Pepparkakor

Det var väldigt länge sedan sist, men i år kände jag att det var dags. Jag har bakat pepparkakor! Inte nog med det, jag gjorde även ett eget mini pepparkakshus

Det gick nästan smärtfritt, nästan... Jag hade bara en pepparkaksform, en liten en som inte är mer än ca 5 cm hög och när jag skulle köpa pepparkaksdeg fanns det bara 1 kg:s förpackningar i affären.

Det som inte var så kul i längden var att kavla ut 1 kg deg och trycka ut minimala pepparkakor... Det tog sin tid och jag vet inte hur många plåtar jag gräddade. Jag fick i allafall hundratals små pepparkaksgubbar.

Jag äter inte speciellt mycket pepparkakor själv. Det räcker med några stycken. Nu hade jag bakat för en hel armé. Ett smart sätt att bli av med dem visade sig vara att ta med dem till jobbet. Jag ställde fram en skål full med pepparkakor på bordet vid kaffemaskinen och samtliga försvann på nolltid. Det är som att mata hundarna, som min chef sa. :o)

I morgon ska vi träffas ett gäng på jobbet och ha lite julmys. Vi ska baka en vattenkraftstation av pepparkaksdeg, dricka glögg och ha det trevligt.



Tre gubbar, tre gubbar från pepparkakeland...


Tomtenissarna med sitt nybyggda hus.


Jag bakade även söta lilla Gingy från Shrek.


Kommentarer
Postat av: Anna

Så himla söta pepparkaksgubbar och ett väldigt fint hus! =) Kram

2009-12-16 @ 08:07:10
URL: http://anniz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0