Kon-Tiki Muséet

Idag tog jag mig en tur till Bygdøy och besökte Kon-Tiki Muséet. Muséet visar utställningar om Thor Heyerdahls expeditioner i enkla farkoster på världshaven.

Papyrusbåten Ra II som Heyerdahl använde för att korsa Atlanten finns utställd, liksom balsaträbåten Kon-Tiki som användes för en expedition över Stilla Havet.

Thor Heyerdahl gjorde även en expedition till Påskön och utställningen som handlar om det tycker jag är den mest intressanta. Påskön är ett av mina drömresmål och jag hoppas att jag någon gång får möjligheten att resa dit.

Muséet är ganska litet så det tar inte alltför lång tid att se allt. Jag tycker det är bra för då hinner man inte bli less innan man är klar.

Jag kan rekommendera ett besök på Kon-Tiki Muséet, utställningarna är intressanta och det är faschinerande att se de relativt enkla expeditionsfarkosterna. Jag skulle aldrig våga mig ut på öppet hav i de!


Balsaträbåten Kon-Tiki som Heyerdal seglade med från Peru till Polynesien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0