Max Manus

I helgen såg jag en film som jag velat se länge. Den norska filmen Max Manus.

Filmen baserar sig på en sann historia och handlar om Max Manus som var sabotör under andra världskriget. Tillsammans med några vänner leder Max en motståndsrörelse och utför sabotage mot tyskarna, som har invaderat Norge. Det är inte alltid allt går som planerat och Max får uppleva hur tyskarna avrättar flera av hans vänner, men han ger inte upp sin kamp för det.

Det här var en av de bättre filmer jag sett på länge. Det hör inte heller till vanligheten att jag ser norska filmer, jag kan inte komma på någon som jag har sett tidigare.

Norrmännen ser i allafall mycket svenska filmer, så jag måste börja ge de norska filmerna en chans. Denna gång blev jag inte besviken. På en skala från 1-5 ger jag filmen betyget: ◊◊◊◊◊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0