Världens sju nya underverk

År 2007 gjordes en stor global omröstning där 100 miljoner människor röstade fram världens sju nya underverk. Av de ursprungliga sju underverken återstår idag endast Cheopspyramiden i Egypten.

De sju platser som blev utsedda till de nya underverken är:

UnderverkPlats
Chichén ItzáMexico Yucatan, Mexico
ColosseumItalien Rom, Italien
Cristo RedentorBrasilien Rio de Janeiro, Brasilien
Kinesiska murenKina Kina
Machu PicchuPeru Cuzco, Peru
PetraJordanien Jordanien
Taj MahalIndien Agra, Indien

Jag har faktiskt redan sett två stycken av dessa underverk; Colosseum och Kinesiska muren. :-) Jag hoppas att jag kommer få chansen att besöka de resterande också! I mars är en resa till Jordanien inbokad och då ska jag helt klart åka till den rosa klippstaden Petra som jag velat besöka så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0