Klättringskurs

Har varit på kurs med jobbet i två dagar i Drøbak. Det var en kurs i klättring och fallsäkring. Det låter kanske ut som en fritidssysselsättning men det är faktiskt snack om klättring i samband med jobb ute på kraftstationer och dylikt.

Första dagen var det teorigenomgång och vi fick veta allt som vi behöver känna till för att kunna arbeta tryggt och säkert i höjden. Den andra dagen fick vi praktisera allt vi lärt oss och klättrade upp och ner längs två stålmaster. Vi fick bland annat lära oss att fira oss ner från hög höjd och att rädda kollegor som blivit sjuka eller på ett eller annat sätt inte klarar att ta sig ner själva. Vi provade också lite olika utrustningar som kan användas för att underlätta arbetet och göra det säkrare.

Kursen var väldigt lärorik och nu kommer jag känna mig säkrare när jag ska ut på nästa jobb på hög höjd som blir om några veckor.

Jag fick frågan för ett tag sedan, om jag inte är höjdrädd när jag klättrar. Jag har funderat på det och kommit fram till att jag inte kan vara så rädd eftersom jag inte vet om jag är rädd eller inte! Tror också att det är bra att jag klättrar lite på fritiden både på klättervägg och utomhus. Då blir man mer van vid höjder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0