Munch muséet

Nu startar jag min utvärdering av sevärdheter och upplevelser för turister i Oslo! :-) För idag har jag och en kompis haft en kultursöndag. :-) Vi tog en promenad här i området och sen gick vi på Munch muséet. Jag är ju väldigt konstintresserad av mig (eller så inte). Men i vilket fall som helst så gick vi och tittade på den norske konstnären Edvard Munchs konstverk. Det är väl sådär lagom kul fast det känns ändå bra att ha varit där. Men detta var faktiskt andra gången jag var på muséet! Det bästa med att gå på museum när det är lågsäsong som nu är att det är gratis inträde!

Nu får gamle Munch vända sig i graven men jag kan då inte förstå vad som är så speciellt med hans konstverk... Fast jag förstår ju mig inte på konst överhuvudtaget förstås... :-) I allafall så såg vi tavlan Skrik som den heter på norska, men i Sverige är den mer känd som Skriet. Det enda jag visste om Munch och hans målerier innan var att den tavlan stals från muséet för några år sedan. Men nu har de i allafall fått tillbaka den!

Här är lite information om Skriet hämtad från Munch muséets hemsida. (Samtidigt får ni en lektion i norska för jag orkar inte översätta det....)

Skrik er blitt oppfattet som selve sinnbildet på det moderne angstfylte mennesket for hvem Gud er død og materialismen ikke noen trøst. Munch skrev flere versjoner av en prosalyrisk tekst som knytter seg til dette motivet, hvorav en lyder: "Jeg gik bortover veien med to venner - så gik solen ned - himmelen ble pludselig blodrød - jeg stanset, lænet mig til gjærdet træt til døden - over den blåsvarte fjord og by lå blod og ildtunger - mine vænner gik videre og jeg stod igjen skjælvende av angst - og jeg følte at det gik et stort uendelig skrig gjennem naturen".

Vi avslutade besöket på muséet med att ta en fika i muséets café. Jag drack en supergod SMIL mint latte. :-) Alltså en kaffe latte med mintsmak. SMIL är för övrigt den norska varianten av chokladen Center och de finns både med mintsmak och med "vanlig" kolasmak.

Betyg på Munch muséet:   ♥ ♥
(Faktum att det var gratis inträde vägde upp det hela lite samt min goda mint latte i muséets café. Men jag tycker annars att ett besök på muséet kan passa bra som en liten söndagsutflykt.)


Skrik
Skriet. Bild från Munch muséets hemsida.

Jag tycker nog att skämtvarianten av Skriet med Homer Simpson är mycket coolare. :-) Det avslöjar verkligen mitt stora konstintresse. Hehe... Men jämför själv och se vad ni tycker!


Bild från Google.

Kommentarer
Postat av: Kunstinteresserade

Litt synd att "Madonna" var tatt bort, men ennå mer synd at Homer også var tatt bort når vi var der... PS: Skriet som vi så, var kun en kopi. Men det la du vel merke til antar jeg :)

2009-02-15 @ 20:50:32
Postat av: svar

Jepp! Såg den "riktiga" på Nasjonalgalleriet förut och sen läste jag att han gjort två! :-) Mitt tränade konstöga ser ju sånt! Mohaha... Saknade också Homer varianten... Hehe...

2009-02-15 @ 22:53:36
Postat av: Mamma

Kommer ihåg att du är jätte konstintresserad ;) när vi var och såg Mona Lisa i Paris och inte höll på att hitta ut från museet. Tänkte på DaVinci koden som utspelade sig där ( kommer ej ihåg namnet på museet.)

2009-02-22 @ 19:08:53
Postat av: svar

Louvren heter muséet... Kan inte fatta varför Mona Lisa är så speciell och vad med hennes mystiska leende? Hon ler ju inte ens.

2009-02-22 @ 21:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0