Passproblem

Jag måste skaffa mig ett nytt pass eftersom mitt är trasigt. Grejen är den att det gick sönder för över ett år sedan, när jag var och reste runt i Kina. Hela plastsidan med bilden på lossnade, så det är verkligen helt odugligt!

Lite panik fick jag där jag stod på ett hotell i Kina precis efter att det hade skett. Vad gör jag nu? Lånade lite tejp och en sax i receptionen och tejpade fast sidan, så snyggt som jag kunde. Höll tummarna för att jag inte skulle bli kvar i Kina.

Det visade sig fungera och trots alla varningar om att ett trasigt pass kan innebära att du stoppas och inte får åka vidare, har jag fortsatt att resa med mitt tejpade pass. Bara för att jag inte orkat ta tag i det och ansöka om ett nytt. Har varit till Jordanien, Kenya, Tanzania och Albanien. Ingen har sagt något!

Jag började väl bli lite dumdristigt "modig" eftersom ingen märkt att jag lagat passet. Sedan hände det! Jag stod på Arlanda efter att ha kommit tillbaka från Afrika. Jag skulle bara ta flyget till Oslo så var jag hemma. Då tittar plötsligt tjejen bakom disken upp på mig, efter att ha studerat mitt pass väldigt ingående, och säger: "Ditt pass är tejpat! Det är inte giltigt! Jag kan inte godkänna det som legitimation."

Insåg att det inte ens var någon idé att försöka diskutera sig ur det hela. Det var ju rätt uppenbart att hon hade rätt och att jag var medveten om reglerna. Som tur var skulle jag bara till Norge och då gick det fint med mitt norska bankkort med norsk legitimation på baksidan, för att få resa vidare.

Sen insåg jag att det nog ändå var dags att skaffa mig ett nytt pass och då startade processen med att undersöka hur jag gör det när jag bor i Norge. Det visade sig att det går fint att ansöka om pass på svenska ambassaden i Oslo, men då kostar det hutlösa 1400 kr att få ett pass! Gör jag det i Sverige kostar passet 400 kr.

Jag är som vanligt inte ute i god tid. Vi ska resa till München med jobbet nästa vecka och jag tänkte att jag skulle hinna fixa ett nytt pass innan dess. Kollade upp på ambassadens hemsida hur det fungerade och när de hade öppet. Då ser jag att det tar två till fyra veckor att få ett pass via dem. Alltså hinner jag inte få något nytt pass innan resan. Jag måste chansa igen!

Nu när jag ändå inte hinner få ett nytt pass innan resan, har jag bestämt mig för att ansöka om passet i Borås, när jag hälsar på hos brorsan. Har ju ändå planerat in en tur till honom under hösten och tänkte mest troligt ta ledigt på fredag och åka denna vecka. Är bjuden på en fest hos en av hans kompisar i helgen så det passar ju bra.

För att vara på den säkra sidan ringde jag polisen i Borås idag och frågade om det gick bra att jag kommer dit och ansöker om pass och sedan får det skickat till Norge, så att jag kan hämta ut det på svenska ambassaden. Annars måste jag ju åka till Sverige två gånger eftersom jag även måste hämta det personligen.

Det ska gå bra säger hon jag pratar med, "men du måste ha med dig ett intyg från norska skatteetaten som styrker att du är svensk medborgare eftersom du är skriven i Norge", fortsätter hon sedan!

What? Måste en norsk intyga att jag är svensk? Jag känner mig sviken av mitt eget land! :-)

Jag har nu efter många om och men skaffat fram "det norska intyget på att jag är svensk", så nu är jag redo att besöka den svenska polisen och ansöka om ett nytt pass! Jippie!

Till mina svenska vänner i Norge: Gör inte som jag! Lär er av mina misstag.
Se hela bilden




   <----------  Vill ha!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0