Vinterland

Anlände till vinterland sent under måndagskvällen. Jag kom fram, trots vissa omständigheter. Det hela började med att flyget från Oslo till Stockholm var ordentligt försenat.

När jag bokade biljetterna såg jag till att ha god tid på mig för flygbytet på Arlanda. Jag tyckte att jag tog i när jag bokade in två timmar mellan. Planen var att jag skulle äta middag på MAX i lugn och ro medan jag väntade. Det hela slutade nästan med en katastrof!

När vi väl kom till Arlanda var vi en timma försenade. Det hjälpte ju inte att jag sprang till bagagebandet för att vänta på väskan. Det tog en himla tid innan väskorna äntligen kom.

Det är ju så att jag måste ta ut väskan i Stockholm och ta den genom tullen när jag kommer från utlandet och ska vidare inrikes. Dumma tullregel! Ordet tull betyder förresten dumheter/skoj på norska. :o) Passande!

Jag och en kille som skulle med samma plan som mig stod och tjatade på han i disken att han måste ringa till våran gate och be de hålla flyget till oss. Han förklarade vänligt att han kunde ringa, men att de inte brukar hålla flyget för några enstaka passagerare.

Killen (som av dialekten att döma var från Piteå) och jag allierade oss och startade krig mot mannen. Han ringde och snackade med dem och sa att vi snart skulle komma till incheckningsdisken... Till sist kom väskorna, vi tog dem och sprang.

Drygt som fan att man landar på terminal 2 när man flyger med Norwegian. Längst bort! Tungt lastade med julklappar sprang vi hela vägen till terminal 4. Kom fram till incheckningen som var stängd och sa att vi ska med planet till Luleå och det ska våra väskor också.

De snälla tjejerna som jobbade där räddade oss! De checkade in oss på planet och ordnade så att vi fick lämna väskorna på specialbagage. Sen sprang jag genom säkerhetskontrollen. Slet upp pc, spritflaskor och tog av mig skorna för de brukar inte gå genom.

Metalldetektorn piper såklart ändå och de måste ändå visitera mig... Suck, det handlar om värdefulla sekunder här! Jag får till sist passera och tar alla mina saker i famnen och springer fram till gaten. Jag har lovat pitekillen att jag ska vara långsam när jag kommer fram, så att han också hinner med.

Väl framme vid gaten är de precis på väg att stänga. Jag släpper ner alla saker på en soffa och packar snabbt ner dem. Då hinner min nye vän ikapp och vi kan gå ombord på planet. Shit, jag har blodsmak i munnen, säger han när vi är på väg ombord på planet. Jag kan inte annat än hålla med! Vi hann, men detta var fanemig nära ögat!

När vi kommer upp i luften beklagar piloten att vi är lite sena. Hehe, vi hade lyckats få planet att vänta några minuter. För de måste ju förutom oss lasta på vårt bagage. Sweet!

Landar senare i ett snöigt Luleå och när jag får min väska glömmer jag alla problem. Jag är i vinterland! Fina Norrbotten!

Pappa är snäll och vi åker omvägen in genom Luleå och till min stora glädje har MAX nattöppet. Klockan är 22:30 och jag får äntligen mitt maxmål. Kvällen är räddad! Då inser jag att jag varken ätit eller druckit något på 11 timmar, så det är alltså inte konstigt att jag hade sjukt ont i huvudet och mådde illa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0