Jordanien

Jordan
Karta från Mapquest.

Under vår resa till Jordanien bodde vi i Aqaba som är en kuststad vid Röda Havet. Vi åkte på tre utflykter för att få se lite mer av landet och det absolut bästa med resan var besöket i klippstaden Petra.

Jordanien är ett muslimskt land med ungefär 5 miljoner invånare. Landet är dock ett av de mest liberala muslimska länderna. Huvudstaden heter Amman och valutan är jordanska dinarer. Landets yta täcks till stor del av öken. Klimatet är soligt och torrt vilket minskar risken för regn även vintertid.

Landet är ett relativt nytt resmål för oss än så länge och en av de stora anledningarna att besöka Jordanien enligt mig är för att se den fantastiska klippstaden Petra. Att det är ett solsäkert land talar också för Jordanien, men om det är det enda man är ute efter så är prisnivån lägre i exempelvis Egypten som också har liknande klimat.

Jag kan helt klart rekommendera ett besök i Jordanien främst till alla som redan har varit i Egypten!

Jag ska berätta för er om resan i tre olika inlägg som jag har valt att dela in i Aqaba, Petra respektive Döda Havet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0