Sommar-Norge

Har haft en riktig sommarhelg i helgen. Vädret har varit strålande. Igår kväll var jag hos en kompis på grillfest och champagneprovning. Vi satt ute på hans takterrass och provade tio olika sorter champagne och mousserande vin som vi skulle betygsätta och samtidigt gissa vilken sort det var, utifrån en lista där det stod hur de smakar, luktar och ser ut.

Det var inte lätt att gissa rätt ens på vad som var champagne och vad som var mousserande vin. Jag fick till sist två rätt av tio vilket, tro det eller ej, räckte för att komma på en delad förstaplats. :-) Kan erkänna att det dock handlade mer om tur än att faktiskt känna igen smaken. Priset bestod av en flaska champagne som vi delade på. Så jag tror jag har fått min andel av champagne och mousserande vin för ett tag framöver nu. :-) 

Det bjöds på underbar grillmat; kyckling, lax och massor av olika sallader. Till efterrätt var det tårta, glass, frukt och massor av jordgubbar. Det var en riktigt lyckad sommarfest!

Senare på kvällen var vi några som drog in till Oslo och gick ut på ett ställe som heter Sosialen. Tydligen så var det ett nyöppnat ställe, men jag gillade verkligen inte musiken som spelades där. Annars var lokalen ganska bra, med en stor uteterrass. Det var så varmt så vi höll oss på uteterrassen hela tiden.

Idag har jag varit ute på Kalvøya utanför Sandvika med ett gäng. En av killarna fyllde år och hade valt att fira sin födelsedag ute på Kalvøya med grillning och mys i solen. Det var trevligt! Jag hade inte med badkläder för jag tokstressade till bussen i morse, så jag hann inte leta fram de. Vadade ut i vattnet en bit och det var inte alltför kallt.

I helgen har jag också läst ut den andra delen i Stieg Larssons Millenniumtrilogi; Flickan som lekte med elden. Nu har jag lånat den tredje och sista delen; Luftslottet som sprängdes, av en kompis och har precis börjat läsa den. Jag som sällan läser böcker har verkligen fastnat för dessa böcker och kan varmt rekommendera dem.

Böckerna är ganska tjocka, så det tar ett tag att läsa dem (i allafall för mig som inte är någon steckläsare) och de kan vara lite tröga i början. Sen blir de så spännade att man ser fram emot att läsa klart dem.


(Bild från google)

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej! Vilken härlig helg du verkar ha haft! Vi tog årets första dopp idag i Mälaren. Var inte så värst kallt, men äckligt vatten. Tacka vet jag Kalix Älv med sitt klara, fräscha vatten. Har så svårt för grumliga sjöar och vikar. Inte lätt när man är bortskämd! :( Haha. Jag läser just nu sista delen i Millenniumserien. Har ca en fjärdedel kvar. Nu är den spännande, men där i början gick det seeeeegt. KRAM!

2009-06-29 @ 08:41:59
URL: http://tessides.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0