Fjordbyen

Har varit en sväng på stan idag efter jobbet och shoppat lite. På vägen hem gick jag förbi utställningen som pågår just nu om Oslo - fjordbyen och passade på att gå in och ta en titt.

Utställningen handlar om hur Oslo ska utvecklas i framtiden och alla planer som finns. Fjordbyutställningen har varit på turné i Kina, Tyskland, Frankrike, Italien och Ryssland, men nu har den hittat hem till Norge och kommer visas på Universitetsplassen fram till den 5 juli. Bilder och modeller illustrerar planerna och förslagen som finns. 

Det var riktigt intressant att se och Oslo kommer att bli en väldigt fin stad längs strandkanten mot fjorden, som är det område som det ska satsas på. 

Fina lägenheter med fjordutsikt kommer byggas och det låg en del broschyrer framme som jag tittade i. Plötsligt kom det fram en mäklare till mig och frågade om jag ville ha hjälp eller om jag hade några funderingar. :-) Kanske skulle ha lämnat in en intresseanmälan för att köpa en lägenhet. Är dock lite tveksam till att min inkomst skulle klara ens den minsta lilla lägenhet de har att erbjuda.

Fjordbyutställningens hemsida kan man läsa mer och se en webversion av Fjordbyen tidningen som jag fick med mig hem.


Bjørvika med det nybyggda operahuset.

Fotot ovan är taget tidigare i vår när jag och mamma var ute på en båttur i Oslofjorden. Just Bjørvika är det område som det finns mest framtidsplaner för.

För det första ska det byggas en tunnel under viken för att få bort all trafik som nu går längs strandkanten mellan operahuset och resten av byen. Operahuset är byggt på en konstgjord ö och på sidan av det finns det planer på att fylla ut mer och skapa mer landplats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0