ett nummer av norska Cosmopolitan läste jag en artikel som handlade om att planera för en fantastisk vecka. Där stod det en del intressanta saker som jag tänkte dela med mig av.

Rådet är att använda en halvtimme varje helg och sätta sig ner och planera vad man vill hinna med under veckan.
 
Gör en prioriteringslista
- Vad är viktigast att hinna med både privat och på jobbet?
Detta är bra för dig som ofta har lite för mycket att göra, för det kanske hjälper dig att inse att det inte är möjligt att hinna med allt.

Gör något för dig själv
Är du flitig och jobbar hårt under veckorna så behöver du något att se fram emot. Något som du tycker om och som får dig att må bra. Det behöver inte vara världens största grej utan en film du har lust att se, en ansiktsmask, en löparrunda eller en shoppingrunda.

Gör något för andra
När du gör någon annan glad är chansen stor att det även får dig att må bra! Skriv ett brev till någon, ge bort en liten present eller skicka ett gulligt sms till någon som behöver det.

Nu i helgen ska jag testa detta. Jag ska försöka planera den kommande veckan!

Något som jag tycker är viktigt är att även om du har alla veckans timmar uppbokade så ska det finnas utrymme till att vara lite spontan. Det ska inte vara så att du slaviskt måste hålla dig till din "veckoplan" om något spännande och oplanerat dyker upp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0