Semlor

Pratade med min svenska kompis som bor i Trondheim idag och hon påminde mig om att det var fettisdag. Mina efterforskningar kan avslöja att semletraditionen inte är så stor i Norge som i Sverige... På ett bageri hittade jag i allafall semlor eller fastelavnsboller som de visst heter. Verkar som att de bakats för oss svenskar eftersom de var pyntade med en svensk flagga. :-)

De hade två olika varianter så jag köpte en av varje för att testa. Den norska varianten har fyllning av hallonsylt och grädde. Den svenska har precis som vi är vana vid fyllning av mandelmassa och grädde. Jag var väldigt skeptisk till den norska varianten först, men nu kan jag avslöja att det inte var så stor skillnad... Om jag måste välja så går jag ändå för den svenska. Oväntat? :-) Mest på grund av gammal vana och för att det är så semlor ska smaka!

Nu är jag ganska mätt efter att ha tryckt i mig två semlor, bara för att utföra mitt viktiga uppdrag som svensk semletestare i Norge. ;-)



Norsk fastelavnsbolle till vänster och svensk semla till höger.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har tryckt i mig 1 ½ semla idag och det var mums =)

2009-02-24 @ 21:49:57
URL: http://anniz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0