Fotoalbum

I somras var jag på en fyra veckor lång backpackingresa i Kina. Reseruten var: Shanghai-Hangzhou-Huangshan-Shanghai-Hongkong-Guilin-Kunming-Lijiang-Chengdu-Xi´an-Beijing. Så klart blev det massor av spännande upplevelser och flera hundra foton under resans gång.

När jag kom hem bestämde jag mig för att framkalla de foton jag tyckte bäst om och sätta dem i ett eget album som minne från resan. Problemet var att jag inte hittade något fotoalbum som passade. Jag letade efter ett som påminde om Kina på något sätt. Till sist kom jag fram till att om jag ska ha ett Kinaalbum så måste jag tillverka det själv.

Jag började med att köpa ett vanligt svart fotoalbum med svarta blad och två fickor på varje sida för fotona. Köpte det på Åhléns. Räknade först ut hur många foton jag ville framkalla och letade sedan efter ett album med plats för lämpligt antal foton.

Nästa steg var att finna ett passande tyg vilket jag gjorde i en tygaffär, eftersom jag bara behövde ett litet tygstycke kunde jag dessutom köpa en överbliven bit till ett riktigt bra pris.

På Panduro köpte jag till sist två svarta A4 ark att ha på insidorna av pärmen för att få en snygg övergång mellan tyget och själva albumet. Köpte också ett litet brunt band för att pynta ryggen på albumet med.

Förutom det använde jag också två kinesiska lyckomynt som hängde på en presentpåse som jag köpte i Kina.

Nu är albumet färdigt och jag är riktigt nöjd med resultatet! (Okej, det tog lite tid innan jag tog tag i det...) Det blev ett temaalbum som passar bra till innehållet. Totalt kostade det färdiga albumet ca 140 kr, varav själva albumet 99 kr och resten 40 kr. Om man inte är så noga med hur albumet ser ut inuti går det helt klart att hitta ett billigare album att designa.


Kommentarer
Postat av: Sofia V

Oj vad fint! Jag gissar att albumet är fyllt med fina bilder - du är ju en mästerfotograf...

2009-04-07 @ 18:09:05
Postat av: Anna

Det blev jätte fint! Du är så himla pysslig =)

2009-04-07 @ 18:19:33
URL: http://anniz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0