Nyårskrönika

En liten sammanfattning av vad som hände under förra året (i väldigt grova drag) följer nedan:

◊  Blev klar med mitt examensarbete på Vattenfall och fick äntligen min civilingenjörsexamen! Det var en stor dag i mitt liv och allt slit i 4,5 års tid hade lönat sig. En härlig känsla!

◊  Jobbsökande följde sedan och jag var ganska framgångsrik i mitt sökande. Hade till sist 3 jobb att välja bland. :-) En lyxsituation! Valde bland två företag i Sverige och ett i Norge. Valet föll till sist på Norge för att det verkligen kändes helt rätt! Företaget har en stor utlandsmarknad och massor av möjligheter för utlandsarbete, vilket helt klart tilltalar mig. Att flytta till Norge kändes dessutom som en utmaning och jag visste redan då att jag kommer att trivas i Norge.

◊  Hade en underbar helg i Göteborg tillsammans med en härlig tjejkompis. Vi firade mitt nya jobb med mousserande vin, färska räkor med limeaioli på rostat bröd (sjukt gott!) och choklad, åt god mat, shoppade lite, myste och besökte även TUR-mässan. Det är skandinaviens största resemässa som jag velat besöka i flera år. Kommer helt klart besöka den igen.

◊  I mitten av april flyttade jag till Oslo och började jobba på Norconsult som civilingenjör i maskinteknik inom vattenkraft.

◊  I juni fick jag ytterligare bekräftelse på att jag valt rätt arbetsgivare. Jag fick nämligen åka på mitt första utlandsjobb till Filippinerna i 2 veckor! Gissa hur lycklig jag var då! Arbetet ute på en kraftverksdam var stundtals krävande pga värmen men jag är definitivt en erfarenhet rikare. På Filippinerna var jag ledig i två dagar och hann då med ett besök till Banaue där de världsarvslistade risterasserna finns. Underbart vackert var det där!

◊  Direkt från Filippinerna flög jag till Shanghai för en 4 veckors backpackingresa i Kina. Mötte upp några vänner som jag reste tillsammans med. Hann med en hel del på 4 veckor; besökte Shanghai, Hangzhou, Huangshan, Hongkong, Guilin, Kunming, Lijiang, Chengdu, Xi´an och Beijing. En underbar och upplevelserik resa!

◊  Min bror fick sitt första jobb som sjukgymnast i Borås. Blev glad över att han flyttade dit för nu bor han mycket närmare mig.

◊  En av mina bästa vänner ordnade en fest med ABBA-tema på sin födelsedag. Blev jättelyckat och alla var så snygga i sina ABBA inspirerade kläder. I present fick hon en biljett till Grease musikalen av mig, som vi var och såg i Oslo två veckor senare.

Kommentarer
Postat av: Anna

Trevlig läsning din Nyårskrönika =) Ditt år 2008 verkar ha varit toppen bra vilket du verkligen förtjänat! Hoppas året 2009 blir minst lika bra om inte ännu bättre!



Mycket bra (!) att du skaffat dig en hemförsäkring. Vad händer för mig då? Vi skrev på hyreskontrakt i måndags för en 2 r.o.k (endast 47 kvm) på Marielund. Skickar ett sms med nya adressen till dig framöver. Det är en helt ny lgh (dec -08) via Balticgruppen. Sov första natten i lgh igår på en lånad madrass. För övrigt är lgh helt tom på möbler och det ekar i alla rum = ej hemtrevligt. Ska till Ikea i helgen vilket vanligtvis hade känts kul men nu är det mest jobbigt. Mkt som måste köpas nytt och vi har tyvärr inte obegränsat med pengar snyft Känns tungt vara tillbaka på jobbet, stressigt både där och privat suck Men det ska nog lösa sig, jag tar en dag i taget & försöker tänka positivt.



Hoppas allt är bra med dig!



Många kramar

2009-01-08 @ 08:38:41
URL: http://annahpettersson.blogg.se/
Postat av: Sofi

Å va kul att läsa lite om dig på nätet!... har insett batt de är mycke roligare att läsa en blogg av någon som man känner jämfört med att läsa någon främlings blogg!!! =)

Hoppas du får ett super fint 2009 å en fortsatt fin vecka!! kram kram....å klem

2009-01-08 @ 20:22:57
Postat av: Eve

Nu har jag hittat hit till din blogg =)

Först nu förstår jag vad det är du jobbar med och det låter som att det passar dig riktigt bra. Verkar som att du haft ett underbart år... är riktigt avundsjuk på din Kinaresa. Kul att höra att det går bra för dig =) Kram Eve

2009-01-24 @ 12:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0